Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 18:19
  #1
Medlem
Har kollat på en data för priset av 11600
och undrar om priset är värt för denna data. Delar som ingår i datan:
-chassi vit
-intel core i5 8500 3 Ghz Tray
-Asus prime H310M-K
-Asus geforce GTX 1060 6GB Dual OC
-Kingston HyperX 2x8GB 2666MHz
-Shark gaming bloodpump 500 W Bronze certified (85+)
-Seagate Barracuda 1TB 7200RPM
-Shark Gaming Bloodfreezer 120
-Microsoft Windows 10 Home svenska
Citera
2018-12-09, 18:22
  #2
Medlem
JSelwyns avatar
Första steget är att skilja på Data och Dator innan du springer iväg och köper en sådan. Sorry.
Citera
2018-12-09, 18:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanperson177
Har kollat på en data för priset av 11600
och undrar om priset är värt för denna data. Delar som ingår i datan:
-chassi vit
-intel core i5 8500 3 Ghz Tray
-Asus prime H310M-K
-Asus geforce GTX 1060 6GB Dual OC
-Kingston HyperX 2x8GB 2666MHz
-Shark gaming bloodpump 500 W Bronze certified (85+)
-Seagate Barracuda 1TB 7200RPM
-Shark Gaming Bloodfreezer 120
-Microsoft Windows 10 Home svenska
Begagnad? Verkligen inte värd 11600.
Citera
2018-12-09, 20:18
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanperson177
Delar som ingår i datan:
Har aldrig hört/sett nåt om "shark gaming" förut. Om du köper av företaget som heter så, kolla upp dem noga innan beställning läggs. Det finns många skumma källarfirmor, men samtidigt kan förekomma enstaka lokala firmor som är riktigt bra att ha med att göra, så kolla upp dem på alla sätt du kan. Kundomdömen, garantier, bolagsinfo, betalningsanmärkningar eller konkursmässiga osv.

Vitt chassi är ett fantastiskt bra sätt att minska andrahandsvärdet på datorn till hälften om den nån gång ska säljas. Gillar du vita datorer och vill absolut ha en sådan, så inget fel med det isåfall. Står inget om hur chassiet är ventilerat, kanske inte ens har nån ventilation? Grafikkortet vill gärna ha lite svalka.

i5-8500 är väl halvt ok, men borde vara 8600k eller 8700k om det nu ändå ska föreställa en hyggligt bra speldator mer än prispressad budgetburk.

h310m är ett synnerligen spartanskt budgetmoderkort, det är verkligen lågpris rakt igenom, knappt att de har råd med usb-portar.

Grafikkortet är ok till enklare spel. Kingstons hyper x är godkända. Seagate barracuda får godkänt också, alltid nåt att glädjas åt, fastän blotta förekomsten av en mekanisk disk är oroväckande, särskilt som det inte står nånting alls om ifall datorn innehåller en ssd eller inte.
Finns det ingen ssd (bör vara 500 gig eller mer, kan vara ynkliga 250 gig i budgetdatorer) är datorn enbart av den anledningen inte alls köpvärd.

Nätagget ser ut som ett vanligt FSP och kan vara alltifrån uruselt till ganska bra, fsp varierar mycket i kvalitet mellan modellserier. Bons-cert är inte mycket att komma med idag, men det är väl bra de försöker iaf och inte stoppar i nåt made-in-gabon av delar ur skrotade 90-talsdatorer.

Den ynkliga vattenkylaren är inget annat än sopor.

Den stora frågan, förutom att datorn inte håller så vidars god teknisk nivå, är väl vad du ska använda den till, lite mer specifikt.
Citera
2018-12-09, 20:51
  #5
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanperson177
Har kollat på en data för priset av 11600
och undrar om priset är värt för denna data. Delar som ingår i datan:
-chassi vit
-intel core i5 8500 3 Ghz Tray
-Asus prime H310M-K
-Asus geforce GTX 1060 6GB Dual OC
-Kingston HyperX 2x8GB 2666MHz
-Shark gaming bloodpump 500 W Bronze certified (85+)
-Seagate Barracuda 1TB 7200RPM
-Shark Gaming Bloodfreezer 120
-Microsoft Windows 10 Home svenska

DATOR! För i helsefyr; det heter DATOR.

För övrigt; den specen du lämnar är ju allt annat än toppenmodern. Mest sekunda varor och absolut inte värt några 11600.
Citera
2018-12-09, 21:23
  #6
Medlem
Okej tack för alla svar om denna dator. om denna dator inte är värd den här summan (11600) kan då någon ge mig en bra köpråd med denhär budgeten (11600).
Citera
2018-12-09, 21:34
  #7
Medlem
Hade inte ens gett 5 tusen för en sådan begagnad dator.
Du blir duktigt lurad.
Citera
2018-12-09, 22:38
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanperson177
kan då någon ge mig en bra köpråd med denhär budgeten (11600).
Att bara springa in i en datorbutik och säga "häjsan, jag ska ha en 'data' för 11600", det skulle kunna sluta med precis vad som helst, det måste väl ändå finnas en kravspecifikation på den. Vad ska den klara av? Vad ska den vara till?

Det är inte säkert budgeten alls räcker till en dator som matchar dina krav, det kanske visar sig att du behöver gå upp i 25ooo.- för att bli nöjd, eller du skulle kunna hitta nåt för 8ooo.- som uppfyller allt, det beror helt på vad den ska vara till.

Har du exempel på speltitlar? Vissa spel kräver knappt nåt grafikkort alls, vissa är mer krävande på det än på processorn. Eller ska den inte alls vara till spel?

Vilken skärmupplösning ska datorn klara av och finns det några särskilda önskemål om minsta fps?

Ska den vara till nåt annat? Filmredigering? lagra hundratusentals semesterbilder? streaming? behöver den wifi-anslutning? Är det viktigt med nån viss kvalitet eller omfattning på ljudet?

Måste den vara ny eller går det med en begagnad? Kan du eventuellt bygga ihop en dator själv utifrån ett 10-tal byggstenar som moderkort, processor mm, eller måste den vara färdigbyggd?
Citera
2018-12-09, 22:53
  #9
Medlem
Jag kan nog lägga max 12 tusen på en dator. Jag kommer bara spela på datorn och vill att datorn kan toppa minst 60 fps eller högre. Delar som jag skulle hälst vilja ha är ju en geforce gtx 1060, intel core i58600k och 16 gb ram. har inte så mycket koll på vilken moderkort och psu osv och därför skulle jag vilja ha lite köpråd om vilka sidor som man kan köpa billiga datorer från eller delar.
Citera
2018-12-09, 22:55
  #10
Medlem
Datorn som jag frågade om innan är inte begagnad.
Citera
2018-12-11, 08:55
  #11
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanperson177
Jag kan nog lägga max 12 tusen på en dator. Jag kommer bara spela på datorn och vill att datorn kan toppa minst 60 fps eller högre. Delar som jag skulle hälst vilja ha är ju en geforce gtx 1060, intel core i58600k och 16 gb ram. har inte så mycket koll på vilken moderkort och psu osv och därför skulle jag vilja ha lite köpråd om vilka sidor som man kan köpa billiga datorer från eller delar.
I ditt fall inet, net on net eller komplett. Köp färdigt speldator paket, prisvärt o enkelt. Märke är smaksak, själv köpt Omen dell med amd ryzen kortet, cp nöjd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback