Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 13:40
  #1
Medlem
Hej!

Liten simpel fråga egentligen, om rätten beslutat att betala ut ett skadestånd för häktningstid (ca 6 mån) , hur lång tid tar det från det att beslutet tas till att personen i fråga sitt skadestånd?

Mvh / Steve
Citera
2018-12-13, 13:49
  #2
Medlem
AX64s avatar
Det bör gå inom någon vecka såvida inte beslutet kan överklagas (vilket jag utgår ifrån inte är fallet här). Möjligen att det kan dra ut på tiden desto högre belopp det är frågan om.
Citera
2018-12-13, 13:55
  #3
Medlem
VWazzs avatar
Det börjar med att din advokat kontaktar JK, därefter beroende på din ålder, brottet du var misstänkt för, medial exponering bestäms summan. Ju högre summa med svåra omständigheter som tex ung person desto längre tid.
Citera
2018-12-13, 13:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det bör gå inom någon vecka såvida inte beslutet kan överklagas (vilket jag utgår ifrån inte är fallet här). Möjligen att det kan dra ut på tiden desto högre belopp det är frågan om.


Beloppet är på ca 250 loppor. Fallet är case closed med andra dömda i ärendet så kan ej överklagas heller. Det jag också trodde skulle ta lite extra byråkratisk tid var just summan. Tack för svar!

/ Steve
Citera
2018-12-13, 13:59
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveCasual
Beloppet är på ca 250 loppor. Fallet är case closed med andra dömda i ärendet så kan ej överklagas heller. Det jag också trodde skulle ta lite extra byråkratisk tid var just summan. Tack för svar!

/ Steve

Ja, då finns det ju inte mer att debattera i alla fall. Då är det bara det tekniska med att skjutsa ut pengarna till dig som återstår, och det bör ske utan vidare dröjsmål.

Du kan nu redan med fördel trycka på "boka"-knappen för din långsemester alltså (som jag utgår ifrån att du redan hunnit planera!).
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-12-13 kl. 14:04.
Citera
2018-12-13, 14:20
  #6
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Häktad i 6 månader och få ut ca 250.000 kr låter som en väldigt hög summa, stämmer den?
Citera
2018-12-13, 14:25
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Häktad i 6 månader och få ut ca 250.000 kr låter som en väldigt hög summa, stämmer den?

Tycker jag verkligen inte, förlorad arbetsinkomst, samt för sveda och värk. Ingen lek att sitta på ett litet rum 23h dag i 6 månader.

Och inte nog med det, kanske har barn som undrar var pappa är, kanske får sparken från sitt jobb, är påfrestande för alla ens privata relationer.

Definitivt rimligt.
Citera
2018-12-13, 14:28
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Häktad i 6 månader och få ut ca 250.000 kr låter som en väldigt hög summa, stämmer den?

Tycker det snarare låter ganska lågt.
Citera
2018-12-13, 16:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Tycker jag verkligen inte, förlorad arbetsinkomst, samt för sveda och värk. Ingen lek att sitta på ett litet rum 23h dag i 6 månader.

Och inte nog med det, kanske har barn som undrar var pappa är, kanske får sparken från sitt jobb, är påfrestande för alla ens privata relationer.

Definitivt rimligt.
Som Sleepy här skriver så tycker jag nog också att det blev lite lite, men men..
Eftersom att det påtalade brottet var av grövsta sort (ej sexualbrott, lugna alla hispiga jävlar) och att där finns barn med i bilden. Sen räknar man in den mediala uppmärksamheten också.
Hade inte gjort det för pengar om man säger så....

Mvh / Steve
Citera
2018-12-14, 12:23
  #10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveCasual
Hej!

Liten simpel fråga egentligen, om rätten beslutat att betala ut ett skadestånd för häktningstid (ca 6 mån) , hur lång tid tar det från det att beslutet tas till att personen i fråga sitt skadestånd?

Mvh / Steve

Du måste själv begära ersättning hos Justitiekanslern, det gör inte domstolen åt dig, begär du inte ersättning själv, då får du inga pengar.

Ta genast kontakt med din advokat!

"Den som begär ersättning måste själv ge in den utredning som behövs för att t.ex. bedöma skadans storlek."

"Du kan ansöka om ersättning genom att själv fylla i Justitiekanslerns blankett och skicka in den hit. Om du väljer att anlita ett juridiskt ombud kan du få ersättning för skäliga ombudskostnader, under förutsättning att du beviljas annan ersättning. Enligt Justitiekanslerns praxis utgår ersättning för ombudskostnader normalt för en timmes arbete för ombudet."

https://www.jk.se/skadestand/frihetsberovande/
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-12-14 kl. 12:35.
Citera
2018-12-15, 00:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Häktad i 6 månader och få ut ca 250.000 kr låter som en väldigt hög summa, stämmer den?

Praxis är 30k för första månaden för lidandet.
Sedan 20k per månad för månad 2 t.o.m. månad 6.
Därefter 15k per ytterligare månad.

Sedan tillkommer ersättning för förlorad inkomst och för extra utgifter.

För TS blir det alltså 130 000kr plus förlorad inkomst och utgifter.
120 000kr i förlorad inkomst och utgifter är inte direkt orimligt. Det ger 20 000kr i månaden.

Så 250 000kr låter fullt rimligt efter de ersättningsmodeller vi har.

Edit:
Och som Trottwell skriver är det JK som beslutar om ersättning inte rätten.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2018-12-15 kl. 00:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback