Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-18, 22:10
  #1
Medlem
Har sedan en tid tillbaka haft min skoter till salu, jag tänkte byta upp mig så jag satte ut en annons på en välkänd annonssida. Jag hade en fin bild och relevant information även priset var sjyst. Efter att annonsen kommit så tar det ett par timmar så får jag ett mail från en som vill bästa pris(svara inte på sånna mail), efter det så har det ringt en massa personer och alla har haft en sak gemensamt de har varit snackare,drömmare inte haft pengar osv. Två personer som ringde var berusade och snackade bara en massa goja om allt från himmel och jord, de ringde även sent som fan så jag vart bara förbannad och slängde på luren till sist. Fyra stycken som verkade vara seriösa sa samtliga att de skulle komma dagen efter(telefonsamtalet) och titta/köpa skotern, så där har man ansträngt sig att gå upp tidigt(jobbar nattskift) och vänta på att nån ska komma, men det kom naturligtvis ingen. Nu har jag tröttnat, den som ringde sist sa jag till att skotern inte var till salu längre för jag hade tröttnat på snackare(det var en väldigt ung person som skulle köpa den om han fick för sin pappa). Så nu behåller jag den och köper lite trim o uppgraderar den istället. Varför är det såhär? Är det vanligt förkommande att det är så många oseriösa köpare?
När jag själv köpte min nuvarande skoter så hittade jag den på nätet, ringde upp säljaren frågde om skick osv bad han sedan att hålla den. Åkte ner till banken o hämtade en bankväxel, hämtade en kärra,körde 20mil och köpte den utan något krångel. Enkelt? Javisst

//Rockabilly
Citera
2006-02-18, 22:31
  #2
Medlem
tgbgs avatar
Tyvärr är det ett vanligt fenomen. I och för sig inget nytt, för 15-20 år sedan när jag handlade med bilar så var det rätt ofta mysko typer som ringde. Dock är det så att när det förr vara lokala idioter som läste radannonserna så får man numera samtal från stollar från hela landet.
Folk som direkt går bort är:
Sista pristyper, dessa godtar ej sista pris utan fortsätter pruta.

Folk som direkt börjar snacka om annat, var aldrig intresserade från början.

Snorungar som skall fråga pappa, han säger ändå nej om det inte var frågat innan ungen ringde på annonsen.

Folk som vill vänta "till slutet av månaden", de kommer inte att ha råd då heller.

Folk som vill byta med något, det de vill byta med är aldrig värt ens i närheten av vad det står för säljespris i annonsen.



När jag handlade med bilar så räknade jag kallt med att av de som sade sig intresserade och sade att de skulle komma och titta så var det 20-25% som aldrig mera hörde av sig.
Citera
2006-02-19, 01:59
  #3
Medlem
Pendeltågs avatar
Låt denna diskussion handla om oseriösa köpare av bilar & fordon och inte allehanda saker som inte kretsar runt det.

//Moderator
Citera
2006-02-19, 02:17
  #4
Medlem
Azraels avatar
Jag har stött på alla typer - både oseriösa säljare och köpare.

Bland köpesannonserna (för min del handlar det mest om samlarfordon) så är det ganska vanligt att man efter ett tag inser att säljaren inte alls vill sälja bilen. Inte ens till överpris. Då handlar det mest om gubbar som blivit tvingade av sina kärringar att lägga ut klenoden till försäljning. I somras fick jag tex nys om en attraktiv samlarPorsche i Classic Motor. Ringde upp gubben. Mmm. Nja. Han hade inte tid just då. Skulle återkomma efter semestern. Ringde upp på avtalat datum. Irriterad gubbe. Nej det gick inte att komma då heller. Och nej, han kunde inte hitta någon liten lucka i kalendern. Inte det närmaste halvåret iaf. Osv, osv.

Andra lustiga säljare är de som inte orkar kontrollera begagnatmarknaden och tror att de kan begära nypriset som de betalat minus möjligtvis några lusentappar. Dvs ungefär fyra ggr så mycket som bilen är värd. I bland kan jag inte hålla mig utan skickar ett mail där jag förklarar läget. Prova att sänka ditt pris från 59900 till 10-12000kr så kan du eventuellt räkna med att någon desperat jävel kan dyka upp. Det är trots allt köparens marknad. Big Time!

Bland bilköparna finns det en mängd lustiga kategorier. De vanligaste är naturligtvis blattarna som vill göra affär, de s.k. "bästa pris kompis"-klientelet. Ingen vettig människa säljer till lakritstomtar och om man hade fått skriva det öppet i Blocketannonser så hade jag gärna gjort det. "SÄLJES EJ TILL INVANDRARE". De andra handlar främst om osäkra ungdomar som stammande förhör sig om bilen enligt listan de hittat i Bilsport eller laddat ner från nätet. Till slut når de fram till pudelns kärna och frågar; "vad säger du om 25000?" när man begär 65000 i annonsen (vilket är det lägsta priset i Sverige). I samma ögonblick som man hånskrattar åt dem och lägger på luren i örat så känner man ändå en viss sympati. Det kan inte vara lätt att vara så in i helvete utvecklingsstörd.

Folk som "skall komma" är vanliga. Jag har börjat säga som det är; "om du faktiskt dyker upp så får du ringa och säga till så talar jag om vart jag är". Jag kan inte anpassa mig efter spekulanter. 4 av 5 dyker ändå inte upp.

Motsatsen är när man har kört 30 mil med kontanter i fickan för att köpa en bil och när man kommer fram så har miffot precis sålt bilen till svågern för hälften av vad man själv tänkt bjuda. Har inträffat ett par ggr. Tyvärr har jag alltid glömt revolvern hemma.
Citera
2006-02-19, 12:01
  #5
Medlem
No-n-sences avatar
Råkat ut för ett par gånger att folk tror att de kan lägga handpenning och få ta bilen med sig för att återkomma senare med resten av summan senare.

Har bara kört iväg dem och sagt att jag inte vill ha att göra med dem. Det finns tydligen människor som går på detta och blir blåsta.

Handpenning garanterar bara att man inte säljer bilen till någon annan. Rekomenderad handpenning är 10-20% av varans värde. Se till att bestäm ett datum när summan senast skall vara erlagd. Skulle den inte vara erlagd är det bara att annonsera ut på nytt och behålla handpenningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback