Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 13:47
  #1
Medlem
Rekas avatar
Jag har blivit placerad i ett kontorshotell där jag delar WLAN med en hel del andra jeppar.
Hur stor risk är det att någon skulle kunna sniffa upp mina inloggningsuppgifter till diverse system (tex webmail)?
Är protokollet https tillräckligt?
Citera
2018-12-10, 13:55
  #2
Medlem
Använd tor... *visslar*
Citera
2018-12-11, 05:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag har blivit placerad i ett kontorshotell där jag delar WLAN med en hel del andra jeppar.
Hur stor risk är det att någon skulle kunna sniffa upp mina inloggningsuppgifter till diverse system (tex webmail)?
Är protokollet https tillräckligt?
Https är hyfsat om den som driver servern är pålitlig och kunnig.

Du bör också ta reda på vem som driver kontorshotellets IT-utrustning. En liten hint om hur seriös denne är, kan vara hur WPA-lösen är uppbygd. Och om de tillhandahåller gäst-WLAN åt kontorshotellkundernas besökare.
Citera
2018-12-11, 05:23
  #4
Medlem
Har du stängda brandväggar och ett fungerande antivirus är det låg chans.
Citera
2018-12-11, 06:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Har du stängda brandväggar och ett fungerande antivirus är det låg chans.

Risk?
Citera
2018-12-11, 14:39
  #6
Medlem
hasenfrasens avatar
Minst risk för "wifi-läckage" får du antingen via köpe-VPN (t.ex. flashback vpn) eller din egna VPN-server i hemmet.
Citera
2018-12-11, 17:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Minst risk för "wifi-läckage" får du antingen via köpe-VPN (t.ex. flashback vpn) eller din egna VPN-server i hemmet.
Egen VPN server i hemmet?
Men, vitsen är att inte ha sin egen adress ut med VPN.
Kräver en VPN någon annanstans än hemmet.
Jag rekommenderar då hellre en brandvägg med bra VPN funktioner. T.ex. CISCO ASA serie som säljs på t.ex tradera.
Citera
2018-12-11, 17:34
  #8
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Men, vitsen är att inte ha sin egen adress ut med VPN.

Vitsen med VPN mot t.ex. hemnätverket är att om man sitter på donkens WiFi kapslar man in sin trafik över VPN-länken så att ingen utomstående kan snoka (ingen på donken iaf). Att dölja sin IP är inte huvudsakliga avsikten med VPN. Betänk WebRTC etc. Jag har två VPN-servers i hemmet samt en VPN-klient i en router plus Tor via flashback vpn. Mina portabla enheter, laptop och mobil kör alltid mot en av mina VPN-servers i hemmet.
Citera
2018-12-11, 17:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vitsen med VPN mot t.ex. hemnätverket är att om man sitter på donkens WiFi kapslar man in sin trafik över VPN-länken så att ingen utomstående kan snoka (ingen på donken iaf). Att dölja sin IP är inte huvudsakliga avsikten med VPN. Betänk WebRTC etc. Jag har två VPN-servers i hemmet samt en VPN-klient i en router plus Tor via flashback vpn. Mina portabla enheter, laptop och mobil kör alltid mot en av mina VPN-servers i hemmet.
Nej det är krypteringen man vill åt i första hand, att ha servern ute ger anonymiteten.
Citera
2018-12-11, 18:50
  #10
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Nej det är krypteringen man vill åt i första hand, att ha servern ute ger anonymiteten.

Det är precis vad han skriver...

Jag kör också vpn-server hemma, jag skiter fullständigt i vad min isp ser utåt, men ingen annan på det random-nätverk jag är på ser inte ett skit. Ergo: Min trafik är krypterad mellan mig och min vpn och andra randoms på samma random wifi kan inte se ett skit.

Med det sagt säger du emot dig själv.

Dessutom är du på inget sett garanterad anonymitet för att du är ansluten till en extern vpn. Två saker: Läcker du dns-förfrågningar? Samt, litar du på den som tillhandahåller vpn? Ett exempel är Facebook's vpn lösning, "säkert" säger dom, men dom kartlägger ALLT användarna gör när dom är anslutna dit. Bra sätt att lura pöbeln.
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-12-11 kl. 18:56.
Citera
2018-12-11, 18:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det är precis vad han skriver... Att servern är utomstående kan ge anonymitet, men många gånger inte.

Jag kör också vpn-server hemma, jag skiter fullständigt i vad min isp ser utåt, men ingen annan på det random-nätverk jag är på ser inte ett skit. Ergo: Min trafik är krypterad mellan mig och min vpn och andra randoms på samma random wifi kan inte se ett skit.

Med det sagt säger du emot dig själv
Nejdå, men däremot inledde jag posten med ett nej, när jag tänkte ja.
Citera
2019-01-02, 01:44
  #12
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Använd tor... *visslar*

lol va. Som att det skulle spela någon roll om de sitter på samma lokala nätverk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback