Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-12, 19:30
  #1
Medlem
Hej,

jag hade tänkt göra högskoleprovet nu till våren och sedan plugga på hösten. De program jag funderat på hittills är:

Systemvetenskap Luleå Tekniska Universitet/Umeå Universitet
Ekonomie kandidat Lunds/Uppsala/Göteborg (beroende på bostadssituation samt intagningspoäng).

Gällande upplägget på systemvetenskap så skiljer det sig sjukt mycket mellan LTU och UMU verkar det som. Det ena programmet är mer humaniora medans den andra är mer teknisk med programmering osv. Jag är inte särskilt teknisk av mig och har i nästintill ingen erfarenhet av programmering så Umeå Universitet ser ut att erbjuda det program som passar mig bäst. Jag vill dock inte gå 3 år på ett universitet om mina jobbchanser är i princip noll då det är mer "flum" och mindre programmering där.

Funderade på att komvuxa och sedan bli jurist men då är jag i princip fast i Sverige resten av livet vilket jag inte gillar.

Jag har även kollat på Linköpings Universitet men det verkar vara väldigt svårt att få bostad där så jag känner att LTU/UMU kanske passar bättre om det är ungefär samma kvalité på utbildningen (?).

Vilket universitet rekommenderar ni för just systemvetenskap?
Citera
2018-12-12, 20:13
  #2
Medlem
Jag vill också läsa systemvetenskap 😊
Personligen siktar jag på Örebro.
Citera
2018-12-12, 20:35
  #3
Medlem
TokayGecks avatar
Systemvetenskap i Lund hade jag satsat mina ansträngningar mot. Du får en toppen bra utbildning från ett välkänt universitet kombinerat med bra studentliv. Uppsala likaså, om jag hade valt idag hade valet varit Systemvetenskap Uppsala/Lund.

Jag tror även du får en ljusare framtid inom teknikområdet än ekonomi rent generellt. Idag har vi väldigt många f.d. ekonomistudenter som har svårigheter med att finna jobb efter examen. Inom IT finns däremot väldigt många öppningar och även stora möjligheter till utlandstjänst på roliga företag med bra förmåner.

Edit: Vill du läsa mer programering så bör du istället satsa på något civilingenjör-program. Systemvetenskap är bryggan mellan ekonomi/business och teknik-världen.
__________________
Senast redigerad av TokayGeck 2018-12-12 kl. 20:40.
Citera
2018-12-13, 01:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yakamoko
Jag har även kollat på Linköpings Universitet men det verkar vara väldigt svårt att få bostad där så jag känner att LTU/UMU kanske passar bättre om det är ungefär samma kvalité på utbildningen (?).

I Linköping har du garanti på tak över huvudet som student. Du kan däremot inte räkna med att få egen lägenhet om du inte redan stått i kö något år.
Citera
2018-12-13, 18:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Jag vill också läsa systemvetenskap 😊
Personligen siktar jag på Örebro.

Trevligt, hoppas det går bra!

Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Systemvetenskap i Lund hade jag satsat mina ansträngningar mot. Du får en toppen bra utbildning från ett välkänt universitet kombinerat med bra studentliv. Uppsala likaså, om jag hade valt idag hade valet varit Systemvetenskap Uppsala/Lund.

Jag tror även du får en ljusare framtid inom teknikområdet än ekonomi rent generellt. Idag har vi väldigt många f.d. ekonomistudenter som har svårigheter med att finna jobb efter examen. Inom IT finns däremot väldigt många öppningar och även stora möjligheter till utlandstjänst på roliga företag med bra förmåner.

Edit: Vill du läsa mer programering så bör du istället satsa på något civilingenjör-program. Systemvetenskap är bryggan mellan ekonomi/business och teknik-världen.

Har inte gått fysik 2 så kan inte välja någon ingenjörslinje (är inte sugen på att komvuxa). Problemet är dock att jag måste räkna med 1.4-1.45 hp för Lund/Uppsala vilket är lite väl optimistiskt tänkande känner jag, så därför så räknar jag annars med att nå LTU/LiU som ändå är top 5 tekniska universitet med mycket lägre intagningspoäng. Om jag får 1.4+ hp så känner jag nästan suget att börja Ekonomie i Lund/Uppsala/Göteborg istället eftersom dessa universitet verkligen har prestige inom programmet, och det skulle säkert vara enklare att studera ekonomie än systemvetenskap. Vilket universitet man studerat spelar inte så stor inom systemvetenskap jämfört med ekonomi som jag förstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av Lud75
I Linköping har du garanti på tak över huvudet som student. Du kan däremot inte räkna med att få egen lägenhet om du inte redan stått i kö något år.

Ställer jag mig i kö nu har jag cirka 245 dagar/poäng, skulle det räcka i studentkö? Jag har läst att studenter utanför Linköping har förtur men aldrig något om platsgaranti.
__________________
Senast redigerad av yakamoko 2018-12-13 kl. 18:43.
Citera
2019-02-12, 12:57
  #6
Medlem
I Uppsala kan man läsa Systemvetenskap A, B, C. Är det möjligt vid något annat universitet, eller gäller bara 180 hp-program där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback