Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 18:46
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har inte ätit kött på en vecka och jag märker att min andedräkt helt plötsligt är mycket bättre. Min teori är att köttproteinet är svårsmält och lägger sig på tungan och det går inte bort av salivet som det normalt ska göra. Att jag har dålig saliv är konstaterat av tandläkare för flera år sedan. Jag kanske har hittat det ulimata botemedlet nu mot dålig andedräkt för vissa typer av människor; den som äter kött nästan varje dag och lider av dålig andedräkt borde prova bli vegetarian så kanske det hjälper.

Alla människor är olika och vissa vegetarianer har dålig andedräkt men de kanske har en annan mikroflora i munnen och annan typ av saliv. Eller så beror deras andedräkt på tandsten och karies.
Citera
2018-12-09, 18:50
  #2
Medlem
koskesh.polos avatar
Det är fläskkött som gör det.

Inte nöt iaf.
Citera
2018-12-09, 18:52
  #3
Medlem
Ordpistolens avatar
Det är matrester och bakterier mellan tänderna som också bidrar till en dålig andedräkt. Använd tandtråd och munskölj. Sedan så tror jag inte, att det spelar någon större roll vilket sorts kött det handlar om. Allt luktar illa till slut.
Citera
2018-12-09, 18:55
  #4
Medlem
Jogens avatar
All föda kan väl ge dålig andedräkt om man inte sköter sin munhygien. Om du tror att något speciellt svårsmält stannar kvar på din tunga kan du ju utöka med en tungskrapa.
Citera
2018-12-09, 18:55
  #5
Medlem
Kött är inte svårsmält...
Citera
2018-12-09, 18:55
  #6
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskesh.polo
Det är fläskkött som gör det.

Inte nöt iaf.

Du säger det?

Nöt är ju den "heliga kon" som man inte får kritisera i Sverige. Då blir svensken och muslimen arg.

Jag kan ju säga att jag slutade äta nöt och fläskkött för flera år sedan och har mest ätit fågelkött de senaste åren.
Citera
2018-12-09, 18:59
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det är matrester och bakterier mellan tänderna som också bidrar till en dålig andedräkt. Använd tandtråd och munskölj. Sedan så tror jag inte, att det spelar någon större roll vilket sorts kött det handlar om. Allt luktar illa till slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
All föda kan väl ge dålig andedräkt om man inte sköter sin munhygien. Om du tror att något speciellt svårsmält stannar kvar på din tunga kan du ju utöka med en tungskrapa.

Jag har skött min munhälsa bättre än någon annan i Sverige. Jag har använt tandtråd morgon och kväll varje dag i flera år och använder elektrisk tungskrapa varje dag i flera år. Mina munhygienrutiner är det inget fel på. Det måste vara köttet som orsakar detta.
Citera
2018-12-09, 19:00
  #8
Medlem
Pallestroms avatar
Det beror nog i högsta grad vem det är som uppfattar det illaluktande.

Allt ger någon dåligt andedräkt enligt vissa.
Citera
2018-12-09, 19:01
  #9
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har skött min munhälsa bättre än någon annan i Sverige. Jag har använt tandtråd morgon och kväll varje dag i flera år och använder elektrisk tungskrapa varje dag i flera år. Mina munhygienrutiner är det inget fel på. Det måste vara köttet som orsakar detta.

Kanske det. Har faktiskt inte så bra koll på vilket kött som orsakar sämre andedräkt. Fast det skulle vara intresserant att höra från någon som är insatt i ämnet.
Citera
2018-12-09, 22:26
  #10
Medlem
Kickexs avatar
Ja, det ger dålig andedräkt.
Tillsammans med mejeriprodukter och godis/snacks.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback