Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-26, 15:02
  #169
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
En människofödsel är en möjlighet att leda alla levande varelser till fullkomlig upplysning.

Jag har ingen religiös eller spirituell trosuppfattning men till och med jag kan förstå att det finns många bättre alternativ än att sitta och vara cyniskt bitter. Synonymt till upplysning kan ju också vara att nå maximal psykisk hälsa.
Både möjligt och värt det.
Citera
2022-10-26, 23:33
  #170
Medlem
Man kan se meningen med livet som sammankopplat med mänsklighetens öde. Man kan fråga sig: Vad blir av framtiden? Vilka krafter arbetar på civilisationen? Vilka idéer är så kraftfulla att de får världen att transformeras till något bättre som genom en katarsis? Något som jag tror på, som en underbar möjlighet, är att inom något århundrade eller så, att göra spirituell upplysning till en allmänmänsklig erfarenhet, för hundratals miljoner människor, genom en demokratiseringsproess av den andliga vägen dit, kanske med vetenskaplig förståelse, kanske med teknologiska hjälpmedel som gör upplysningen mer tillgänglig för alla som vill uppleva livet fritt från lidande.
It is quite possible that in contact with western science, and inspired by the spirit of history, the original teaching of Gautama, revived and purified, may yet play a large part in the direction of human destiny.
— H.G. Wells, 1920
__________________
Senast redigerad av Frigjord 2022-10-26 kl. 23:35.
Citera
2022-10-28, 03:07
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKtheindustry
Nej jag är inte självmordsbenägen, har varit dock men det är en helt annan historia och hör inte hit.

Vad är meningen med livet? Då svarar nog många "att ha kul" eller något sånt.
Men vadå att bara ha kul? Lever man bara för att allt ska vara roligt lever man ju nästan förgäves.

Många andra har olika sorts bucket lists i sina liv men jag har faktiskt inte riktigt några drömmar som är genomförbara att sätta upp.

Saker som hade fått mig att känna att jag verkligen lever livet är tex att bli musiker och kunna leva på musiken och leva ett liv som till exempel kurt cobain gjorde, han är en stor förebild för mig och jag tycker han spred väldigt bra budskap och hans suicide note tycker jag är briljant. Om jag tolkat hans suicide note rätt så ser han ungefär som mig på livet.
Alltså nån sorts jävla lek där lycka egentligen inte finns.

Kan nån berätta för mig vad syftet med livet egentligen är och vafan man ska göra med sina timmar på jorden.

https://kurtcobainssuicidenote.com/k...cide_note.html

Det finns ingen objektiv meningen med livet. Livet har inte uppstått i något syfte.
Citera
2022-10-28, 03:16
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKtheindustry
Nej jag är inte självmordsbenägen, har varit dock men det är en helt annan historia och hör inte hit.

Vad är meningen med livet? Då svarar nog många "att ha kul" eller något sånt.
Men vadå att bara ha kul? Lever man bara för att allt ska vara roligt lever man ju nästan förgäves.

Många andra har olika sorts bucket lists i sina liv men jag har faktiskt inte riktigt några drömmar som är genomförbara att sätta upp.

Saker som hade fått mig att känna att jag verkligen lever livet är tex att bli musiker och kunna leva på musiken och leva ett liv som till exempel kurt cobain gjorde, han är en stor förebild för mig och jag tycker han spred väldigt bra budskap och hans suicide note tycker jag är briljant. Om jag tolkat hans suicide note rätt så ser han ungefär som mig på livet.
Alltså nån sorts jävla lek där lycka egentligen inte finns.

Kan nån berätta för mig vad syftet med livet egentligen är och vafan man ska göra med sina timmar på jorden.

https://kurtcobainssuicidenote.com/k...cide_note.html
Det finns ingen given mening med livet. Folk i allmänhet brukar skaffa barn och intala sig att det är meningen med livet. Var och en måste nog hitta sin egen mening, särskilt som vi inte tror på någon högre mening längre, dvs Gud.
Citera
2022-10-28, 03:17
  #173
Medlem
Att dö såklart
Citera
2022-10-28, 03:20
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanseradSDare
Att dö såklart
Då måste en mening också vara att födas. Vi kan inte dö utan att ha fötts.
Citera
2022-10-28, 03:51
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Då måste en mening också vara att födas. Vi kan inte dö utan att ha fötts.


Grattis
Citera
2022-10-29, 04:15
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKtheindustry
Nej jag är inte självmordsbenägen, har varit dock men det är en helt annan historia och hör inte hit.

Vad är meningen med livet? Då svarar nog många "att ha kul" eller något sånt.
Men vadå att bara ha kul? Lever man bara för att allt ska vara roligt lever man ju nästan förgäves.

Många andra har olika sorts bucket lists i sina liv men jag har faktiskt inte riktigt några drömmar som är genomförbara att sätta upp.

Saker som hade fått mig att känna att jag verkligen lever livet är tex att bli musiker och kunna leva på musiken och leva ett liv som till exempel kurt cobain gjorde, han är en stor förebild för mig och jag tycker han spred väldigt bra budskap och hans suicide note tycker jag är briljant. Om jag tolkat hans suicide note rätt så ser han ungefär som mig på livet.
Alltså nån sorts jävla lek där lycka egentligen inte finns.

Kan nån berätta för mig vad syftet med livet egentligen är och vafan man ska göra med sina timmar på jorden.

https://kurtcobainssuicidenote.com/k...cide_note.html

Jag tycker att meningen med livet är att göra så mycket gott för andra och sig själv som möjligt.

Att ha kul tycker jag inte ens är viktigt. Det är bra att ha kul ibland som en krydda i livet men det är inte det som ger genuint välmående. Har man bara kul hela tiden är det en tidsfråga innan man mår dåligt.
Citera
2023-03-26, 20:15
  #177
Medlem
snurresprettiss avatar
Meningen med livet kommer vi nog aldrig få något riktigt svar på, eller så kanske man kan säga att det finns över en miljon olika svar. Jag tror dock det förstnämnda.
Citera
2023-03-26, 20:39
  #178
Avstängd
Meningen med livet är att överleva och föröka sig och man kan även lägga in att rädda planeten för annars är det svårt att göra de två första punkterna.
Citera
2023-03-27, 02:17
  #179
Medlem
longrens avatar
Meningen med livet är en filosofisk och existentiell fråga som har förbryllat människor i århundraden. Även om det inte finns någon "bästa" definition, här är några möjliga sätt att närma sig det:

Syfte: Meningen med livet är att uppfylla ett specifikt syfte eller mål, oavsett om det är att hjälpa andra, skapa något meningsfullt eller uppnå personlig tillväxt.

Lycka: Meningen med livet är att uppleva lycka och glädje, oavsett om det är genom relationer, prestationer eller enkla nöjen.

Anslutning: Meningen med livet är att skapa kontakter med andra, oavsett om det är genom kärlek, vänskap eller gemenskap.

Transcendens: Meningen med livet är att överskrida våra begränsningar och ansluta till något som är större än oss själva, oavsett om det är en högre makt, naturen eller universum.

I slutändan kan meningen med livet vara olika för varje individ, eftersom det beror på personliga värderingar, övertygelser och erfarenheter. Det kan också förändras över tid när vi växer och utvecklas som individer.
Citera
2023-04-03, 15:41
  #180
Medlem
Jonblunds avatar
svaret på frågan vad är meningen med livet bottnar en eller annan trosuppfattning. Om man tror på den kristna guden är svaret att uppnå evigt liv. Om man tror på Buddha så är meningen att undkomma den eviga återfödelsen genom att nå upplysning och nirvana.
Om man som vanlig svensk säger sig tro på vetenskapen blir livet med nödvändighet meningslöst och bör avslutas så snart som möjligt för att minimera lidandet.
Finns lite intressanta texter i denna blogg:
https://kirillovdotblog.wordpress.com/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback