Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-10, 19:28
  #1
Medlem
Man-At-Armss avatar
Behöver nödvändigtvis inte vara bättre än första filmen, men uppföljare ni tycker är riktigt bra. Kanske till och med likvärdig den första filmen.

Både Gudfadern 1 och 2 är fenomenala. Och De Niro briljerar i Gudfadern 2. Älskar också tidshoppen.

Rymdimperiet slår tillbaka
Underbar stämning. En perfekt uppföljare. Avslöjadet att Vader var Lukes farsa var så omvälvande stort när det begav sig.

Motivera gärna
Citera
2018-12-10, 19:33
  #2
Medlem
gregersnegrers avatar
Krigarens hjärta (What becomes of the broken hearted?), som är uppföljaren till Krigarens själ (Once were warriors). Uppföljaren är kanske lite mer "klyschig", men jag tyckte att den var minst lika bra som första filmen. Rå och "naken" porträtt av ren misär.
Citera
2018-12-10, 21:23
  #3
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Behöver nödvändigtvis inte vara bättre än första filmen, men uppföljare ni tycker är riktigt bra. Kanske till och med likvärdig den första filmen.

Både Gudfadern 1 och 2 är fenomenala. Och De Niro briljerar i Gudfadern 2. Älskar också tidshoppen.

Rymdimperiet slår tillbaka
Underbar stämning. En perfekt uppföljare. Avslöjadet att Vader var Lukes farsa var så omvälvande stort när det begav sig.

Motivera gärna


Indiana Jones and the Temple of Doom (1984), uppföljare till Raiders of the Lost Ark (1981)
Aliens (1986), uppföljare till Alien (1979)
Terminator 2: Judgment Day (1991), uppföljare till The Terminator (1984)
Dawn of the Dead (1978), uppföljare till Night of the Living Dead (1968)
tycker jag alla är snäppet bättre än sina föregångare, trots att originalen också är väldigt bra.
Även Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980), som du redan sagt.
Citera
2018-12-11, 09:41
  #4
Medlem
Rakiis avatar
Tycker att Halloween 3: Season of the Witch är en riktigt fin film och en bra "uppföljare", om den nu kan räknas in som en uppföljare, är väl mera utav en helt egen stand alone-film men den innefattar Halloween i titeln så låt gå.

En annan skräckuppföljare jag gillar mycket är A Nightmare on Elm Street 3: The Dream Warriors. Är inget jättestort fan utav första filmen och har aldrig varit det, har för mig att jag såg trean först av filmerna i serien så visst kan väl det spela in i omdömet. Hyrde den på video i mitten av 90-talet och vart såld direkt, bra persongalleri och setting på ett mentalsjukhus för ungdomar med sömnsvårigheter. Bra cast dessutom med Patricia Arquette i sin debutroll och John Saxon dyker upp i en roll som pappa.
Citera
2018-12-11, 09:55
  #5
Medlem
Back to the future filmerna. Både II:an och III:an var också bra.
Citera
2018-12-11, 10:01
  #6
Medlem
Sweet.Carolines avatar
Harry Potter filmerna blir bara bättre och bättre ju längre fram de kommer. Möjligen bortsett den med tidresandet när Hermione får klockan eller vad fan det var.

De första två är rätt dåliga, för barnsligt och svagt för min smak.


Sagan om Ringen trilogin håller hög nivå serien igenom, även om ettan fortfarande är bäst.


Fast and furious blir bara bättre o bättre. Nej nu skoja jag bara



Terminator 2 kan vara bättre än 1an.
Citera
2018-12-11, 10:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweet.Caroline
Terminator 2 kan vara bättre än 1an.

Instämmer. Tänkte precis nämna den själv.
Citera
2018-12-11, 10:23
  #8
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tycker att Halloween 3: Season of the Witch
En annan skräckuppföljare jag gillar mycket är A Nightmare on Elm Street 3: The Dream Warriors. Är inget jättestort fan utav första filmen och har aldrig varit det, har för mig att jag såg trean först av filmerna i serien så visst kan väl det spela in i omdömet. Hyrde den på video i mitten av 90-talet och vart såld direkt, bra persongalleri och setting på ett mentalsjukhus för ungdomar med sömnsvårigheter. Bra cast dessutom med Patricia Arquette i sin debutroll och John Saxon dyker upp i en roll som pappa.


Apropå rysare, är jag inget direkt fan av första Fredagen den 13:e. Har sett alla, utom del 2 och remaken som släpptes senast, och av dessa filmer fastnade jag mest för del 4 och 6.
Tycker inledningen i sexan är den bästa av alla. När Jason vaknar i graven efter blixten slagit ner i stålröret (?) som en av killarna precis huggt i hans bröst.Bra filmer för att vara fredagen den 13:e, tyckte jag då. Nu var det säkert tjugo år sedan jag såg dessa två filmer.
Citera
2018-12-12, 12:28
  #9
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Apropå rysare, är jag inget direkt fan av första Fredagen den 13:e. Har sett alla, utom del 2 och remaken som släpptes senast, och av dessa filmer fastnade jag mest för del 4 och 6.
Tycker inledningen i sexan är den bästa av alla. När Jason vaknar i graven efter blixten slagit ner i stålröret (?) som en av killarna precis huggt i hans bröst.Bra filmer för att vara fredagen den 13:e, tyckte jag då. Nu var det säkert tjugo år sedan jag såg dessa två filmer.

Kul att du nämner just de två filmerna, hör till mina favoriter i filmserien tillsammans med del 5 och Jason X. Hela "trilogin" med del 4-6 är riktigt bra, även om Jason aldrig dyker upp i femman så förtjänar den att nämnas, bra film som står på egna ben precis som Halloween 3. Har aldrig heller varit ett fan utav första filmen i serien, tycker den är rätt överskattad ärligt talat.

Angående Terminator 2 så är det helt klart en riktigt bra film, men första filmen är så mycket bättre i min bok. Mörkare, tätare atmosfär och obehaglig som fan emellanåt.
Citera
2018-12-13, 02:40
  #10
Medlem
Geomeisters avatar
Taken 2.

Taken har blivit något av en modern actionklassiker. Taken 2 är som i många andra fall lite "samma sak", men jag tycker den fortfarande är underhållande och bra nog att se. En värdig efterföljare. Taken 3 kan man både ha och missta.

Jaws II

Hajen eller Jaws är en av dom stora filmerna. Många efterföljare är rena skämt som får parodier av denna genre att framstå som bra. Jaws II tycker jag dock en är fullt godkänd kommersiell efterföljare. Lika bra som ettan? Nej, men en mer lättsam version som fungerar bra.

Undisputed II och III

Undisputed är en fängelse/kampsportsfilm som jag finner rätt underskattad. Det kom två officiella efterföljare och dom blir diskutabelt bättre och bättre. Minns att en kompis rekommenderade dessa och jag var måttligt intresserad, men gav dom en chans. Blev positivt överraskad!
Citera
2018-12-13, 13:06
  #11
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Undisputed II och III

Undisputed är en fängelse/kampsportsfilm som jag finner rätt underskattad. Det kom två officiella efterföljare och dom blir diskutabelt bättre och bättre. Minns att en kompis rekommenderade dessa och jag var måttligt intresserad, men gav dom en chans. Blev positivt överraskad!
Scott Adkins är det som tillför extremt mycket, fyran är inte dum heller.
En annan film Scott är med i: Univeral Soldier: Day of Reconning , är också en uppföljare som lämnar de föregående filmerna i skuggan. Adrenalin-stinn action deluxe!
Citera
2018-12-14, 12:14
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Poltergeist-filmerna är faktiskt bra även som uppföljare.

Särskilt gillade jag den som hade med den kringvandrande pastorn, som blev nån demon eller vad det nu var.


Young Guns II var inte helt usel, även om No1 såklart var den förnämsta.


Sen har vi Bourne-filmerna, ettan, tvåan och trean ... alla lika bra faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback