Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-13, 00:11
  #13
Medlem
ImSoAwesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Absolut, men är det inte bättre att vänta tills det iaf har sjunkit rätt mycket mer än det gjort nu? Vet att det är omöjligt att förutsäga men det luktar ju som att det kommer sjunka en hel del mer...
Tänk om börsen går fram o tbx i 2 år då, för att sedan gå upp? Då har du helt plötsligt missat en uppgång och en massa utdelningar medans du väntar på en börskrasch.
Det absolut bästa för många är att spara regelbundet och spara lite mer i en "krigskassa" när börsen gått upp så pass mycket som den gjort, så att man kan öka sitt sparande i sämre tider och därför överträffa index.
Citera
2018-12-13, 19:43
  #14
Medlem
Pudersockers avatar
Gå helt ur kanske man missar januari-effekten.
Eller så kraschar det, vem vet?!
Inte lätt detta.
Citera
2018-12-13, 20:44
  #15
Medlem
RR12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Mmjo, känner mig inte jättesugen på att lägga mina pengar på krypto, även om det känns otroligt att inte se bitcoin göra en bra jäkla recovery under 2019. Fast fan, nu gör du mig sugen på att köpa en bitcoin... bra jäkla rea nu haha. Tack för tipsen, det uppskattas!

Haha ja , jag tror ju att det kommer att dyka 10-15 tusen till innan det kommer bli någon vändning , men får man 1 bit för runt 10 k så är det lätt värt att ha den ligga tills det toppar igen ,

Tror inte på nån toppning nästa år , men har ju varit 3-4 år mellan topparna , men har du över 100 k som du kan vara utan så tycker jag absolut att du ska investera i 1 iaf när den ligger lågt

Samhället är så digitaliserat och det bara eskalerar för varje år , om 20 år så kanske bitcoin är den enda valutan vem vet
så jag tror att det ska mycke till om bit:n ska krascha totalt

Lycka till med dina investeringar ✌️
Citera
2018-12-13, 21:01
  #16
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Portionera ut det på 10,000kr intervall (säg 1-2ggr i månaden) så kommer du mest troligt träffa botten och därmed inte bränna allt på en topp
Jag har precis fått 200000 kr att fördela på barnen. Tänkte sätta dom på ett ISK på Avanza med robotförvaltning på ca 10 års sikt. Jag har varit inne på att köpa för 1/10 varje månad men då ligger pengarna där delvis overksamma i 10 månader. Känns jobbigt. Några tips på vad man kan hitta på hos Avanza under tiden?
Citera
2018-12-14, 23:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Jag har precis fått 200000 kr att fördela på barnen. Tänkte sätta dom på ett ISK på Avanza med robotförvaltning på ca 10 års sikt. Jag har varit inne på att köpa för 1/10 varje månad men då ligger pengarna där delvis overksamma i 10 månader. Känns jobbigt. Några tips på vad man kan hitta på hos Avanza under tiden?

Ska du använda ISK, sätt för guds skull inte in alla 200,000 samtidigt om du inte tänkt använda dig av allt direkt, då du åker på skatt för hela beloppet direkt om du gör så.
Citera
2018-12-15, 00:59
  #18
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Ska du använda ISK, sätt för guds skull inte in alla 200,000 samtidigt om du inte tänkt använda dig av allt direkt, då du åker på skatt för hela beloppet direkt om du gör så.
Det är riktigt. Jag behåller det på ett bankkonto och för över varefter till ISK. Tack!
Citera
2018-12-17, 16:57
  #19
Medlem
Pudersockers avatar
Personligen gillar jag inte ISK, om börsen skulle gå ner tio år framåt får man betala för att göra förlust, betalar hellre vinstskatt om det blir vinst. Men det är bara jag.
Citera
2018-12-17, 19:18
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Personligen gillar jag inte ISK, om börsen skulle gå ner tio år framåt får man betala för att göra förlust, betalar hellre vinstskatt om det blir vinst. Men det är bara jag.

Finns många noggranna uträkningar som säger att det är väldigt osmart men ditt val
Citera
2018-12-19, 20:57
  #21
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Finns många noggranna uträkningar som säger att det är väldigt osmart men ditt val
Kan va så. Men min horisont är gå i pension om drygt tio år, om det skulle komma en lågkonjunktur om nåt år och den håller på några år är det inte många år kvar sen som den kan gå upp på tänker jag, inga noggranna uträkningar i världen kan räkna ut om/när det kommer en lågkonjunktur eller inte. Jag vill inte riskera min pengar så mycket, skulle högkonjunkturen fortsätta så det enda jag förlorar är att jag får betala mer i vinstskatt. Går det piss så förlorar jag å andra sidan mindre pengar. Jag skulle ju kunna tänka mig en 50/50 approach förvisso, men nu har jag sålt en större del av fonderna så inte så mycket kvar att leka med.
Citera
2019-01-06, 19:48
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Personligen gillar jag inte ISK, om börsen skulle gå ner tio år framåt får man betala för att göra förlust, betalar hellre vinstskatt om det blir vinst. Men det är bara jag.

Då bör du blanka och det gör sig bäst i isk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback