Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-12, 18:46
  #1
Medlem
Jag ska göra examensarbete på ett företag med BI-konsulter. Tänkte kolla om man kan få tips på roliga eller intressanta frågeställningar och projekt man kan göra kring detta?

Företaget använder sig av QlikView och QlikSense.

Arbetet måste hamna i mitt ämnesområde Data- och informationsteknik (högskoleingenjör).

Här är dessutom lärandemålen som måste uppfyllas:
  • Inhämta och tillämpa fördjupade kunskaper inom utbildningsprogrammets teknikområde inkluderande fördjupad insikt i aktuellt utvecklingsarbete.
  • Med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar samt analysera och utvärdera olika tekniska lösningar.
  • Planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar.
  • Kritiskt och systematiskt använda kunskap samt att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information.
  • Inom ramen för det specifika examensarbetet kunna identifiera frågeställningar avseende teknikens roll i samhället såsom miljömässiga och etiska aspekter.
  • Muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.

Tar verkligen emot alla tips och idéer!
__________________
Senast redigerad av crillixo 2018-12-12 kl. 19:34.
Citera
2018-12-12, 21:08
  #2
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillixo
Jag ska göra examensarbete på ett företag med BI-konsulter. Tänkte kolla om man kan få tips på roliga eller intressanta frågeställningar och projekt man kan göra kring detta?

Företaget använder sig av QlikView och QlikSense.

Arbetet måste hamna i mitt ämnesområde Data- och informationsteknik (högskoleingenjör).

Här är dessutom lärandemålen som måste uppfyllas:
  • Inhämta och tillämpa fördjupade kunskaper inom utbildningsprogrammets teknikområde inkluderande fördjupad insikt i aktuellt utvecklingsarbete.
  • Med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar samt analysera och utvärdera olika tekniska lösningar.
  • Planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar.
  • Kritiskt och systematiskt använda kunskap samt att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information.
  • Inom ramen för det specifika examensarbetet kunna identifiera frågeställningar avseende teknikens roll i samhället såsom miljömässiga och etiska aspekter.
  • Muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.

Tar verkligen emot alla tips och idéer!

Data mining, integration and business evaluation
Jag är lite överraskad att du får formulera ex-jobbet själv, men eftersom du får så skulle jag tänka så här, om jag vore du:
1. Formulera något som du tycker om att hålla på med.
2. Formulera något som du bedömer att du kan göra klart i tid.
3. Hitta på något som din "uppdragsgivare" uppskattar. Det kan leda till ett jobberbjudande.
4. Hitta på något som ser "klädsamt ut" i ditt CV att du har gjort.

Om det lockar dig, så kanske något i den här stilen vore gångbart.

1. Skaffa en bild av hur data om kunder finns, t.ex.
a) Första kontakt. När och hur.
b) Konsultationer inledda.
c) Uppdragets karaktär.
d) Uppdragets omfattning.
e) Uppdragets lönsamhet ur leverantörens synvinkel.
f) Uppdragets lönsamhet ur kundens synvinkel.

Uppgifter om f) kanske du måste samla in med t.ex. egna telefonintervjuer, men det är viktigt att ha med. Komplettera gärna med fler uppgifter under dina intervjuer, t.ex. om hur samarbetet upplevts och om eventuellt fortsatt samarbete och varför/varför inte.
Försök att hitta parametrar som skiljer mellan "bra" och "mindre bra" uppdrag.
Kartlägg även kundernas verksamhet och hur BI bidrar i kundens verksamhet.

Samla informationen i en databas som kan användas för olika ändamål:
– För att förbättra offerter och säljprocessen.
– För att förbättra lönsamheten i genomförda projekt, både för kunder och leverantör.
– För att förbättra projektstyrning på ett sätt som gagnar båda parter.

Kanske är detta redan gjort? Om inte var finns informationen? Vilka CRM-system, affärssystem och redovisningssystem finns och hur går det att få information från dessa?

Jag har inte försökt formulera något utan snarare väcka tankar. Enligt ett "spår". Kanske söker du ett annat spår?

Citera
2018-12-12, 21:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Data mining, integration and business evaluation
Jag är lite överraskad att du får formulera ex-jobbet själv, men eftersom du får så skulle jag tänka så här, om jag vore du:
1. Formulera något som du tycker om att hålla på med.
2. Formulera något som du bedömer att du kan göra klart i tid.
3. Hitta på något som din "uppdragsgivare" uppskattar. Det kan leda till ett jobberbjudande.
4. Hitta på något som ser "klädsamt ut" i ditt CV att du har gjort.

Om det lockar dig, så kanske något i den här stilen vore gångbart.

1. Skaffa en bild av hur data om kunder finns, t.ex.
a) Första kontakt. När och hur.
b) Konsultationer inledda.
c) Uppdragets karaktär.
d) Uppdragets omfattning.
e) Uppdragets lönsamhet ur leverantörens synvinkel.
f) Uppdragets lönsamhet ur kundens synvinkel.

Uppgifter om f) kanske du måste samla in med t.ex. egna telefonintervjuer, men det är viktigt att ha med. Komplettera gärna med fler uppgifter under dina intervjuer, t.ex. om hur samarbetet upplevts och om eventuellt fortsatt samarbete och varför/varför inte.
Försök att hitta parametrar som skiljer mellan "bra" och "mindre bra" uppdrag.
Kartlägg även kundernas verksamhet och hur BI bidrar i kundens verksamhet.

Samla informationen i en databas som kan användas för olika ändamål:
– För att förbättra offerter och säljprocessen.
– För att förbättra lönsamheten i genomförda projekt, både för kunder och leverantör.
– För att förbättra projektstyrning på ett sätt som gagnar båda parter.

Kanske är detta redan gjort? Om inte var finns informationen? Vilka CRM-system, affärssystem och redovisningssystem finns och hur går det att få information från dessa?

Jag har inte försökt formulera något utan snarare väcka tankar. Enligt ett "spår". Kanske söker du ett annat spår?


Tack för så snabbt svar! Ska läsa igenom mer noggrant när jag har tid. Men du verkar tagit med bra punkter, uppskattas. Finns det fler som har något, bara att dela med er. Dom bollar alla dessa saker tillbaka till mig, alltså vad jag vill göra och välja. Så ja, dom vill att jag formulerar ex-jobbet själv...
Citera
2018-12-12, 23:28
  #4
Moderator
Protons avatar
Databaser --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback