Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-10, 01:02
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Går det att använda telefonen android eller iPhone för att ringa upp analoga dagorterninale bbs, fax etc?
Citera
2018-12-10, 01:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Går det att använda telefonen android eller iPhone för att ringa upp analoga dagorterninale bbs, fax etc?

Är det uppringning med DTMF-toner du syftar på? Alltså att varje siffra avger en egen ton som detekteras av uppringd utrustning?
Citera
2018-12-10, 01:17
  #3
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är det uppringning med DTMF-toner du syftar på? Alltså att varje siffra avger en egen ton som detekteras av uppringd utrustning?


Jag menar att det ska kunna emulera ett analog modem 56k så jag kan ringa upp ett dator med ett modem i andra änden och ansluta det med mobilen.

Det skulle väl gå att göra med ett 4g modem / sip analog konverter och sen ansluta ett modem men skulle vara smidigt om det gick att göras direkt via mobilen i stället
Citera
2018-12-10, 01:24
  #4
Medlem
Rent tekniskt borde det naturligtvis vara möjligt, men jag har ingen aning om det finns någon färdig programvara för det.
Citera
2018-12-10, 01:34
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Klassiska modem kräver i princip koppartråd.
Timing-fel och för snäv bandbredd med mobil och IP-telefoni gör det svårt.

Visst finns det speciallösningar men inte så att det funkar direkt med standardsaker.
Citera
2018-12-13, 21:07
  #6
Medlem
Kretskopplad data i GSM hade väl 9600 som maxhastighet. Telefonen ringde upp en modempool men hur analog den egentligen var vet jag inte. Men jag använde det i urtiden (20år sen) för att ansluta min Palm och kolla epost.

Edit: förbindelsen från mobilen var digital (givetvis) men kunde omvandlas till analog i MSC så att mobilen kunde kommunicera med ett vanligt analogt modem
__________________
Senast redigerad av Engineer 2018-12-13 kl. 21:11.
Citera
2018-12-13, 21:09
  #7
Avstängd
F.Hansens avatar
Det gick förr i tiden. Hade en klocka som man kunde ringa med i och med att den spelade upp numret i telefonluren. Alltså inte modem då, utan vanligt samtal.
Citera
2018-12-13, 21:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det gick förr i tiden. Hade en klocka som man kunde ringa med i och med att den spelade upp numret i telefonluren. Alltså inte modem då, utan vanligt samtal.

Det där är något helt annat än TS frågar om. Det går fortfarande DTMF-toner som används i vanliga fasta teleoner för att signalera nummer till växeln.
Citera
2018-12-21, 07:34
  #9
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag menar att det ska kunna emulera ett analog modem 56k så jag kan ringa upp ett dator med ett modem i andra änden och ansluta det med mobilen.

Det skulle väl gå att göra med ett 4g modem / sip analog konverter och sen ansluta ett modem men skulle vara smidigt om det gick att göras direkt via mobilen i stället

Det går iallafall att skicka fax i 9600 och 14400 bps över en SIP förbindelse som använder aLaw codec (64kBit), så det borde gå med 4G också om man använder en 4G router som har ethernet och en SIP adapter och ett konto hos en VOIP leverantör som stödjer aLaw 64kBit codec.....

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-12-24, 01:19
  #10
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Det går iallafall att skicka fax i 9600 och 14400 bps över en SIP förbindelse som använder aLaw codec (64kBit), så det borde gå med 4G också om man använder en 4G router som har ethernet och en SIP adapter och ett konto hos en VOIP leverantör som stödjer aLaw 64kBit codec.....

Mvh, ZaphodB
tänkte inte på SIP kunde stödja det direkt. Ska undersöka det vidare. Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback