Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 13:24
  #1
Medlem
DangerDooms avatar
Hej!

Kort och gott har jag jobbat som ledsagare för en grabb i cirka 4 år. Han har nyligen från höstas börjat på gymnasiet.

Hans autism för mig är inte helt obekant. Från att jag har jobbat med honom utanför skolan så har spelandet för hans del varit en belöning.

Fick till uppdrag att hjälpa honom att komma in i studierna då det har varit oerhört svårt för honom att koppla ifrån sig den virtuella världen samt det sociala aspekten med att lära känna sina nya klasskompisar.

Hans engagemang är på 0, och ständigt försvinner han från lektionerna pga ointresse eller oengagerad. Kritiserar ständigt till uppgifterna och håller sig hellre avlägsen från sin klass med att sitta och spela.
Detta för mig är lite klurigt för vet inte riktigt hur detta ska handskas? Jag försöker göra det självklart för honom om vad det är för uppgifter som skall göras i skolan och även hemma men intresset finns inte där... Och han tycker även att det är ännu jobbigare när skolresultaten kommer.
Han ser sig själv som en syndabock omkring andra autister i klassen även fast att det finns så oerhört mycket potential när engagemanget faktiskt finns.

Hur fungerar eller hur har det fungerat för er med autism?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback