Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-12, 19:39
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karolinaa
Jag sa åt henne en vecka innan jag bytte lås att hon va välkommen att bo med mig i min lägenhet men att jag inte ville ha en okänd man där kvar. Men hon fortsatte säga att han hade all rätt att bo kvar och att han inte skulle flytta förens Mars.
Vad i ert avtal reglerade att han inte fick bo där? Om han är inneboende eller sambo till andrahandshyresgästen så har han rätt att bo där om du inte reglerat det i avtalet.
Citera
2018-12-12, 22:10
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad i ert avtal reglerade att han inte fick bo där? Om han är inneboende eller sambo till andrahandshyresgästen så har han rätt att bo där om du inte reglerat det i avtalet.


Han va varken inneboende eller Sambo med henne. Som sagt hon bodde inte i lägenheten överhuvudtaget det var endast han
Citera
2018-12-13, 00:19
  #39
Medlem
Jag tror inte du behöver vara så orolig för för just Hyresnämnden.

Det som kan hända där är i princip att du kan bli dömd att betala lite pengar till hyresgästen.

Olaga intrång handhar de inte - det kommer då tas upp i Tingsrätten.
Citera
2018-12-13, 00:38
  #40
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karolinaa
Han va varken inneboende eller Sambo med henne. Som sagt hon bodde inte i lägenheten överhuvudtaget det var endast han

Så du menar att du hyrde ut lägenheten till en kvinna, som i sin tur hyrde ut den till en annan person, en man i det här fallet?
Citera
2018-12-13, 14:39
  #41
Medlem
Elvislever241s avatar
Denna länk speglar vad vanligt folk tycker om parasiter som bo s hyresgäster (FB) Hyresgästerna kapade Valentins lägenhet (sammanfogade trådar)


Lycka till !!!
__________________
Senast redigerad av Elvislever241 2018-12-13 kl. 15:21.
Citera
2018-12-13, 15:39
  #42
Medlem
Elvislever241s avatar
shapeuporslipout
Lubbasudd mfl

Enligt 12:24 § JB får en bostadshyresgäst på egen bekostnad utföra vissa typer av åtgärder, däribland byta lås, utan att be om lov. Om dessa förändringar minskar lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden
Citera
2018-12-13, 16:40
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
shapeuporslipout
Lubbasudd mfl

Enligt 12:24 § JB får en bostadshyresgäst på egen bekostnad utföra vissa typer av åtgärder, däribland byta lås, utan att be om lov. Om dessa förändringar minskar lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden

Men seriöst, tror du att rätten att byta lås i din egen lägenhet betyder att du får göra det i syfte att låsa ut din andrahandshyresgäst mitt under kontrakttiden?
Citera
2018-12-13, 21:21
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror inte du behöver vara så orolig för för just Hyresnämnden.

Det som kan hända där är i princip att du kan bli dömd att betala lite pengar till hyresgästen.

Olaga intrång handhar de inte - det kommer då tas upp i Tingsrätten.

Okej
Citera
2018-12-13, 21:23
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Så du menar att du hyrde ut lägenheten till en kvinna, som i sin tur hyrde ut den till en annan person, en man i det här fallet?

Ja precis
Citera
2018-12-13, 22:28
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
shapeuporslipout
Lubbasudd mfl

Enligt 12:24 § JB får en bostadshyresgäst på egen bekostnad utföra vissa typer av åtgärder, däribland byta lås, utan att be om lov. Om dessa förändringar minskar lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden
Ja men inte i detta läge. Detta i lagen gäller mig som orginal hyresgäst får byta lås men du får inte enligt lag byta lås för och vräka en av dina hyresgäster själv. För och vräka någon i sverige får man som jag skrev tidigare gå genom kronofogden
Citera
2018-12-14, 00:05
  #47
Medlem
Av allt att döma har TS begått hemfridsbrott och egenmäktigt forfarande (ignorer tal om olaga intrång - det galler endast i lokaler. Motsvarigheten for bostader ar hemfridsbrott).

Som redan påpekats - att med tvang avskilja en boende ifrån sin bostad kan endast polis eller kronofogde verkställa, efter att beslut om vräkning i laga kraft. Att byta lås utan den boendes vetskap och godkännande betraktas som en tvångsåtgärd.

Många som hyr ut i andra hand är sorgligt ovetande om exakt hur jobbigt det kan vara att bli en med en hyresgäst som inte vill flytta och som ställer sig in på att vara jobbig.

I detta fall har du (TS) felat och det finns en stor risk att du kommer att åka på efterverkningar. Till stor del beroende på hur jobbig din f.d. hyresgäst vill vara.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback