Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-10, 21:01
  #13
Medlem
Tsarevitjs avatar
Så vidrigt att se kommunisten Jonas sitta bland det fina folket medan Jimmie, ledaren för Sveriges tredje största parti inte är bjuden. Samtliga partiledare utom SDs är alltså inbjudna. Vem kan påstå att Åkesson inte är demokrat? Det är sådant här agerande som gör att vanligt folk blir förbannade. Det här kommer bara att bidra till att fler kommer att rösta på Sverigedemokraterna. Svenskar avskyr orättvisor. Nobelstiftelsens anseende blir alltmer naggat i kanten av ett sådant handlande.
Citera
2018-12-10, 21:51
  #14
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Kan det vara så illa att Horace Engdahl är inbjuden av Nobelkommiten på kvällens spektakel?

Du menar att han inte skulle bjudas in av Nobelstiftelsen för att han har uttalat sig anti-feministiskt? Det var oväntat PK.
Han sitter fortfarande i Nobel-kommittén. Självklart är han bjuden. Han är också närvarande på middagen - till skillnad från Anders Olsson som bara var på prisutdelningen.
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2018-12-10 kl. 21:54.
Citera
2018-12-10, 21:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Så vidrigt att se kommunisten Jonas sitta bland det fina folket medan Jimmie, ledaren för Sveriges tredje största parti inte är bjuden. ….. Nobelstiftelsens anseende blir alltmer naggat i kanten av ett sådant handlande.

Bra skrivet!

Motbjudande att det hålls en fest där partiet som 1,1 miljoner svenskar röstade på inte är välkomna. En fest som sänds i skattefinansierade SVT. Våra pengar tar de gärna emot, men vi får inte tycka vad vi vill. Kommunister, globalister och andra landsförrädare kan man däremot bjuda in.

Man kräks, vägrar titta på skiten.
Citera
2018-12-11, 09:12
  #16
Medlem
Såg att U2's The Edge var med på banketten. Någon som vet hur det kom sig? - han är inte precis den typiske Nobelgästen. Var hela bandet där? Hade de medverkat på årets Nobelkonsert?
Citera
2018-12-11, 10:42
  #17
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Såg att U2's The Edge var med på banketten. Någon som vet hur det kom sig? - han är inte precis den typiske Nobelgästen. Var hela bandet där? Hade de medverkat på årets Nobelkonsert?
Kompis till en av pristagarna. Han hade tydligen ställt villkor: Jag kommer bara om jag får ha mössan på!
Och Nobelstiftelsen etikettkommitté vek sig.
Citera
2018-12-13, 10:34
  #18
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Kompis till en av pristagarna. Han hade tydligen ställt villkor: Jag kommer bara om jag får ha mössan på!
Och Nobelstiftelsen etikettkommitté vek sig.
Källa? Kompis till vilken pristagare?
Jag hittar bara det här:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7109651
https://www.svenskdam.se/nobel/varld...sa-vid-bordet/

Enda utländska media som reagerar tycks vara norsk och då med vinkeln att svenskarna har synpunkter på "etikettebruddet":
https://www.dagbladet.no/kjendis/rea...este/70553952/
Citera
2018-12-13, 22:43
  #19
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Källa? Kompis till vilken pristagare?
Jag hittar bara det här:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7109651
https://www.svenskdam.se/nobel/varld...sa-vid-bordet/

Enda utländska media som reagerar tycks vara norsk och då med vinkeln att svenskarna har synpunkter på "etikettebruddet":
https://www.dagbladet.no/kjendis/rea...este/70553952/
Han är kompis med den amerikanska medicinprisvinnaren. Källa - kommentatorerna till Nobelfesten när vinnaren stod lutad över The Edge och babblade under middagen, som ett av flera tillfällen då relationen nämndes.
Citera
2018-12-14, 10:15
  #20
Medlem
Att bjuda in en knarkare från det värdelösa bandet U2 som dessutom ställer villkor visar att nobelkommiten helt saknar verklighetsförankring och respekt för bästföredatum.
Utvecklingen från en respektingivande samling personer till ett gäng löjliga pjattar har gått fort.
Knytblusaktivisten som avgick fron Svenska Akademin och SVT:s satsning på feministiska kommentatorer hjälper till att dra ned nobelprisets rykte i smutsen.
Stackars kungen som formellt är chef för det hela.

Om en ny modern regering lyckas slå tillbaka mohammedanhotet och få ordning på Sverige skall nog nobelpriset också återfå sin forna glans.
Citera
2018-12-15, 00:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Jag gissar på alla riksdagens partiledare utom en.
Jag gissar även på att inga partiledare utanför riksdagen utom en är bjudna.

Det är precis sånt här som verkligen krattar gången för att folket ska känna avsmak för spektaklet. Nobelfesten var en stor sak exempelvis på 80-talet och det var inte ovanligt att familjer hade sina egna "Nobelfester" hemma i radhuset med lite finare mat och ibland även lite bättre kläder på sig under TV-utsändningen. Det var lite av en nationens festlighet, en stolthet över att lilla Sverige var arrangör för ett sådant fint sammanhang. Människor kände vördnad men även en samhörighet med sin elit på den tiden.

Kontrasten är verkligen oerhörd.

Hahaha, jag var med på den tiden, är uppvuxen i den bildade (akademiska) medelklassen men med umgänge från olika håll i samhället - och har aldrig hört talas om några sådana "egna Nobelfester hemma i radhuset", eller ens att folk försökte etablera en särskilt högtidlig stämning hemma under den långa tv-sändningen från banketten. Pristagarna på den tiden var dessutom oftast helt okända även för bildade människor innan de fick priset, oavsett vilket ämne det handlade om. Hur många medelklassvenskar kände till t ex Jaroslav Seifert, Josef Brodsky eller Octavio Paz innan de blev pristagare? Adolfo Perez Esquivel (fredspristagare runt 1980)? Eller flertalet av fysik- och medicinpristagarna de åren?
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-12-15 kl. 01:13.
Citera
2018-12-15, 02:11
  #22
Avstängd
Haverisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hahaha, jag var med på den tiden, är uppvuxen i den bildade (akademiska) medelklassen men med umgänge från olika håll i samhället - och har aldrig hört talas om några sådana "egna Nobelfester hemma i radhuset", eller ens att folk försökte etablera en särskilt högtidlig stämning hemma under den långa tv-sändningen från banketten.
Då kanske din familj inte hade den traditionen?

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Pristagarna på den tiden var dessutom oftast helt okända även för bildade människor innan de fick priset, oavsett vilket ämne det handlade om. Hur många medelklassvenskar kände till t ex Jaroslav Seifert, Josef Brodsky eller Octavio Paz innan de blev pristagare? Adolfo Perez Esquivel (fredspristagare runt 1980)? Eller flertalet av fysik- och medicinpristagarna de åren?
Fast har ju ingenting med det jag skrev att göra. Ingen känner ju till dagens pristagare heller dådet alltsomoftast handlar om en grånande autist som suttit lutad över samma lilla detalj inom sitt område i femtio år och nu äntligen har nått ett sådant genombrott att han erhåller uppmärksamhet för det.

De enda pristagarna hyggligt bildade människor känner till är Fredspriset och det är inte ens ett riktigt Nobelpris. Det är en rövslickarmedalj som en låtsasminister delar ut i det perifera Norge under förmiddagen innan den egentliga prisutdelningen börjar, lite som när maffian skickar en springpojke för att räcka över ett brunt kuvert med omärkta sedlar till sin mullvad på polishuset när denne är ute och röker på bakgården.
Citera
2018-12-15, 02:28
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Då kanske din familj inte hade den traditionen?


Jag skulle nog säga att det *bara* var din familj (och ett par grannfamiljer?) som hade denna tradition.
Citera
2018-12-15, 02:46
  #24
Avstängd
Haverisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag skulle nog säga att det *bara* var din familj (och ett par grannfamiljer?) som hade denna tradition.
Min familj hade inte den traditionen men jag känner till framförallt lite äldre familjer som hade det som tradition att göra kvällen en aning mer festlig. Jag får för mig att det hade att göra med en äldre form av patriotism, på samma sätt som att äldre gärna tog på sig sina bästa kläder om söndagarna även om man bara skulle ut och promenera i parken. Lite nationalistisk stolthet över att lilla Sverige ändå hade just den här äran och att man därför kände en viss sorts gemenskap med sin elit även om man själv inte var inbjuden.

Som barn var jag sen med att lära mig äta med kniv och gaffel eftersom jag inte såg vitsen. Jag var praktiskt lagd och förstod att det gick snabbare att skyffla in käket med gaffeln och därför snabbare att komma ut och spela boll med kompisarna. Att sitta och peta i maten med kniv och gaffel var omständligare och tog mer tid än att bara spetsa köttbullen på gaffeln och äta runt den. Min småskolefröken försökte få mig att lägga av med det ofoget och istället rätta mig i ledet. Som argument använde hon bland annat "men tänk om du kommer på Nobelfesten, hur ska det se ut om du bara skyfflar in maten i munnen?".

En lite annan tid med lite annan syn på högtidlighet. Men visst, folklighet är inte att förakta det heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback