Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 13:58
  #1
Medlem
Jag har under nästan hela mitt liv haft väldigt låg självkänsla, som jag misstänker beror på de kränkningar som jag fått ta sedan 10 års åldern. Missförstå mig inte, jag har alltid haft många kompisar och varit hyffsat populär. Men blev i många situationer alltid mobboffret vilket också påpekades av personen som mobbade mig mest. Han var även en av mina närmsta vänner och vi umgicks flera gånger i veckan. Han påpekade ofta hur dålig jag var på saker, hur fult mitt hem var och hur fattig min familj var i jämnförelse med hans.

Problemet här är att jag aldrig lärde mig hur man står upp för sig själv, växte upp med min mor som också är av den svagare typen.

Idag studerar men tvivlar om jag ens kommer att klara av jobbet i sig efter utbildning. Jag lägger inte i närhet ned den tid som kanske egentligen skulle behövas för att bli bra inom området. Jag har det kämpigt med driv och motivation, endast någon dag i veckan lyckas jag prestera bra. Man kan säga att jag har prestationsbaserad ångest. Vissa dagar är jag knappt i form för de enklaste jobben.. Vardagen präglas av social fobi som också är aningen bättre vissa dagar. Jag grubblar väldigt mycket och analyserar dåtid, nutid och framtid. Lyckas aldrig bryta de dåliga tankemönsterna. För övrigt kan jag tillägga att jag står i kö för en add/adhd-utredning då jag alltid har haft problem med koncentrationen.

Nu börjar jag känna att jag är i en ålder då detta inte ska vara något problem och jag är rädd för att självkänslan aldrig kommer att förbättras, vilket kommer att förstöra mitt liv på många plan.

Vad ska man göra för att bli en starkare person?

Tack på förhand.
Citera
2018-12-10, 14:06
  #2
Medlem
Det första du ska göra är att sluta se dig som ett hjälplöst offer. Det genomsyrar hela din text.

När du sedan insett att du väljer hur ditt liv ska utvecklas, så kavlar du upp ärmarna och börjar jobba på att nå målet.

Eller du kanske ville ha tips på en liten tablett som skulle lösa allt åt dig?!
Citera
2018-12-10, 14:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Det första du ska göra är att sluta se dig som ett hjälplöst offer. Det genomsyrar hela din text.

När du sedan insett att du väljer hur ditt liv ska utvecklas, så kavlar du upp ärmarna och börjar jobba på att nå målet.

Eller du kanske ville ha tips på en liten tablett som skulle lösa allt åt dig?!

Nej, ser inte medicin som ett alternativ.
Citera
2018-12-10, 15:18
  #4
Medlem
Dreamtimes avatar
Du tror att ett gäng hobbypsykologer på Flashback ska kunna hjälpa dig med offerkoftan?

Sök proffesionell hjälp!
Citera
2018-12-10, 18:43
  #5
Medlem
spyder123s avatar
Bättre självkänsla får man av att överkomma sina hinder helt enkelt. Fundera på vad du vill förbättra hos dig själv och förbättra det. Du får då en känsla av att kunna överkomma dina hinder, och får då en bättre självkänsla.
Citera
2018-12-11, 10:42
  #6
Medlem
MonsterRipps avatar
Gå till psykiatrin, de kan ge dig bäst hjälp. Iallafall mer än vad någon av oss här på fb kan.

Har liknande bakgrund så känner verkligen med dig, när man väl har blivit stämplat som ett mobboffer en gång är det en roll många bär med sig. Det är lätt att säga "stå på dig", men det är svårare att göra. Men som sagt, sök professionell hjälp. De kan sitt jobb, och de flesta är grymma på det.

Håll ut, enkelt för mig att säga, men tro mig; när du väl börjar få en liten gnutta självförtroende kommer du vilja ha mer, för det är en skön känsla att se sin spegelbild och le genuint när man ser sig själv. Håller tummarna för dig dude/dudette. Ge inte upp!
Citera
2018-12-11, 10:59
  #7
Medlem
AndersDreines avatar
Menar du dåligt självförtroende eller dålig självkänsla?
Citat:
En svag självkänsla kan både vara att under- och överskatta sin person eller kapacitet, och behöver hållas isär från begreppet självförtroende som har med prestationer att göra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvk%C3%A4nsla
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback