Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 18:10
  #1
Medlem
Ni som tagit kandidatexamen i ekonomi (eller håller på), hur upplever ni att studietakten är? Måste ni plugga mycket utanför föreläsningar eller klarar man sig om man hänger med på föreläsningarna o sen läser någon timme då o då utöver det? Hinner man med familj och ett extrajobb? Hur tycker ni tempot är?
Citera
2018-12-13, 18:22
  #2
Medlem
KetchupJudes avatar
Hur långt är ett snöre? Det beror givetvis på hur efterbliven du är och vad du har för studiemetoder. Det finns väl inget kandidatprogram du kan chilla dig igenom förutom möjligtvis genus, men sen beror det på vad man är duktig på och hur intresserad man faktiskt är.
Citera
2018-12-13, 18:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Hur långt är ett snöre?

Men hur långt är ditt snöre då, om vi nu mäter det specifikt och inte vilket snöre som helst? Hur många timmar uppskattar du att du får lägga ner?

Jag förstår att det är olika och frågar här för att se om de flesta som svarar sitter 40 timmar i veckan med plugg eller om det finns personer som känner att 30 timmar funkar osv. Allas förutsättningar är såklart inte lika men det kan vara intressant att se hur utbildningen upplevs (bland de som finns här på fb)
Citera
2018-12-13, 18:38
  #4
Medlem
Som jag upplever det är det väldigt enkelt att bli godkänd i kurserna men väldigt svårt att få högsta betyg i många kurser, undantaget de du har fallenhet för. Dessutom är självstudier betydligt mer givande än föreläsningar för min del. Det sägs inte mycket på föreläsningar och med resvägen dit blir jämförelsen 2 timmar föreläsning som inte ger mig särskilt mycket eller 3 timmar självstudier som kan bli väldigt effektiva.
Extrajobb hinns med, men jag är ju singel så det underlättar en hel del.
Citera
2018-12-13, 22:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Som jag upplever det är det väldigt enkelt att bli godkänd i kurserna men väldigt svårt att få högsta betyg i många kurser, undantaget de du har fallenhet för. Dessutom är självstudier betydligt mer givande än föreläsningar för min del. Det sägs inte mycket på föreläsningar och med resvägen dit blir jämförelsen 2 timmar föreläsning som inte ger mig särskilt mycket eller 3 timmar självstudier som kan bli väldigt effektiva.
Extrajobb hinns med, men jag är ju singel så det underlättar en hel del.

Tack!
Citera
2018-12-13, 23:47
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Men hur långt är ditt snöre då, om vi nu mäter det specifikt och inte vilket snöre som helst? Hur många timmar uppskattar du att du får lägga ner?

Jag förstår att det är olika och frågar här för att se om de flesta som svarar sitter 40 timmar i veckan med plugg eller om det finns personer som känner att 30 timmar funkar osv. Allas förutsättningar är såklart inte lika men det kan vara intressant att se hur utbildningen upplevs (bland de som finns här på fb)

Jag har en Master i ekonomi och jag klarade mig på 10-15 timmar/vecka under terminerna. Jag gick ut med höga betyg från ett av de större universiteten. Men jag är inget bra exempel. Jag hade breda förkunskaper som gjorde att jag kunde lägga mindre tid på rena studier.

Överlag tror jag de flesta låg kring 20 timmar/vecka. Något mindre om målet bara är att klara tentan (a.k.a. slackers) och något mer ifall målet är höga betyg (d.v.s. de riktigt ambitiösa individerna). Räkna med fler pluggtimmar ju längre in i studierna du kommer.
Citera
2018-12-14, 00:26
  #7
Medlem
Bucketshops avatar
Det är meningen att du ska ha tid att jobba extra under studietiden. Om du struntar i det kommer du bara bli en av alla dessa deppiga som sitter i U&S och beklagar sig över att ekonomiutbildningar inte ger jobb, trots att det krävts hela 15h i veckan av studier.
Citera
2018-12-14, 06:29
  #8
Medlem
Som flera har sagt går det på 10-15 h/vecka. Jag gör den resan idag, där jag lägger 1h på morgonen och 1h på kvällen alla dagar i veckan. Jag jobbar heltid.

Det största problemet är inte att trycka in informationen i skallen och därefter klara tentorna, men att ansöka om dispenser från grupparbeten och liknande som man inte hinner med när man jobbar.
Citera
2018-12-14, 20:27
  #9
Medlem
Tack för era svar, skönt att höra att ni alla inte sitter 50 timmar i veckan o nöter. Jag brukar ha lätt för mig i skolan så jag hoppas jag kommer klara att stötta upp på jobbet när det behövs, plugga och såklart vara med familjen på kvällarna.
Har läst att det är bra med jobb på sidan av, det är så man oftast kommer in i branschen så det låter logiskt att de inte tänker 100% studier direkt hela tiden. Vissa kurser räknar jag stenhårt med att grotta ner mig, det var så oerhört många år sedan jag gick i skolan så jag kommer nog behöva repetera en del formler osv men hoppas genomgångar under föreläsningar gör att jag kommer ihåg från gymnasiet.
Tack än en gång för era svar, och trevlig helg på er!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback