Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 22:20
  #13
Medlem
shadow666s avatar
Sen kostar det ju LÄTT 15tkr om man går via bilskola.
Citera
2018-12-09, 22:38
  #14
Medlem
FUCKtheindustrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
... Men du är dömd till att alltid vara den här nollan som inte klarade av ett teoretiskt program samtidigt som du hoppar mellan lågavlönade arbeten.

Haha du har sånna fördomar.

Jag jobbar i gruvor och kör malm med lastbil,, tjänar cirka 52-55 i månaden
Citera
2018-12-09, 22:52
  #15
Medlem
Syntest ör gratis på många körskolor,

Ja 15 klarar man sig på, och i vörsta fall kanske mn fpr lögga nån lusentapp upptil

Köp ett färdigtbpaket med typ 10-12 timmars körning

Och kör öven privat
Citera
2018-12-09, 23:02
  #16
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Falska körkort avslöjas lätt med uv-ljus, polisen har en liten apparat till detta ändamål.

Dock inte de gamla danska och t.ex franska.

Det måste vara bland de fattigaste körkorten jag sett i mitt liv hur enkla som helst att förfalska.

De flesta danskar och fransmän har en gammal sort som i princip är ett litet vikt papper som är laminerat...

Ja det finns även den nya EU sorten i Danmark och Frankrike men inte så många som har fått de nya än.

Min kompis från Frankrike som var här i somras med sitt äkta fransks körkort men den gamla sorten. Accepterades inte på cirkle k. De sa de inte accepterar gamla sorten för att hyra bil dock accepterade OKQ8 och sixt den gamla sorten.

Finns inga säkerhetsdetaljer...

Det är den rosa pappersbiten som är ett franskt körkort i länken gamla sorten:

https://ielanguages.com/license.html

https://fr.depositphotos.com/9399231...g-license.html

Danskarna har ett liknande.

Här är länk även till den danska sorten: https://www.papertotravel.com/MP-268

I princip en stämpel som är ända säkerhetsdetaljen.

Finns säkerligen många fler EU länder som har den varianten. Dock är det bara danska och franska körkort jag har sett i verkligheten som ser ut på det viset.


TILL TS: ja det är inga problem
att ta körkort för under 10 000 och absolut inte för under 15000 men är ju skillnad ifall personen inte alls kan övningsköra privat såklart.
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2018-12-09 kl. 23:12.
Citera
2018-12-09, 23:18
  #17
Medlem
Sulacoss avatar
Tog mitt för knappt 4000:-. Är du efterbliven så lär det gå åt 15 000 dock!
Citera
2018-12-10, 00:05
  #18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Dock inte de gamla danska och t.ex franska.

Det måste vara bland de fattigaste körkorten jag sett i mitt liv hur enkla som helst att förfalska.

De flesta danskar och fransmän har en gammal sort som i princip är ett litet vikt papper som är laminerat...

Ja det finns även den nya EU sorten i Danmark och Frankrike men inte så många som har fått de nya än.

Min kompis från Frankrike som var här i somras med sitt äkta fransks körkort men den gamla sorten. Accepterades inte på cirkle k. De sa de inte accepterar gamla sorten för att hyra bil dock accepterade OKQ8 och sixt den gamla sorten.

Finns inga säkerhetsdetaljer...

Det är den rosa pappersbiten som är ett franskt körkort i länken gamla sorten:

https://ielanguages.com/license.html

https://fr.depositphotos.com/9399231...g-license.html

Danskarna har ett liknande.

Här är länk även till den danska sorten: https://www.papertotravel.com/MP-268

I princip en stämpel som är ända säkerhetsdetaljen.

Finns säkerligen många fler EU länder som har den varianten. Dock är det bara danska och franska körkort jag har sett i verkligheten som ser ut på det viset.


Stämmer.

Även de tyska var tidigare i pappersform.

EU-körkortet infördes 2013 och ersatte över 100 olika varianter av körkort till ett enhetligt körkort i hela EU.
Alla körkort som är utfärdade i ett EU-land, gäller inom hela unionen, även de gamla.
Den gamla modellen, alltså de som är utfärdade innan 2013, måste bytas ut senast 18 januari 2033.

En udda grej: ett körkort utfärdat i DDR, är fortfarande fullt giltigt:https://media.tag24.de/0/0/r/0rsnb5zr5kb6xn7l.jpg
Citera
2018-12-10, 09:40
  #19
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Jo men det är knappast normalbegåvade medborgare som varit arbetslösa i 6 månader eller mer och lever på socialbidrag.

Många i denna grupp kan vara oförmögna att ta ett körkort ö.h.t.
Notera att du räknas som arbetslös även om du inte söker arbete. Om du tex är professionell pokerspelare räknas du som arbetslös.
Citera
2018-12-11, 00:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Körkort under 10 är inga problem, jag tog det för 8 papp.
Det enda som kan dra iväg är om du är dum nog och köper massa onödiga paket på körskolan som de lurar på dig (elevcentral, massa skit på datorn, böcker, häften mm). Att övningsköra privat är smart också, kör ett 20-30 tal gånger privat och ta några körlektioner för att få in finliret. Teori finns det appar och hemsidor för, behövs inga dyra böcker.

Du påstod att en majoritet fixar det för 10.000. Det är helt enkelt inte sant och har ingenting med verkligheten att göra, även om det finns en mindre del som klarar det. Detta har varit uppe till diskussion många gånger, och samtliga gånger kommer det liknande kommentarer att "jag minsann fixade det på bla bla bla". Good for you. Men det är inte så det ser ut för majoriteten. Det enda det leder till att ett gäng hoppfulla körkortstagare bränner sina sparpengar på ett halvfärdigt körkort för att de läste på flashback om alla tuffingar som minsann bara pröjsade si och så lite.

Men du får naturligtvis tro vad du vill. Jorden är nog platt också, har jag läst.
__________________
Senast redigerad av Skalman71 2018-12-11 kl. 00:18.
Citera
2018-12-11, 13:57
  #21
Medlem
scontris avatar
Har man en duktig privatlärare att köra mycket med samtidigt som man tar ett fåtal lektioner på körskola kan man säkert komma relativt billigt undan.
Har man ingen att köra med, eller kör med farsan som lär ut bilkörning som han har kört i 40 år kommer man lätt upp i 15 papp. Säg att du kör med dina föräldrar i ett år, får in en del snits på placeringar och själva körningar, bokar en uppkörning och kuggar direkt för att du inte har ett uns av eco-driving t.ex. Då går det några lektioner på körskola för att lära dig köra bil rätt och kostnaderna ökar.

Jag körde enbart i körskola när jag tog körkort, gick från att aldrig suttit bakom en ratt till att ha körkort på 2,5 vecka. Det kostade en slant (någonstans mellan 18-20k har jag för mig) men det var det värt. Jag behövde kortet relativt fort, hade ingen att köra privat med och började verkligen med att snurra runt på tomma parkeringar.
Min skola hade dessutom förmånliga privatlån, räntefria ett år så det var inget snack.

Att säga att majoriteten klarar det under 10 papp är som Skalman skriver inte sant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback