Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 07:49
  #1
Medlem
Hej har en ny lägenhet och undrar vad detta är för antennuttag? Vanlig antennkabel passar inte på något håll varken honan eller hanen och jag ska betala 80 kr månad för kabeltv. Förstår inte hur allt hänger ihop.

http://www.imagebam.com/image/06b9c51059082264
Citera
2018-12-11, 07:55
  #2
Medlem
2560ps avatar
Kollade mitt, och där är TV-uttaget en hane (alltså en solid pigg inne i stora hålet). Enklaste är nog att modifiera din antennsladd.
Citera
2018-12-11, 08:10
  #3
Medlem
Det ser konstigt ut.

Fråga värden eller någon i styrelsen.
Citera
2018-12-11, 10:13
  #4
Medlem
Det ser ut som ett riktigt gammalt uttag som slutade monteras på 60-70 talet.
Proppen är ca: 13 mm i diameter och vill minnas att det fanns två olika diametrar på stiftet ca 4mm och ca 2mm
Kan vara svårt att få tag på en sådan kontakt idag.
Be värden anlita en centralantennfirma att byta till ett modernt uttag. De finns i att antal olika typer med olika genomgångsdämpning resp. anslutningsdämpning. Det är viktigt att det blir rätt för att inte påverka de övriga uttagen i centralantennätet.
Citera
2018-12-11, 13:20
  #5
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trike
Det ser ut som ett riktigt gammalt uttag som slutade monteras på 60-70 talet.

Kan vara svårt att få tag på en sådan kontakt idag.

Helt rätt, det är ett gammalt 60 Ohms uttag. Nya uttag är alltid 75 Ohm.

Det finns adaptrar men det är bättre att byta uttaget. Det är fastighetsägarens ansvar.
Citera
2018-12-11, 13:24
  #6
Medlem
Jag har tittat närmare på bilden nu.
Det ser ut att vara det smala mittstiftet på ca 2 mm.
Det kan också vara en lös del som minskar mitthålet från 4 mm till 2 mm.
Det fanns kontakter som täckte båda standarder. Då var det en lös mittdel som ofta satt kvar i uttaget när kontakten drogs ur.
I så fall kan du försiktigt prova att dra ut den med ex. en näbbtång så att det går att använda en kontakt med det tjocka mittstiftet. (om du får tag på någon)

Edit: Jag hittade en adapter med det tjocka mittstiftet om det kniper och det inte går att lösa på något annat sätt.
Men hojta på fastighetsägaren/vaktmästaren i första hand.
__________________
Senast redigerad av trike 2018-12-11 kl. 13:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback