Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 21:12
  #1
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag är lite nyfiken på vad som hände under detta talet.

Under December 1989 så ställde sig Rumäniens diktator Nicolae Ceaușescu framför en stor publik i Bukarest och började sitt tal. Live.

Publiken applåderade och höll stora skyltar med hans ansikte.

Mitt under talet och helt utan förvarning förändrades dock situationen mycket snabbt, man hör att det blir mycket stökigt i publiken. Hans nära blir märkbart oroliga och flyr in i byggnaden. Nicolae försöker utan framgång att lugna situationen. Hans nära försöker att dra in Nicolae i byggnaden.

https://www.youtube.com/watch?v=wWIbCtz_Xwk

Jag uppfattar det som att buandet börjar någonstans omkring 02:25, blir väldigt tydligt vid 02:30 och totalt kaos utbryter vid 02:45

Nicolae försöker att fortsätta talet, något mer oroad och börjar erbjuda förmåner för befolkningen, men uppenbarligen för sent. Hursomhelst, han flydde, jagades av sin tidigare militär och dömdes sedan till döden av sina partikamrater. Han och hans fru avrättades därefter bakom byggnaden, https://www.youtube.com/watch?v=lK3EKBMUvUk



Min fråga är vad som egentligen hände i publiken under talet? Jag vet att detta var under tiden då Sovjet började falla och att det redan var oroligt. Men hur kommer det sig att publiken så plötsligt gick från att uniormt jubla till att uniformt bua? Av vad jag kan se så började buandet inte av någonting som han verkar ha sagt, så vad hände egentligen?
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-10 kl. 21:27.
Citera
2018-12-10, 21:17
  #2
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ibland räcker det att någon vågar säga att kejsaren är naken. Sedan ser alla omedelbart det uppenbara!
Citera
2018-12-10, 21:23
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ibland räcker det att någon vågar säga att kejsaren är naken. Sedan ser alla omedelbart det uppenbara!
Men så snabbt och i så stor omfattning? Det ser ju ut att förändras från det ena till det andra några sekunder?

Jag förstår hans förvånade min, typ "Vad fan sa jag för fel nu då?"
Citera
2018-12-10, 21:48
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Men så snabbt och i så stor omfattning? Det ser ju ut att förändras från det ena till det andra några sekunder?

Jag förstår hans förvånade min, typ "Vad fan sa jag för fel nu då?"

Haha fy fan vad härligt att se de övergödda sosse-paddorna förlora greppet så där!

Sannolikt var folket där för att de var missnöjda redan från början. Jag tolkar det som att det är hans världsfrånvända tacktal som får det att rinna över för dem.

Gissar att det är någon i förväg utlyst dag för att hylla regimen men att folket i och med järnmurens fall kommit dit i annat syfte.

/Johan
Citera
2018-12-10, 21:49
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vid ungefär 2.50 står det i undertexten: Elena Ceausescu: Someone is shooting.

Kan det vara så att någon i publikhavet sköt med ett eldhandvapen?

Jag tycker att sorlet till en början låter som panik i folkmassan, gälla skrik av rädsla.

Någon sköt med en picka i en tät folkmassa-> panik utbryter-> paniken övergår strax i raseri, detta pga att känslorna och ilskan som hade varit undertryckt i så många år bubblade upp okontrollerat.
Citera
2018-12-10, 21:49
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Men så snabbt och i så stor omfattning? Det ser ju ut att förändras från det ena till det andra några sekunder?

Jag förstår hans förvånade min, typ "Vad fan sa jag för fel nu då?"

Missnöjet hade såklart bubblat länge. Han var extremt hatad. Men han förstod inte det eftersom alla runt omkring honom var ja-sägare. Därför blev han helt uppriktigt förvånad. Han var inte van vid att någon sa emot eller att någon var kritisk.

Det där med att det räcker med att någon säger "kejsaren är ju naken" är förstås en romantiserad syn. Givetvis krävs det mer för att en revolution verkligen ska bli av. I detta fall verkade det som om stora delar av militärledningen såg sin chans och kände att de inte hade något att förlora.
Citera
2018-12-10, 22:06
  #7
Medlem
Wikipedia vet allt: https://en.wikipedia.org/wiki/Ceau%C...s_final_speech
Citera
2018-12-10, 22:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag är lite nyfiken på vad som hände under detta talet.

Under December 1989 så ställde sig Rumäniens diktator Nicolae Ceaușescu framför en stor publik i Bukarest och började sitt tal. Live.

Publiken applåderade och höll stora skyltar med hans ansikte.

Mitt under talet och helt utan förvarning förändrades dock situationen mycket snabbt, man hör att det blir mycket stökigt i publiken. Hans nära blir märkbart oroliga och flyr in i byggnaden. Nicolae försöker utan framgång att lugna situationen. Hans nära försöker att dra in Nicolae i byggnaden.

https://www.youtube.com/watch?v=wWIbCtz_Xwk

Jag uppfattar det som att buandet börjar någonstans omkring 02:25, blir väldigt tydligt vid 02:30 och totalt kaos utbryter vid 02:45

Nicolae försöker att fortsätta talet, något mer oroad och börjar erbjuda förmåner för befolkningen, men uppenbarligen för sent. Hursomhelst, han flydde, jagades av sin tidigare militär och dömdes sedan till döden av sina partikamrater. Han och hans fru avrättades därefter bakom byggnaden, https://www.youtube.com/watch?v=lK3EKBMUvUk



Min fråga är vad som egentligen hände i publiken under talet? Jag vet att detta var under tiden då Sovjet började falla och att det redan var oroligt. Men hur kommer det sig att publiken så plötsligt gick från att uniormt jubla till att uniformt bua? Av vad jag kan se så började buandet inte av någonting som han verkar ha sagt, så vad hände egentligen?

7:30 in gör han exakt vad Marcron gjorde idag. Höjer minimilönerna med några kronor. Vi får väl hoppas Macron inte går samma öde till mötes som Ceaușescu.
Citera
2018-12-10, 22:22
  #9
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Wikipedia vet allt: https://en.wikipedia.org/wiki/Ceau%C...s_final_speech
Yes, det förklararväldigt mycket, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av snajje
7:30 in gör han exakt vad Marcron gjorde idag. Höjer minimilönerna med några kronor. Vi får väl hoppas Macron inte går samma öde till mötes som Ceaușescu.
Det vore ju sanslöst korkat eftersom de har rösträtt.
Citera
2018-12-10, 22:26
  #10
Medlem
B0B0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajje
Vi får väl hoppas Macron inte går samma öde till mötes som Ceaușescu.

Varför då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback