Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-10, 19:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Finns det några dokumenterade fall där järv eller lo har attackerat människa i Sverige?
Ja det finns flera exempel. En man på moped blev attackerad av ett lodjur för ett tiotalår sedan.
En person blev attackerad av järv, mellan Skutskär och Gävle, för ett antal år sedan.
Om man letar i gamla tidningsartiklar, så finner man fler exempel.
Men, även presumtivt "farliga" djur har ju rätt att finnas.
Citera
2018-12-10, 19:48
  #14
Medlem
StigAllans avatar
Bör finnas marknad för detta även i Sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=GF0MDS5CMYY

Rensar fint i grannskapet!
Citera
2018-12-10, 19:55
  #15
Medlem
No-n-sences avatar
Problemet är med dessa djur och andra arter är att de inte längre är direkt rädda för människor eller den moderna staden men ändå i grund och botten är vilda djur.
Citera
2018-12-10, 19:58
  #16
Medlem
Kipps avatar
Samt att gemene man inte har nån koll på hur man beter sig i skog och mark.
Citera
2018-12-10, 22:23
  #17
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Samt att gemene man inte har nån koll på hur man beter sig i skog och mark.

Vadå beter sig i skog och mark? Mig veterligen står människan högst i näringskedjan, sen får djurvännerna lipa hur mycket de vill.

Citera
2018-12-12, 16:50
  #18
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Hittade den här artikeln om Finland:
Denna höst har lodjur attackerat kvinnor vid två tillfällen. I Satakunta och i Birkaland. Kvinnorna undkom med mindre riv- och bitskador.

https://svenska.yle.fi/artikel/2012/...iskan-som-byte

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Ja det finns flera exempel. En man på moped blev attackerad av ett lodjur för ett tiotalår sedan.
En person blev attackerad av järv, mellan Skutskär och Gävle, för ett antal år sedan.
Om man letar i gamla tidningsartiklar, så finner man fler exempel.
Men, även presumtivt "farliga" djur har ju rätt att finnas.

Tack för svaren. Jag hade för mig att det inte fanns dokumenterade fall.
Citera
2018-12-12, 18:35
  #19
Medlem
Kipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Vadå beter sig i skog och mark? Mig veterligen står människan högst i näringskedjan, sen får djurvännerna lipa hur mycket de vill.

Eftersom människor i gemen är mindre ute i naturen utan befinner sig inne i stan så förstår man inte var man lämpligen går och inte bör gå, hur man uppför sig i kontakt med vilda djur. Kort sagt, vett och etikett i naturen.

Diskussion om högst i näringskedjan kan du ju ha med en vargflock och dina bara händer. Vi har lyckats kuva det mesta med verktyg (vapen) men en vanlig friluftsmänniska vet hur man beter sig och undviker risker. Dvs beter sig respektfullt. Skogen är inte ett bollhav eller espresso house.
Citera
2018-12-12, 19:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Eftersom människor i gemen är mindre ute i naturen utan befinner sig inne i stan så förstår man inte var man lämpligen går och inte bör gå, hur man uppför sig i kontakt med vilda djur. Kort sagt, vett och etikett i naturen.

Diskussion om högst i näringskedjan kan du ju ha med en vargflock och dina bara händer. Vi har lyckats kuva det mesta med verktyg (vapen) men en vanlig friluftsmänniska vet hur man beter sig och undviker risker. Dvs beter sig respektfullt. Skogen är inte ett bollhav eller espresso house.
Ett korrekt svar, jag instämmer. Att inbilla sig att människan är skapelsens krona, grundar sig på religiösa floskler !
Citera
2018-12-13, 10:01
  #21
Medlem
Västkustskts avatar
Jag har en flock dovhjort som håller till här i närheten och två gånger på kort tid har jag blivit attackerad av en stor bock ur den flocken när jag varit ute och gått med hunden på kvällen. Bara tur att jag klarat mig.

I helgen kommer jag att skjuta kräket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback