Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-05, 15:06
  #193
Medlem
Pusts avatar
Jag hörde precis på radion att från och med nu kan personer med NPF (ADHD, autism och Tourettes) söka till Polishögskolan efter en individuell bedömning.
I slutet av juni slog Diskrimineringsombudsmannen, DO, fast att Försvarsmakten och Plikt- och prövningsverket gör sig skyldiga till diskriminering när de utesluter personer med NPF-diagnoser från mönstringen. Polismyndigheten har haft samma policy när det gäller sökande till polisutbildningen, men ändrar sig nu med anledning av DO:s beslut.
– DO har slagit fast att Försvarsmakten måste göra en individuell bedömning av de sökande. Och vi anser att även vi måste följa det ställningstagandet, säger Eva Årestad Radner, nationell samordnare för grundutbildningen till polis på Polismyndigheten.
https://polistidningen.se/2021/08/ad...rket-tas-bort/
Citera
2021-08-05, 15:30
  #194
Medlem
[quote=Nihenna|66095517]Alltså, kan inte denna myten gå och försvinna någon gång? Man hör det hela tiden, att vi saknar både empati och sympati. Varför har folk fått för sig att vi är oempatiska? vissa av oss har svårt att tolka sociala signaler, men det betyder inte att vi har inte har ett fungerande känsloliv. Hade du frågat mina vänner så hade de alla sagt att jag är en av de mest, eller förmodligen DEN mest, empatiska och sympatiska människor de känner.[/QUOTE

Anledningen till att dem kallar dig för empatisk beror mest på att du är omtänksam och vill göra andra nöjda du bryr dig mycket om vad andra tycker, men har du förmågan att sätta dig in i andra människors tankar förstå hur dem känner sig eller läsa av kroppsspråk. Empati betyder förmågan att förstå en annan människas känslor.
Citera
2021-08-05, 15:41
  #195
Medlem
Kanske inte så konstigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback