Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 11:03
  #13
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Inte vet jag exakt var felet sitter, men tyvärr är det ju inte förvånande att en teve börjar fallera efter snart ett decennium.

Nu har den inte skiftat läge på 20 minuter så tror knappen på TVn lätt blir intryckt
Hoppas inte det är kretskortet då den annars fungerar utmärkt!
Citera
2018-12-10, 18:28
  #14
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hej. Ska förklara problemet. Har haft en TV nu i snart 9 år och den har fungerat bra. Är en sådan där Samsung 32 tum som alla köpte runt 2005. Sedan 1-2 år tillbaka har den varit lite svår att få igång ibland men ingen större problem. Men senaste veckorna har min TV börjat agera konstigt. Den skiftar läge lite hur som. Går mellan PC - Extra - HDMI - TV lägena lite hur som ibland. Den har aldrig gjort så innan. Är det normalt att gamla TV apparater börjar agera så här och att kretskortet fått spel?

Tack på förhand!

Vilken är källan du vanligtvis använder när den börjar växla (DVB/HDMI/SCART, o.s.v.)?
Kan det vara så att källan står på "auto"?
Är det så, och kabeln för just den källan blivit klämd eller gammal så lider signalen, och TVn försöker söka om bland källorna. Testa att tvinga TVn till en viss källa istället, eller byta ev. kabel som kan vara defekt.
Citera
2019-02-05, 17:23
  #15
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Vilken är källan du vanligtvis använder när den börjar växla (DVB/HDMI/SCART, o.s.v.)?
Kan det vara så att källan står på "auto"?
Är det så, och kabeln för just den källan blivit klämd eller gammal så lider signalen, och TVn försöker söka om bland källorna. Testa att tvinga TVn till en viss källa istället, eller byta ev. kabel som kan vara defekt.

Hur gör jag detta?
Citera
2019-02-05, 17:26
  #16
Medlem
400Bens avatar
För att sammanfatta: TVn byter läge mellan PC - Extra osv hela tiden. Jag har misstänkt att knapparna vid sidan av TVn blir intryckta när man trycker på de och därför håller det på att andra läge 722 gånger.

Men jag köpte nu en fjärrkontroll och ändrade med den utan att trycka på knapparna vid sidan av TVn och det håller på och ändrar massa då också. Är det kretskortet på tvn som fått spel? Fjärrkontrollen blinkar även 3 gånger varje gång man trycker på en knapp men jag antar att det ska vara så då den är helt ny.
Citera
2019-02-05, 18:41
  #17
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hur gör jag detta?

Source-knappen på TV/fjärr. Kan finnas ett autoläge som den just nu är inställd på.
Citera
2019-02-05, 20:46
  #18
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Source-knappen på TV/fjärr. Kan finnas ett autoläge som den just nu är inställd på.

Hur åtgärdar jag detta?
Citera
2019-02-05, 20:48
  #19
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hur åtgärdar jag detta?

Tryck på Source-knappen.
Citera
2019-02-05, 21:44
  #20
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Tryck på Source-knappen.

Jag har ingen sådan knapp på min, men jag lånade föräldrarnas. När jag tryckte på den knappen så skiftade den mellan Extra - PC och DVD-antenn där kanalerna på DVD-antennen gick ner från 24 till 7 men sedan stannade. Jag tryckte sedan på Source-knappen på TVn en gång och nu går det från 1-106 kanalmässigt hela tiden och verkar fått helt spel.

När jag höll in Source-knappen på fjärran så kom listan upp där man kan välja läge men den försvann direkt och dök bara upp 3 gånger trots otåliga försök.

Har TV fått helt spel?
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2019-02-05 kl. 21:48.
Citera
2019-02-06, 16:47
  #21
Medlem
400Bens avatar
Ingen som kan hjälpa???
Citera
2019-02-06, 18:47
  #22
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag har ingen sådan knapp på min, men jag lånade föräldrarnas. När jag tryckte på den knappen så skiftade den mellan Extra - PC och DVD-antenn där kanalerna på DVD-antennen gick ner från 24 till 7 men sedan stannade. Jag tryckte sedan på Source-knappen på TVn en gång och nu går det från 1-106 kanalmässigt hela tiden och verkar fått helt spel.

När jag höll in Source-knappen på fjärran så kom listan upp där man kan välja läge men den försvann direkt och dök bara upp 3 gånger trots otåliga försök.

Har TV fått helt spel?

DVD-antenn?? Jag undrar just vad det egentligen stod på skärmen...

Eftersom den byter mellan PC och Extra kan det vara p.g.a. att HDMI/VGA/DisplayPort-kabeln som du ansluter datorn till TVn med är dålig. Testa en annan. Och testa en annan dator.
Ingen skillnad = TVn är slut.
Citera
2019-02-06, 21:35
  #23
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
DVD-antenn?? Jag undrar just vad det egentligen stod på skärmen...

Eftersom den byter mellan PC och Extra kan det vara p.g.a. att HDMI/VGA/DisplayPort-kabeln som du ansluter datorn till TVn med är dålig. Testa en annan. Och testa en annan dator.
Ingen skillnad = TVn är slut.

Datorn och TVn är inte ihopkopplade och ja det står DVD-antenn som läge på mina vanliga kanaler.

Enda sladdarna i TVn är strömsladden och antennen.

EDIT: DTV- inte DVD-antenn.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2019-02-06 kl. 21:41.
Citera
2019-02-06, 22:23
  #24
Medlem
Du anger inte modell så det blir svårt att gissa. Är det touch knappar? Kan det ha kommit skit mellan knapparna som låser de i ett visst läge?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback