Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-12, 23:40
  #1
Medlem
Godkväll kära Flashbackare!

Jag och några vänner funderar på att bila genom Ryssland nästa sommar och jag har en rad frågor och funderingar kring det hela. Tanken är att ta färjan till Helsingfors för vidare resa till Sankt Petersburg och sedan vidare till Vladivostok. Bilen är en svenskregistrerad Toyota Land Cruiser.

Tänkt resrutt är på ett ungefär: Helsingfors-Sankt Petersburg-Moskva-Kazan-Jekaterinburg-Novosibirsk-Irkutsk-Birobidzjan-Vladivostok.

Jag har rest runt ganska mycket i östeuropa, både i jobbet och privat och har kört bil i Moldavien och Ukraina men aldrig i Ryssland. Jag talar också lite ryska, långt ifrån flytande men jag kan oftast göra mig förstådd.

Nu till mina frågor.
Är det någon här som har kört bil i Ryssland? Vilka saker kan vara bra att tänka på? Hur är vägarna?
Hur är gränsen Finland-Ryssland? Vilka papper behöver man och hur ser proceduren ut för att korsa gränsen med bil?
Tips på sevärdheter längs vägen mottages gärna.

Tack på förhand.
Citera
2018-12-13, 01:02
  #2
Medlem
Låter dyrt och tidsödande, sedan måste väl bilen antingen säljas eller transporteras hem ifrån Vladivostok? Jag hade nog nöjt mig med att se de västra delen av landet.
Citera
2018-12-13, 01:18
  #3
Medlem
Kan bli intressant. Bara komma dit och kunna lite ryska blir en upplevelse. Jag har tänkt på att åka dit för att möta en annan värld, som vi har så nära. S:t Petersburg är en femmiljonersstad som jag gärna skulle åka till. För den är en gammal kulturstad och intellektuell. Sen skulle jag vilja ta mig en tur ut på landet - tror inte man behöver åka så långt för att uppleva det genuina Ryssland. Skulle hyra bil, har jag tänkt. Lite hårdare men också vänligare än här, förväntar jag mig. Det är en enormt lång resa du planerar, och kommer få sitta i bil väldigt länge. Bilkörningen i Ryssland kan man få sig en uppfattning om via Youtube, eftersom det finns så många dash-cams där.
Jag är säker på att man måste ha visum. Som man ska hämta ut i god tid. Passet måste också vara färskt. Alltså inte riskera gå ut. Försäkring ska vara rysk. Och har du ingen dash-kamera, så skaffa åtminstone en attrapp. Tror man måste ha det för försäkringen?
Här är fakta om bilkörningen: http://www.ryssland.net/html/resabil.htm
Jag ser att bara den som fått inresetillståndet tillåts köra. Kan ju bli jobbigt om man ska över tusen mil.
Jag skulle ta mig en titt i Vasilij-katedralen och titta på tavlan med madonnan, om jag kom till Moskva. Och jag skulle gärna kolla lite närmare på Ural. Tror vi vitingar kommer därifrån. Eller i alla fall finns vi i denna delen av världen. En grotta nere i södra Ryssland Denisova har haft människor boende minst 110.000 år. Angående bilfärden så kan man skaffa sig en hyfsad uppfattning om man går in på google maps, i markplan.
Citera
2018-12-15, 02:52
  #4
Medlem
Har kört tusentals mil inom ryssland, bl.a. på en isväg till Narjan-mar på vintern. Det är fantastiskt på många sätt. Bensinen är billig, många folktomma oupptäckta platser, kommer man från Europa så är man exotisk på sätt och vis och det är lättare att få kontakt med folk, speciellt om man kan lite ryska.

Vad gäller det pratiska - Gränsen är inga problem så länge ni har visum. Samt registreringsbevis del 1 för bilen. Grönt kort ska man också ha. Alternativt kan man ställa av bilen i sverige medan man är i Ryssland men då får man skaffa försäkring efter gränsen, vilket går bra. Bäst att inte resa in en lördags- eller söndagskväll eftersom många ryssar återvänder från en dagstur till finland då.

Ang körstilen, ta det lugnt, låt dig inte provoceras av alla aggressiva förare. Vissa vägar är bra men längre från storstäderna är de fulla med grop. Toyota Land Cruiser klarar de nog rätt bra, men viktigt att ha reservdäck.

Kör ni dygnet runt kan ni ta er till Vladivostok på nån vecka, men jag skulle rekommendera att ni satsar någon månad på resan.

Skaffa internationell körkort som har rysk översättning. Blir ni stoppade så kommer de att i de flesta fall att släppa er om ni spelar dumma och kräver papper på eventuella påstådda trafikföreteelser.

Det största byråkratiska krånglet kommer nog att bli av med bilen (såvitt ni inte kör den tillbaka förstås). Ryssland har höga tullar på gamla bilar så att de inte konkurrerar med nya ryska bilar (kvaliten är ungefär densamma...). Som turist med tillfällig visum får man köra i landet i sin egen bil utan att förtulla den men man får inte sälja eller överlåta den till någon annan (det kvittar vem som sitter bakom ratten så länge ägaren befinner sig i bilen). Om du lämnar den i ryssland så kan ryska tullen kräva dig på avgiften, vilket kan vara tio gånger mer än marknadsvärdet på bilen. Bäst att kolla om du kan ta bilen från Vladivostok på en färja till Japan eller köra den till Kina och sälja den där. Men jag kan tyvärr inte ge några råd om detta.
Citera
2018-12-28, 22:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedensf
Har kört tusentals mil inom ryssland, bl.a. på en isväg till Narjan-mar på vintern. Det är fantastiskt på många sätt. Bensinen är billig, många folktomma oupptäckta platser, kommer man från Europa så är man exotisk på sätt och vis och det är lättare att få kontakt med folk, speciellt om man kan lite ryska.

Vad gäller det pratiska - Gränsen är inga problem så länge ni har visum. Samt registreringsbevis del 1 för bilen. Grönt kort ska man också ha. Alternativt kan man ställa av bilen i sverige medan man är i Ryssland men då får man skaffa försäkring efter gränsen, vilket går bra. Bäst att inte resa in en lördags- eller söndagskväll eftersom många ryssar återvänder från en dagstur till finland då.

Ang körstilen, ta det lugnt, låt dig inte provoceras av alla aggressiva förare. Vissa vägar är bra men längre från storstäderna är de fulla med grop. Toyota Land Cruiser klarar de nog rätt bra, men viktigt att ha reservdäck.

Kör ni dygnet runt kan ni ta er till Vladivostok på nån vecka, men jag skulle rekommendera att ni satsar någon månad på resan.

Skaffa internationell körkort som har rysk översättning. Blir ni stoppade så kommer de att i de flesta fall att släppa er om ni spelar dumma och kräver papper på eventuella påstådda trafikföreteelser.

Det största byråkratiska krånglet kommer nog att bli av med bilen (såvitt ni inte kör den tillbaka förstås). Ryssland har höga tullar på gamla bilar så att de inte konkurrerar med nya ryska bilar (kvaliten är ungefär densamma...). Som turist med tillfällig visum får man köra i landet i sin egen bil utan att förtulla den men man får inte sälja eller överlåta den till någon annan (det kvittar vem som sitter bakom ratten så länge ägaren befinner sig i bilen). Om du lämnar den i ryssland så kan ryska tullen kräva dig på avgiften, vilket kan vara tio gånger mer än marknadsvärdet på bilen. Bäst att kolla om du kan ta bilen från Vladivostok på en färja till Japan eller köra den till Kina och sälja den där. Men jag kan tyvärr inte ge några råd om detta.

Bilen, om den inte tidigare varit i Ryssland, skall väl registreras vid gränsen av ägaren. Det är några formulär att fylla i... Sedan är det som du säger en grej att ägaren skall vara med i bilen när man sedan kör.

Det stora problemet är väl snarast visum och förbokade övernattningar eller inbjudan.

Det där rådet du ger om bil som funkar på usla vägar och fjädring som tål kanter är ovärderligt. Vi har åkt runt i en gammal Jetta och blev tyvärr tvungna att undvika längre småvägar. Men kul och intressant var det!

För övrigt finns det väl en bok av en polack som gjort resan genom Sibirien. Jag har läst den men he he... den lockade nog mest riktiga äventyrare.
Citera
2018-12-31, 00:10
  #6
Medlem
Är det någon här som har kört bil i Ryssland? Vilka saker kan vara bra att tänka på? Hur är vägarna?

Jag kommer från Ryssland(Barnaul) och körde bil rätt mycket då. Huvudsaken man bör tänka på är att många kör som galningar i jämförelse med Sverige, så man bör vara försiktig. Skulle säga att det är standard att i Ryssland ligga en bra bit över hastighetsgränsen, även mitt inne i städerna(men detta rekommenderas såklart inte, jobbigt om du blir stoppad av trafikpolisen!). Vägarna är mycket dåliga, tro inte på dem som säger att vägarna är bra och som bara varit några dagar i Moskva och Spb! De är ofta helt värdelösa, speciellt när du kommer utanför större städer, och det blir bara värre ju längre österut du kommer. Skulle ärligt talat rekommendera dig att kanske avsluta resan vid Uralbergen i Yekaterinburg. Landet är enormt och det är överlag mycket trevligare att bila runt i de västra delarna, finns bland annat betydligt mer att se som turist och vägarna är bättre, samt att området är betydligt mer tätbefolkat, vilket underlättar om man behöver hjälp med vägen eller om några problem uppkommer.


Hur är gränsen Finland-Ryssland? Vilka papper behöver man och hur ser proceduren ut för att korsa gränsen med bil?

Den fungerar väl, men det kan vara mycket långa bilköer. Har korsat den en gång och fick väl vänta i kö ca två timmar. Papper är jag mer osäker på, då jag bara visat upp mitt ryska pass, men visum behövs såklart, annars kan du ju glömma att bli insläppt. Som utländsk medborgare så kanske du behöver visa upp någon bilförsäkring eller liknande, är inte säker. Hoppas att någon annan kan förklara det bättre.
__________________
Senast redigerad av Kaifanut 2018-12-31 kl. 00:13.
Citera
2018-12-31, 02:50
  #7
Medlem
Det finns många Youtube-klipp från ryska vägar där dashcams spelat in olika trafikincidenter. Nu vet jag inte om det stämmer men jag har fått förklarat för mig att dashcam är ett bilförsäkringskrav som ryska försäkringsbolag har, och att det är därför ryska dashcam-klipp är legio på Youtube. Att det skulle råda försäkringskrav på dashcam kanske inte stämmer men det kan ju i alla fall vara värt att kolla upp det.
Citera
2019-01-03, 21:55
  #8
Medlem
Att bila genom Ryssland är nog inte något man gör med samma attityd som om man skulle bila genom Grekland tex. Istället för att njuta av omgivningen så skulle man nog ägna all tid och energi åt försäkra sig åt att man kommer att råka illa ut.
Citera
2020-12-02, 23:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venty
Att bila genom Ryssland är nog inte något man gör med samma attityd som om man skulle bila genom Grekland tex. Istället för att njuta av omgivningen så skulle man nog ägna all tid och energi åt försäkra sig åt att man kommer att råka illa ut.
Nej då, riktigt så illa är det inte. Det handlar mest om att vara mentalt förberedd. Tyvärr har jag inte kunnat göra resan än. Förhoppningsvis kan den bli av när skitpandemin är över.
Citera
2020-12-17, 22:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaifanut
Är det någon här som har kört bil i Ryssland? Vilka saker kan vara bra att tänka på? Hur är vägarna?

Jag kommer från Ryssland(Barnaul) och körde bil rätt mycket då. Huvudsaken man bör tänka på är att många kör som galningar i jämförelse med Sverige, så man bör vara försiktig. Skulle säga att det är standard att i Ryssland ligga en bra bit över hastighetsgränsen, även mitt inne i städerna(men detta rekommenderas såklart inte, jobbigt om du blir stoppad av trafikpolisen!). Vägarna är mycket dåliga, tro inte på dem som säger att vägarna är bra och som bara varit några dagar i Moskva och Spb! De är ofta helt värdelösa, speciellt när du kommer utanför större städer, och det blir bara värre ju längre österut du kommer. Skulle ärligt talat rekommendera dig att kanske avsluta resan vid Uralbergen i Yekaterinburg. Landet är enormt och det är överlag mycket trevligare att bila runt i de västra delarna, finns bland annat betydligt mer att se som turist och vägarna är bättre, samt att området är betydligt mer tätbefolkat, vilket underlättar om man behöver hjälp med vägen eller om några problem uppkommer.


Hur är gränsen Finland-Ryssland? Vilka papper behöver man och hur ser proceduren ut för att korsa gränsen med bil?

Den fungerar väl, men det kan vara mycket långa bilköer. Har korsat den en gång och fick väl vänta i kö ca två timmar. Papper är jag mer osäker på, då jag bara visat upp mitt ryska pass, men visum behövs såklart, annars kan du ju glömma att bli insläppt. Som utländsk medborgare så kanske du behöver visa upp någon bilförsäkring eller liknande, är inte säker. Hoppas att någon annan kan förklara det bättre.

Mycket trevligt med en ryss i tråden, tack för goda råd! Får jag lov att låna din kompetens till en enklare fråga?
Siktar på att flytta till spb för att studera efter sommaren och överväger om jag ska ta med min bil (då jag ändå vill bosätta mig där). Det mesta talar emot det men du kanske har något tips?

I övrigt hoppas jag att TS utför resan, det blir magiskt! Men som nämnt så kanske ni inte behöver ta er till den östligaste delen trots att det också har sin charm! Kanske flyg dit för en kortare visit?

Mvh
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3001430

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback