Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 17:44
  #1
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Hej,

I och med det nya året tänkte jag börja lägga undan en liten summa pengar varje månad under en längre period för att till sist kunna köpa mig en (relativt) onödig pryl. Då sparkonton på diverse banker erbjuder en nästan obefintlig ränta, vill jag gärna starta ett kontinuerligt litet sparande till en passande fond. Detta är dock ett nytt område för mig, vilket är varför jag söker hjälp här på FB.

Sammanfattning:
Vilken fond skall jag välja?
  • Insats: 200 SEK / månaden
  • Tidsperiod: ca 12,5 år
  • Mål: 30 000 SEK
Även andra förslag samt synpunkter mottages tacksamt.


Mod: Flytta gärna tråden om jag är helt ute och cyklar med trådplacering.
Citera
2018-12-11, 18:07
  #2
Medlem
Fenjal888s avatar
Eftersom det är soppas lite varje månad tycker jag du ska smacka in 200 kr i en fond i taget. Öppna ett konto på Nordnet eller Avanza så kan du börja med Superfonden (Nordnet) eller Avanza Zero (Avanza), det är fonder med 0:- i avgift så det är ett bra förslag för att lära sig lite "by doing". Med tiden kommer du få upp intresset och läsa dig till mer.
Citera
2018-12-11, 18:08
  #3
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag skulle köra en billig globalindexfond.
Typ Avanza Global.
Citera
2018-12-11, 19:07
  #4
Medlem
Alternativ 1: Sätt in alltsammans på Lysa med 100% i aktier. När det är sju år kvar går du in varje år och drar över tio procent till räntor (görs enkelt med ett reglage på sajten).

Alternativ 2: Öppna ett ISK på Avanza. Sätt pengarna i en billig global indexfond, Avanza Global som redan nämnts är antagligen den bästa. När det är sju år kvar börjar du ändra fördelningen så att du har 90% i fonden och 10% i en billig räntefond, till exempel AMF Räntefond Lång. Öka med 10% per år i räntedelen för att trygga pengarna. Då passar du också på att rebalansera fördelningen, så att om aktiefonden skjutit iväg uppåt så säljer du av lite och flyttar till räntefonden; om aktiefonden sjunkit så kanske du säljer av en del av räntefonden och flyttar in i aktiefonden. Målet är att hålla en fördelning mellan räntor och aktier som stämmer med din risknivå, och ju kortare tid det är kvar desto lägre risk bör du vilja ha. När det är kanske 4-5 år kvar så säljer du av hela globalfonden och flyttar aktiedelen till en billig svensk indexfond för att slippa valutarisken.

Båda dessa alternativ gör egentligen samma sak. Alternativ 1 är lättast och kostar ca 0,40% per år i avgift. Alternativ 2 ger dig mer kontroll (vilket kanske är bra, kanske dåligt...) och du har chans att göra det billigare om du väljer rätt fonder.
Citera
2018-12-11, 21:17
  #5
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Fonder
/Moderator
Citera
2018-12-11, 21:29
  #6
Medlem
SYSTEMexes avatar
Du har 30 k om 12,5 år på 0-räntekonto

Eftersom målet är så specifikt, är det inte bättre att jobba ett par timmar extra i månaden? Känns rätt märkligt att spara och sukta 12 år efter något onödigt
Citera
2018-12-12, 13:31
  #7
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Alternativ 1: Sätt in alltsammans på Lysa med 100% i aktier. När det är sju år kvar går du in varje år och drar över tio procent till räntor (görs enkelt med ett reglage på sajten).

Alternativ 2: Öppna ett ISK på Avanza. Sätt pengarna i en billig global indexfond, Avanza Global som redan nämnts är antagligen den bästa. När det är sju år kvar börjar du ändra fördelningen så att du har 90% i fonden och 10% i en billig räntefond, till exempel AMF Räntefond Lång. Öka med 10% per år i räntedelen för att trygga pengarna. Då passar du också på att rebalansera fördelningen, så att om aktiefonden skjutit iväg uppåt så säljer du av lite och flyttar till räntefonden; om aktiefonden sjunkit så kanske du säljer av en del av räntefonden och flyttar in i aktiefonden. Målet är att hålla en fördelning mellan räntor och aktier som stämmer med din risknivå, och ju kortare tid det är kvar desto lägre risk bör du vilja ha. När det är kanske 4-5 år kvar så säljer du av hela globalfonden och flyttar aktiedelen till en billig svensk indexfond för att slippa valutarisken.

Båda dessa alternativ gör egentligen samma sak. Alternativ 1 är lättast och kostar ca 0,40% per år i avgift. Alternativ 2 ger dig mer kontroll (vilket kanske är bra, kanske dåligt...) och du har chans att göra det billigare om du väljer rätt fonder.

Detta lät riktigt bra, tack för tipset!

Jag har redan ett account på Nordnet där jag har handlat lite aktier, har de en fond som liknar Avanza Global tro?
Citera
2018-12-12, 13:34
  #8
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Du har 30 k om 12,5 år på 0-räntekonto

Eftersom målet är så specifikt, är det inte bättre att jobba ett par timmar extra i månaden? Känns rätt märkligt att spara och sukta 12 år efter något onödigt

Ja det är jag väl medveten om, vilket är anledningen till varför jag skrev ca 12,5 år (150 månader). Bara 1% årlig ränta gör ju att jag kommer upp i mitt mål efter bara 11,83 år (142 månader). Det kan ju dock vara bra att lägga till inflation i ekvationen vilket normalt sett ligger på ≈2% per år, vilket är varför jag egentligen bara söker ett sparande som ger en ränta på ≥2% per år. Vad jag har sett finns det ingen bank vars vanliga sparkonto kan erbjuda detta i dagsläget.

Hela poängen med detta typ av sparande är att det inte ska “kännas” över huvud taget. Att punga ut 30k för en onödig pryl hade jag aldrig kunnat rättfärdiga, i alla fall inte i den finansiella situationen jag sitter i just nu. Att däremot kontinuerligt lägga undan en nära obetydlig summa under en längre period är en annan femma. Tid har jag massor utav, men det är viktigt för mig att mitt lilla sparande inte äts upp av inflationen. Den som väntar på nå’t gott…
Citera
2018-12-12, 17:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettuhsalg1
Detta lät riktigt bra, tack för tipset!

Jag har redan ett account på Nordnet där jag har handlat lite aktier, har de en fond som liknar Avanza Global tro?

Länsförsäkringar Global Indexnära. Kostar 0,20% per år. Samma index så den kommer gå likadant (minus avgiften).
Citera
2018-12-12, 20:54
  #10
Medlem
Jag hade också satsat på en globalfond. Främst för att de oftast inte dippar så mkt när börsen dalar. Och just nu känns börsen lite orolig..
Citera
2018-12-13, 14:47
  #11
Medlem
ettuhsalg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag hade också satsat på en globalfond. Främst för att de oftast inte dippar så mkt när börsen dalar. Och just nu känns börsen lite orolig..

Skulle det möjligtvis finnas ett annat (bättre) sätt att spara pengar på i ca 12 år än i fonder på börsen?

Som sagt, det viktigaste för mig är egentligen att sparandet inte äts upp av inflationen, i.e. att de ligger på ett konto med en årlig sparränta på ≥2%. Allt över det är bara en bonus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback