Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 02:10
  #1
Medlem
I.Reillys avatar
Hallå.
Jagade för typ 30 år sedan och vill nu ta upp det igen. Jag vill köpa en duglig hagelbössa till ett lågt pris. Hur ska jag bete mig? Köpa på blocket eller köpa nytt. Öppen för alla förslag.
Citera
2018-12-10, 06:01
  #2
Moderator
v50s avatar
Köp ett begagnat vapen i så fall av bättre kvalitet istället för ett nytt lågprisvapen, det finns hur mycket begagnat som helst hos olika vapenhandlare och om du kollar på t.ex. blocket. Det är större chans att du får vettiga svar om du kan ange ungefär hur mycket du är beredd att betala för ett hagelgevär och om du vill ha en halvautomat, pump, bock osv.
Citera
2018-12-10, 07:23
  #3
Medlem
Ja köp begagnat kvalitet, istället för nytt skit.
Citera
2018-12-10, 08:27
  #4
Medlem
Beror ju på vad du vill lägga och hur mycket du kommer använda den?

Jag förespråkar precis som dom andra i tråden att köpa en beggad av känt märke istället för turkbössa för samma pengar, MEN jag har skjutit endel med just turkbössor o jag dom saknar finishen och dom kommer inte hålla i längden, andrahandsvärdet är sämre men dom har fungerat och dom har passat mig rätt ok. Vi har några som klubbvapen på skjutbanan och dom har fått gå ganska hårt men ff inte fallerat så så illa behöver det inte vara.

Kolla annonser, en beggagnad Winchester 101 eller en mirokou kostar kaffepengar och är ruskigt bra bössor. Vill man ha en beretta eller browning får man lägga runt 10 för att få något vettigt.
Citera
2018-12-10, 09:59
  #5
Medlem
Skunken666s avatar
Det viktigaste med en hagelbössa är (som du säkert redan vet om du jagat tidigare) att den passar dig, avseende skränkning, kolvhöjd, kolvlängd mm..
Gå till en av de stora vapenhandlarna och prova ut en som funkar för dig.
Var i landet bor du?
Citera
2018-12-10, 14:28
  #6
Medlem
Varför säger folk att nytt är skit? Det finns garanterat fler nya bössor på marknaden med högre kvalitet än beggade äldre bössor. Men detsamma gäller med turkbössorna, finns mycket mer skräp ute på nya marknaden än vad det finns på den begagnade marknaden.

Men självklart är det en kostnads fråga då, vill man komma undan billigt med kvalité så är det beggat som gäller, vill man ha nytt med bra kvalité får man räkna mellan 10 000 - 20 000.

Så till TS, så är det väl beggad bössa som gäller för dig om du vill bara lägga liten slant på det. Besök lite jaktbutiker runt om och titta på dom beggade bössorna dom har. Lättast i min åsikt är att köpa från butik än från en privatperson. Man slipper allt pappersjobb
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-12-10 kl. 14:32.
Citera
2018-12-10, 15:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Varför säger folk att nytt är skit? Det finns garanterat fler nya bössor på marknaden med högre kvalitet än beggade äldre bössor. Men detsamma gäller med turkbössorna, finns mycket mer skräp ute på nya marknaden än vad det finns på den begagnade marknaden.

Men självklart är det en kostnads fråga då, vill man komma undan billigt med kvalité så är det beggat som gäller, vill man ha nytt med bra kvalité får man räkna mellan 10 000 - 20 000.

Så till TS, så är det väl beggad bössa som gäller för dig om du vill bara lägga liten slant på det. Besök lite jaktbutiker runt om och titta på dom beggade bössorna dom har. Lättast i min åsikt är att köpa från butik än från en privatperson. Man slipper allt pappersjobb


Köpt endel från privatpersoner och det är exakt lika mycket jobb som att handla i butik, papperna ska ff fyllas i men det är inte direkt mycket jobb. Köpa bössa är ju what you see is what you get, inte direkt svårt. Har köpt 2-3 bössor oprovade via blocket och sålt lika många på samma sätt.
TS har ju varit med förr så han vet nog vad som passar honom/henne frågan gällde bara vad ska man köpa om man vill komma undan billigt.
__________________
Senast redigerad av pointbreak 2018-12-10 kl. 15:14.
Citera
2018-12-10, 19:44
  #8
Medlem
Köp en Husqvarna svs, 310 exempelvis. Eller en 51:a med utanpåliggande hanar. Ska man jaga så ska man göra det med stil och med svenskt stål. Gyttorps röda i den så är du redo för vad som helst!
Citera
2018-12-17, 22:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Varför säger folk att nytt är skit? Det finns garanterat fler nya bössor på marknaden med högre kvalitet än beggade äldre bössor. Men detsamma gäller med turkbössorna, finns mycket mer skräp ute på nya marknaden än vad det finns på den begagnade marknaden.

Men självklart är det en kostnads fråga då, vill man komma undan billigt med kvalité så är det beggat som gäller, vill man ha nytt med bra kvalité får man räkna mellan 10 000 - 20 000.

Så till TS, så är det väl beggad bössa som gäller för dig om du vill bara lägga liten slant på det. Besök lite jaktbutiker runt om och titta på dom beggade bössorna dom har. Lättast i min åsikt är att köpa från butik än från en privatperson. Man slipper allt pappersjobb

För samma pengar som nåt nytt som är nåt att ha för du nått begagnat som är riktigt bra



Eller så köper du en bra pump eller halvis med syntet stock det drar ju ner priset lite
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback