Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 19:24
  #1
Medlem
Vad är skillnaden mellan dessa?

Datavetenskap GR (A), Programmeringsmetodik I med Java

Datateknik, GR, (A), Java I

på MIUN.
Citera
2018-12-11, 19:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Vad är skillnaden mellan dessa?

Datavetenskap GR (A), Programmeringsmetodik I med Java

Datateknik, GR, (A), Java I

på MIUN.


Det står i kursplanen:

Datavetenskap GR (A), Programmeringsmetodik I med Java är i första hand avsedd för beteendevetare.

Datateknik, GR, (A), Java I är en vanlig Java grund kurs som sedan ger behörighet till en fortsättningskurs Datateknik GR (A), Java II, 7,5 hp
Citera
2018-12-11, 20:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Det står i kursplanen:

Datavetenskap GR (A), Programmeringsmetodik I med Java är i första hand avsedd för beteendevetare.

Datateknik, GR, (A), Java I är en vanlig Java grund kurs som sedan ger behörighet till en fortsättningskurs Datateknik GR (A), Java II, 7,5 hp

Jag får intrycket av att läsa Datavetenskap GR (A), Programmeringsmetodik I med Java
är mer omfattande än Datateknik, GR, (A), Java I
Men så kan det alltså inte vara om kursen är avsedd för beteendevetare. Tolkar jag det rätt, du som verkar mer kunnig inom detta gebit? (Utgår från kursplanen).
Citera
2018-12-11, 20:58
  #4
Moderator
Protons avatar
Java --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2018-12-11, 21:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Jag får intrycket av att läsa Datavetenskap GR (A), Programmeringsmetodik I med Java
är mer omfattande än Datateknik, GR, (A), Java I
Men så kan det alltså inte vara om kursen är avsedd för beteendevetare. Tolkar jag det rätt, du som verkar mer kunnig inom detta gebit? (Utgår från kursplanen).

Jag skulle nog välja Java I om du inte studerar till t.ex. lärare. Kursen kan omöjligt vara mer omfattande rent tekniskt. Java I skulle jag välja.
Citera
2018-12-12, 08:18
  #6
Medlem
Då gör jag så!
Citera
2018-12-12, 09:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Då gör jag så!

Det verkar också som kurserna skiljer sig åt på det sättet att Java I hör till datateknik och Java programmeringsmetodik hör till datavetenskapen.

Skulle du i framtiden kanske vilja ta ut en examen på MIUN inom datavetenskap (civilingenjör läser mer datavetenskap) så kan du med fördel läsa programmeringsmetodik annars ta ut en examen inom datateknik.

Skillanden på datavetenskap och datateknik kan man säga är (wiki):

"Det akademiska ämnet datateknik överlappar till stor del med datavetenskap. Skillnaden mellan ämnena gäller akademisk kultur och historia snarare än innehåll. Datateknik har vuxit fram i en mer ingenjörsvetenskaplig och tillämpad tradition, på tekniska högskolor, och har större tonvikt på praktisk programutvecklingsmetodik, maskinvara och datornätverk. Datavetenskap har tillkommit i en mer matematisk-teoretisk universitetsmiljö och har större tonvikt på datalogi (innefattande datastrukturer och algoritmer), logik och numerisk analys, men även på tvärvetenskapliga områden, till exempel människa–datorinteraktion. Notera att datateknik inte saknar matematisk grund, men den bygger på ingenjörsmatematik snarare än logisk bevisföring."


En examen i datateknik kan vara B.S. in Computer Engineering och i datavetenskap B.S. in Computer Sience.

Helt ärligt spelar det nog ingen roll innehållsmässigt, kanske uppgifterna skiljer sig åt något i kurserna, det är bäst att fråga ansvarig för kursen.

Det där med datavetenskap och datateknik är dock ett reellt problem då jag personligen ville ta ut en kandidatexamen i datavetenskap nyligen på skoj men jag blev ej behörig eftersom jag läst mer datateknik.
__________________
Senast redigerad av sampanl 2018-12-12 kl. 09:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback