Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-13, 21:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Tjo!
Jag undrar ifall kungahuset går och röstar eller inte och har dom rösträtt och går och röstar eller skiter dom i att rösta trots rösträtt?

Jag misstänker dom för att vara moderater då överklassmänniskor osv alltid varit den mest över reppade gruppen inom det partiet och att det ofta är väldigt bortskämda flummiga rikemanssöner och döttrar som också röstar på dom, medel och arbetarklass är ju liksom inte särskilt reppade inom partiet alls och kungligheter är ju så överklass man bara kan bli haha, dom är så överklass att dom nästan är sin egna klass för sig i samhället enligt mig.


jag tror man kan placera kungligheterna en bra bit till höger om mitten?

"Kung Carl Gustafs positiva omdömen om envåldshärskaren i sultanatet Brunei får stark kritik. Den svenska regeringen har kritiserat bristen på mänskliga rättigheter i Brunei. Men under sitt statsbesök, som avslutades på måndagen, beskrev kungen sultanen som en ledare som står nära sitt folk och inte som någon diktator.
–Av olika anledningar så har jag inte haft den känslan. Jag upplever det snarare tvärtom. Han har ju en kolossal närhet till folket. Till exempel på hans födelsedag i juni, så tar han emot 40 000 människor i sitt palats. Han hälsar på och handskakar 20 000 två dagar i följd och bjuder på en stor buffé, sa kungen."

https://sverigesradio.se/sida/artike...artikel=365873
Citera
2018-12-13, 22:11
  #14
Medlem
Trollfeeders avatar
Att rösta är ju att erkänna sig besegrad på något sätt.
Citera
2018-12-13, 23:41
  #15
Moderator
Strix m/94s avatar
Alla myndiga svenska medborgare har rösträtt, så även kungen, sedan 1 januari 1975. Detta är en vid spridd myt, en sk faktoid, som härstammar från 1809 års regeringsform i vilken Konungen icke hade rösträtt till Riksdagen emedan dåtidens maktdelningslära avsåg balansera konungamakten med riksdagsmakten och då vore det så klart fel om kungen kunde påverka riksdagen genom röstning. Man bör betänka att när 1809 års regeringsform antogs så hade Sverige fyrståndsriksdag och kungen hade således enbart kunnat röstpåverka adelsståndet. När tvåkammarriksdagen infördes 1866 så var rösträtten graderad efter skattekraft, dvs inkomst/förmögenhet/egendomsinnehav. Härvid kunde kungen antingen inte få rösträtt för att han var så pass förmögen att han skulle kunnat seriöst påverka Riksdagen och därmed (delvis) upphäva maktdelningen, eller så hade han inte kunnat få rösträtt därför att han i princip inte var skattebetalare. Hur som så hade således inte Konungen rösträtt.

Sedan Konungen fick rösträtt har han, och kungahuset, avstått från att rösta i allmänna val för att inte kunna misstänkas ta politiskt ställning emedan Konungens roll bl a är att stå över partierna. Demokratin utövas så att säga nedom tronen.
Citera
2018-12-13, 23:42
  #16
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Valsystemet och statsskicket

Rubriken förtydligad.

Strix/Mod
Citera
2019-03-14, 14:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo. Kungahuset har rösträtt precis som alla andra myndiga svenska medborgare, men de väljer att inte utnyttja den.
De väljer att inte använda sin rätt till att rösta?

Har alla kungar gjort detsamma i flera årstid. Varför det?

Och hur vet man att de inte röstar?
Citera
2019-03-14, 21:24
  #18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
De väljer att inte använda sin rätt till att rösta?

Har alla kungar gjort detsamma i flera årstid. Varför det?

Och hur vet man att de inte röstar?

Det är väl tänkt att statschefen och dennes familj ska vara "neutrala". Sedan kan naturligtvis inte veta att de inte röstar, men de påstår att de inte gör det.
Citera
2019-03-14, 21:38
  #19
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är väl tänkt att statschefen och dennes familj ska vara "neutrala". Sedan kan naturligtvis inte veta att de inte röstar, men de påstår att de inte gör det.
De poströstar nog isåfall
Citera
2019-03-14, 21:55
  #20
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
De poströstar nog isåfall

Borde väl gå att kontakta valmyndigheten för att få veta om de utnyttjat sin rösträtt, såvida det inte faller under valhemligheten.
Citera
2019-03-15, 07:42
  #21
Moderator
Strix m/94s avatar
Se främst min tidigare förklaring ovan.

Det går att se vilka som röstat emedan detta antecknas i röstlängden i vallokalen, så att ingen kan rösta mer än en gång. Röstlängderna arkiveras och går att studera för den intresserade, så om Konungen, eller någon annan i kungahuset, hade röstat, hade det framgått i offentliga handlingar. Avlagda poströster/förtidsröster antecknas på samma sätt.
Citera
2019-03-15, 16:13
  #22
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Se främst min tidigare förklaring ovan.

Det går att se vilka som röstat emedan detta antecknas i röstlängden i vallokalen, så att ingen kan rösta mer än en gång. Röstlängderna arkiveras och går att studera för den intresserade, så om Konungen, eller någon annan i kungahuset, hade röstat, hade det framgått i offentliga handlingar. Avlagda poströster/förtidsröster antecknas på samma sätt.
Ja men det är lite vad jag misstänker.

Om de hade röstat så hade det väl stått i tidningar osv?
Citera
2019-03-15, 18:57
  #23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Ja men det är lite vad jag misstänker.

Om de hade röstat så hade det väl stått i tidningar osv?

Helt säkert. Bilder från när kungen är i vallokalen, säkerligen nosiga journalister utanför som ställer frågor. Han hade säkert förtidsröstat och fått frågor om det istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback