Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 02:26
  #1
Medlem
Ja, hur billigt kan man komma undan?

Jag har skapat två liknande trådar om billiga beggade speldatorer men nu tänkte jag fråga hur billigt det KAN bli?

Alla delar köps från Ebay med alla risker det innebär. Tänker dock betala via PayPal så om någon del är defekt = dispyt/krav.

Någon annan Intresserad av att testa?

Jag köpte själv en burk på FB-köp/sälj för 1800.- och blev förvånad över prestandan men hur billigt kan det bli?

Glöm chassi. Vi kör på en bit kartong.

Allt ska passa, SSD vid önskemål men absolut inget krav, nu snackar vi übersnik.

GPU: ex AMD 7970 (mäter sig nästan med GTX 1050Ti)

CPU: Som inte flaskar, Intel i5 gen? /AMD FX gen?

Moderkort: Ska klara 16 GB, annars enklast tänkbara. En PCIe16-port. Integrerat wifi och ljudkort. USB 3.0.

RAM: 8 GB DDR3 (2*4)

HDD: Valfritt, 500 GB?

PSU: 400-500W(?)

Behövs någon fläkt? Isf, maximal OC-kapacitet (minns Intel Q6600).

Inget från Kina p.g.a. Sveriges efterblivna strafftull.

Ebay? Finns billigare kanaler?

Nå? Billigast tänkbara burklös?
Citera
2018-12-13, 02:48
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Men hur länge kommer den PCn att hålla? Du kommer ju köpa det billigaste som finns och sannolikheten att allt bara kraschar är ju tämligen hög.
Citera
2018-12-13, 03:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hur länge kommer den PCn att hålla? Du kommer ju köpa det billigaste som finns och sannolikheten att allt bara kraschar är ju tämligen hög.

Fin tanke men inte riktigt topic. En PC kan hålla i 3 månader eller 10 år.


Tanken med tråden är om någon kunnig "nörd" på 2010-isch spel-PC och hur mycket kräm man kan få för slantarna.

Jag kan tänka mig att ställa upp och testa, inte just nu då jul och skidresa väntar och jag är inte så sparsam men i januari så...

Men topic är, hur billigt kan man komma undan? Det är kanske bara jag som finner det intressant?
Citera
2018-12-13, 03:49
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Fin tanke men inte riktigt topic. En PC kan hålla i 3 månader eller 10 år.


Tanken med tråden är om någon kunnig "nörd" på 2010-isch spel-PC och hur mycket kräm man kan få för slantarna.

Jag kan tänka mig att ställa upp och testa, inte just nu då jul och skidresa väntar och jag är inte så sparsam men i januari så...

Men topic är, hur billigt kan man komma undan? Det är kanske bara jag som finner det intressant?

Knappast det är en återkommande fråga. Men om det nu fanns någon spelnörd som kunde detta skulle han/hon startat ett nytt Inet eller Komplett innan kommit med svar till dig. Det är liksom 10 miljonersfrågan som alltid ställs och om någon ens kommer med svar så ljuger de. Du kan komma hur billigt undan som dessa redan räknat ut.
Citera
2018-12-13, 05:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Knappast det är en återkommande fråga. Men om det nu fanns någon spelnörd som kunde detta skulle han/hon startat ett nytt Inet eller Komplett innan kommit med svar till dig. Det är liksom 10 miljonersfrågan som alltid ställs och om någon ens kommer med svar så ljuger de. Du kan komma hur billigt undan som dessa redan räknat ut.


Jag har set 100-tals trådar:
Är denna PC ok?

Jag har sett 0 trådar med min topic men länka gärna till en hyfsat ny tråd som behandlar ämnet/frågeställningen!
Citera
2018-12-13, 06:55
  #6
Medlem
Dirty.s avatar
Allt beror ju på vad man hittar för delar till rätt pris. Man kan däremot komma undan snorbilligt precis som du säger.
Citera
2018-12-13, 07:37
  #7
Medlem
Salama-Blixts avatar
Köp billigt på Tradera, delar eller komplett.
Citera
2018-12-13, 10:27
  #8
Medlem
DR-Drunks avatar
Billigt och ihopsatt så får du betala och du har två års garanti

Nvidia GeForce RTX 2070 8GB
Intel Core i5 9600K 4.6GHz - Coffee Lake
Corsair Vengeance 16GB 3000MHz
Crucial BX500 - 480GB (SSD)

Slutpris: 14990:-

Levereras från Greattech
Citera
2018-12-13, 12:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
Billigt och ihopsatt så får du betala och du har två års garanti

Nvidia GeForce RTX 2070 8GB
Intel Core i5 9600K 4.6GHz - Coffee Lake
Corsair Vengeance 16GB 3000MHz
Crucial BX500 - 480GB (SSD)

Slutpris: 14990:-

Levereras från Greattech

Vill ni ha problem köp därifrån, rekommenderar att ni läser tråden på Sweclockers under konsumenträtt.

I övrigt så lider 2070 korten av lika problem som 2080, finns en massa trådar som listar upp problematiken, osäkert kort just nu.

Cpu är ju bra men lider av höga temps.
Citera
2018-12-13, 15:03
  #10
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vill ni ha problem köp därifrån, rekommenderar att ni läser tråden på Sweclockers under konsumenträtt.

I övrigt så lider 2070 korten av lika problem som 2080, finns en massa trådar som listar upp problematiken, osäkert kort just nu.

Cpu är ju bra men lider av höga temps.

Fick vänta ett tag men fick min till slut när jag ville komma ner till butiken och prata. Då gick det fort.. Super nöjd..
Citera
2018-12-17, 11:08
  #11
Medlem
majxstros avatar
Bäst bang for the buck lär vara att köpa begagnat.

i5-4690k/i7-4790k
z97 mobo
16gb ram
GTX 970
+ allt annat krimskrams

ca. 3500-5000:-
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback