Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-12, 18:17
  #1
Medlem
Fann att en smet av ¼ dl majsmjöl, ¼ dl potatisstärkelse och ½ dl vatten gav en smet som kunde stekas till en tortilla eller pannkaka utan ägg, och inte brände fast i gjutjärnspannan trots att jag inte hade fett till stekningen. Det verkar som att stärkelsen är ett väldigt bra bindemedel, då Maizena fungerar ungefär lika bra.

Men jag tål egentligen inte majs, vete eller gluten och potatis, så jag söker efter andra sorters stärkelse.

Som exempel kan jag utgå från Kungsörnens recept.
Citat:
pannkakor
1 ¼ dl Bovetemjöl
3 dl vatten
2 st ägg
1 nypa salt
Smör

Vilka sorters stärkelse är bäst bindemedel, istället för ägg utan att bränna fast?

www.expressen.se/halsoliv/halsa/glutenfritt-har-ar-9-val-istallet-for-vetemjol
Citat:
Nötmjöl innehåller inte gluten och binder därmed inte ihop

Kokosmjöl suger åt sig mycket mer vätska än det vanliga mjölet och passar om du vill ha en fastare deg
och har inte heller några speciella bakegenskaper

Havremjöl passar bra som ett basmjöl att användas i allt från matlagning till bakning
men blanda gärna ut med rismjöl eller bovetemjöl

Bovetemjöl till bakning, redningar, kakor.
Blanda gärna ut med ris-, majs- eller potatismjöl som innehåller stärkelse och därför hjälper till att binda ihop degen.

Majsmjöl till redning, välling, pannkakor.
Mycket stärkelse, vilket innebär att det ger bra med stadga

Rismjöl som kan ersätta vetemjöl.
Tillsätt något bindemedel som fiberhusk eller pofiber för att få mer viskositet.

Sojamjöl används i välling, gröt, bröd och såser, i vegetariska biffar och till pannkakor.

Eller vad tror ni om teff, durra eller hirs
__________________
Senast redigerad av Nattvaka 2018-12-12 kl. 18:24.
Citera
2019-01-01, 21:49
  #2
Medlem
https://bydiadonna.femina.se/baka-eget-tortillabrod-tre-olika-recept/
Citat:
2 dl rismjöl
1 1/2 dl bovetemjöl
1 1/2 dl vatten
3 msk rapsolja
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver

Man ska knåda ihop till en deg och steka utan smör, låter som att det receptet passar bra. Jag gissar att fiberhusk binder mjölet, istället för majsstärkelsen.

Förövrigt hann jag testa enbart bovetemjöl med rismjöl men det blev som klister i stekpannan, och bovetemjöl med mosad banan men den förblev slemmig på undersidan och smeten "stannade" inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback