Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-11, 08:56
  #1
Medlem
Bakrund: sambos sen 10år , köpte hus för 4år sen , 2 barn. Jag har betalat hela kontantinsatsen för huset, pantbrev&lagfart samt besiktning. Muntlig överenskomelse att jag ska få pengarna åter vid en försäljning separation.

Nuläge: har kommit till insikt hur naivt det är att endast ha en muntlig överenskommelse. Vill säkra ovan , inkl en del fonder jag har fått genom jobbet utifall vi skulle separera.


Hur gör man detta smidigast ? Är lite inne på borgeligt giftermål , främst p.g.a jag förstått att det är bäst rent juridiskt för barnen av någon anledning.. räcker det isf att skriva in summan av kontantinsats/pantbrev&lagfart/besiktning samt fonderna i ett äktenskapsförord och sen är allt säkrat ?
Citera
2018-12-11, 09:24
  #2
Medlem
Hade inte rekommenderat ett giftermål endast för att säkra tillgångar. Det kanske är det enklaste sättet, men ni kan ju också skriva en överrenskommelse, tillsammans med en jurist eller något i den stilen? Vill ni gifta er så är det ju så klart fine med ett bröllop, borgerligt eller inte
Citera
2018-12-11, 09:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Hade inte rekommenderat ett giftermål endast för att säkra tillgångar. Det kanske är det enklaste sättet, men ni kan ju också skriva en överrenskommelse, tillsammans med en jurist eller något i den stilen? Vill ni gifta er så är det ju så klart fine med ett bröllop, borgerligt eller inte

Giftermålet är främst för att det tydligen ska vara bäst för barnen , inte riktigt greppat varför men alla säger så iaf :-)

Tänkte först skriva ett samboavtal ang mina tillgångar, men då man gifter sig ska det tydligen bli ogiltigt så det kändes rätt onödigt att lägga ut pengar på det
Citera
2018-12-11, 09:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Giftermålet är främst för att det tydligen ska vara bäst för barnen , inte riktigt greppat varför men alla säger så iaf :-)

Tänkte först skriva ett samboavtal ang mina tillgångar, men då man gifter sig ska det tydligen bli ogiltigt så det kändes rätt onödigt att lägga ut pengar på det

Har också läst att giftermål är det bästa för barnen, men är inte fullt insatt (har inga barn själv ännu).
Ja, då känns det lite onödigt, men jag personligen hade inte velat gifta mig endast för att säkra tillgångar eller för att det är möjligen bäst för barnen
Citera
2018-12-11, 09:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Bakrund: sambos sen 10år , köpte hus för 4år sen , 2 barn. Jag har betalat hela kontantinsatsen för huset, pantbrev&lagfart samt besiktning. Muntlig överenskomelse att jag ska få pengarna åter vid en försäljning separation.

Nuläge: har kommit till insikt hur naivt det är att endast ha en muntlig överenskommelse. Vill säkra ovan , inkl en del fonder jag har fått genom jobbet utifall vi skulle separera.


Hur gör man detta smidigast ? Är lite inne på borgeligt giftermål , främst p.g.a jag förstått att det är bäst rent juridiskt för barnen av någon anledning.. räcker det isf att skriva in summan av kontantinsats/pantbrev&lagfart/besiktning samt fonderna i ett äktenskapsförord och sen är allt säkrat ?

Om ni är gifta måste det till ett äktenskapsförord på vad som inte ingår i det gemensamma. I annat fall ska allt delas lika, oavsett vad du gick in med.
Vem står som ägare av huset ? Antar att ni står med 50% var.
Ni har levt som gifta i 10 år, är det inte så att du på den tiden sett huset stiga i värde, och utan din sambo hade du inte kunnat köpa det ?
Låt udda vara jämt, gift Er gärna, och dela 50% vid en skilsmässa. Det är mest ärligt
Citera
2018-12-11, 09:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Hade inte rekommenderat ett giftermål endast för att säkra tillgångar.
Varför inte?
Citera
2018-12-11, 11:48
  #7
Medlem
Varför skulle det vara bättre för barnen om ni gifter er?
Det enda ungarna väl ser är en ring på fingret å inget annat.
Citera
2018-12-11, 13:30
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Varför skulle det vara bättre för barnen om ni gifter er?
Det enda ungarna väl ser är en ring på fingret å inget annat.

Arvsreglerna är enklare tex om jag inte helt missminner mig
Citera
2018-12-11, 13:44
  #9
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Bakrund: sambos sen 10år , köpte hus för 4år sen , 2 barn. Jag har betalat hela kontantinsatsen för huset, pantbrev&lagfart samt besiktning. Muntlig överenskomelse att jag ska få pengarna åter vid en försäljning separation.

Nuläge: har kommit till insikt hur naivt det är att endast ha en muntlig överenskommelse. Vill säkra ovan , inkl en del fonder jag har fått genom jobbet utifall vi skulle separera.


Hur gör man detta smidigast ? Är lite inne på borgeligt giftermål , främst p.g.a jag förstått att det är bäst rent juridiskt för barnen av någon anledning.. räcker det isf att skriva in summan av kontantinsats/pantbrev&lagfart/besiktning samt fonderna i ett äktenskapsförord och sen är allt säkrat ?

Samboavtal och testamente i nuläget. Tänk på att sambon inte ärver varandra per automatik, det måste finnas ett testamente, se också över era livförsäkringar.

Äktenskapsförord och testamente vid giftermål.

Snåla inte, anlita en advokat och en försäkringskonsult, gör det nu.
Citera
2018-12-12, 07:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Om ni är gifta måste det till ett äktenskapsförord på vad som inte ingår i det gemensamma. I annat fall ska allt delas lika, oavsett vad du gick in med.
Vem står som ägare av huset ? Antar att ni står med 50% var.
Ni har levt som gifta i 10 år, är det inte så att du på den tiden sett huset stiga i värde, och utan din sambo hade du inte kunnat köpa det ?
Låt udda vara jämt, gift Er gärna, och dela 50% vid en skilsmässa. Det är mest ärligt

Yes vi står 50/50 på huset , värdet har inte gått upp allt för mkt i området där vi bor under dom här 4 åren , möjligt att värddökningen täcker mäklararvodet vid en försäljning.. men inte mkt mer. Sen pekar väl det mesta mot att priserna justeras ner de kommande åren.


Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Samboavtal och testamente i nuläget. Tänk på att sambon inte ärver varandra per automatik, det måste finnas ett testamente, se också över era livförsäkringar.

Äktenskapsförord och testamente vid giftermål.

Snåla inte, anlita en advokat och en försäkringskonsult, gör det nu.

Giftermålet är några månader bort , så brottom kan det inte vara. Går ju många tusenlappar så fort jurister är inblandade , har det rätt knapert för tillfället. Men tack för bra input!
Citera
2018-12-12, 09:17
  #11
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Bakrund: sambos sen 10år , köpte hus för 4år sen , 2 barn. Jag har betalat hela kontantinsatsen för huset, pantbrev&lagfart samt besiktning. Muntlig överenskomelse att jag ska få pengarna åter vid en försäljning separation.

Nuläge: har kommit till insikt hur naivt det är att endast ha en muntlig överenskommelse. Vill säkra ovan , inkl en del fonder jag har fått genom jobbet utifall vi skulle separera.


Hur gör man detta smidigast ? Är lite inne på borgeligt giftermål , främst p.g.a jag förstått att det är bäst rent juridiskt för barnen av någon anledning.. räcker det isf att skriva in summan av kontantinsats/pantbrev&lagfart/besiktning samt fonderna i ett äktenskapsförord och sen är allt säkrat ?

Indirekt är det kanske bäst för barnen, det beror på. Som gift är huvudregeln att överlevande maken tar allt och fram till sin död förvaltar egendomen. Som sambo är huvudregeln att barnen tar den avlidne förälderns del. Med det sagt tycker nog många som säger att giftermål är bättre (sett från barnens perspektiv) att tryggheten ligger i att maken förmodligen har större möjlighet att bo kvar i huset om denne tar allt - och att detta hjälper barnen. Men om barnen är vuxna och den käraste inte längre var så kär, ja då kanske det inte är den bästa lösningen.

Du skriver att du bekostat poster som din käraste lovat återbetala hälften av. Huruvida du är gift eller sambo påverkar inte det du redan betalt. Att du tankar bilen eller handlar maten får du aldrig tillbaka, som regel. Därför behövs något som visar att din käraste faktiskt är skyldig dig det du påstår alternativt att ni som gifta fördelar egendomen på ett ”rättvist” sätt.

Det är lite trixit att få det rätt. Om vi exemplifierar med samboskap: Hon skriver ett skuldebrev till dig. Ni gör bodelning. Hon får täcka skulden.
Citera
2018-12-16, 14:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Varför inte?

Som kvinna hade jag i alla fall velat gifta mig av fler orsaker än att säkra tillgångar det är bara en personlig åsikt sen om hon också endast vill gifta sig för att säkra tillgångar så är det såklart fine
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback