Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 03:09
  #1
Medlem
Proras avatar
Något ironiskt talades det om ett kompetensregn när hundratusentals asylsökande kom till Sverige 2015.

Men jag undrar om någon med siffror kan visa hur det står till med högskoleutbildning, påbörjad och slutförd, för utomeuropeiska invandrare. Helst med källhänvisning.

Min insinuanta ton avslöjar väl att jag tror att suidieresultaten i dessa grupper är skrala. Men överbevisa mig gärna om motsatsen.
Citera
2018-12-13, 07:09
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Något ironiskt talades det om ett kompetensregn när hundratusentals asylsökande kom till Sverige 2015.

Men jag undrar om någon med siffror kan visa hur det står till med högskoleutbildning, påbörjad och slutförd, för utomeuropeiska invandrare. Helst med källhänvisning.

Min insinuanta ton avslöjar väl att jag tror att suidieresultaten i dessa grupper är skrala. Men överbevisa mig gärna om motsatsen.
Sannolikheten att nån som kom 2015 redan börjat på högskola är rätt liten. Om jag får gissa så är det ytterst få. Men de som gör det har antagligen väldigt bra studieresultat av den enkla anledningen att de aldrig kunnat börja ens om de inte haft en bra studiegrund.
Citera
2018-12-13, 16:48
  #3
Medlem
Proras avatar
Jag uttryckte mig nog en smula otydligt. Naturligtvis tänkte jag i ett längre perspektiv. Hur ser det ut bland olika folkgrupper som kommit till Sverige det senaste halvseklet?
Citera
2018-12-13, 18:13
  #4
Medlem
Utifrån egna observationer så tycker jag det är väldigt varierande mellan olika kulturer. Iranier är tex väldigt skärpta medan man sällan ser en somalier tar studenten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback