Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 17:29
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har inga barn själv, det är brorsans ungar. De är 9 och 11. När vi ses så ska de alltid börja låtsasbråka med en, boxas eller petas etc. Detta kan man göra med dem, men efter ett tag så börjar de gå överstyr, det blir hårdare och hårdare tag från dem, och mer och mer irriterande, och kan tom göra ont. (tänk er en 11 åring som konstant slår en så hårt de kan på armen, efter 30-40 gånger är det inte lika kul längre)

Man kan varna dem flera gånger, men sekunden man gör något fysiskt för att kontra (givetvis inget för hårdhänt, men man markerar att nu är det slut, tex en björnkram i lekens anda) så blir de grininga och går iväg och tjurar. Modern blir bestört och börjar ojja sig och ooa sig "hurt gick det, gjorde det ont", vilket verkar spä på barnets "lidande" ännu mer. Kan påpeka att modern är väldigt överbeskyddande och varje lite grej som händer ska pussas och kramas och blåsas bättre. De har heller inga konsekvenser för sitt agerande, de kan få utskällning men sekunden efter bli bjudna på glass eller godis, och nu märker man att när de får sig en avhyvling så garvar de bara eller tittar bort. De vet att de bara behöver utså det nån minut, och sen blir det nån belöning.Det är good cop bad cop i samma person.

När man sen ska försöka prata med dem så ignorerar de en. Under dessa "tjur" sessioner kan man enkelt få dem att skratta, men sen går de tillbaks till ett tjurande igen, för att sen börja skratta/tjura. Detta får mig att komma till slutsatsen att det är ett skådespel för att få uppmärksamhet. Så vad är bästa receptet på att hantera dessa situationer? Ska man ge dem denna uppmärksamhet, eller ska man ignorera dem? Nästa gång man träffar dem så är det glömt liksom, de är lika glada att se en som vanligt. Det är väl nån sorts testande av gränser, , men det känns inte kul att man alltid verkar få en av ungarna att börja lipa eller tjura.
Citera
2018-12-09, 18:02
  #2
Medlem
Yahnoovass avatar
Säg till dem ordentligt från första början, en, två smällar ok. Men NU räcker det! Farbror är för trött.

Fattar dem inte, så knocka dem på en högerkrok så dem fattar till nästa gång
Citera
2018-12-09, 18:41
  #3
Medlem
blue_no1s avatar
Man säger åt ungen rejält att ge fan i att slåss på skarpen? Att jolla och dadda är bara idiotiskt i samma stil som mamman!
Citera
2018-12-09, 19:01
  #4
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Säg till dem ordentligt från första början, en, två smällar ok. Men NU räcker det! Farbror är för trött.

Fattar dem inte, så knocka dem på en högerkrok så dem fattar till nästa gång

Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
Man säger åt ungen rejält att ge fan i att slåss på skarpen? Att jolla och dadda är bara idiotiskt i samma stil som mamman!


Jag har gjort försökt detta flera gånger, men de fortsätter bara, tycker det är skitkul (antagligen en konsekvens av det jag beskrev ovan, de tar inte verbala tillsägningar på allvar) så det slutar ofta med att jag måste markera fysiskt på något sätt, som för det mesta är inkorporerat i "leken" men där man tar i litegrann.
Citera
2018-12-09, 19:25
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Du verkar bara ha två lägen? Antingen fullt handgemäng som går överstyr eller att totalt ignorera dem?
Sätt stopp från början efter en mycket kort "hälsningsaktivitet".
Pröva sedan att avleda. Gör något annat än att vara totalt ointresserad eller slagsmålsbenägen.
Vad gör man med barn om man inte skall slåss?
Vad finns det för alternativ de gillar?
Citera
2018-12-09, 20:06
  #6
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har gjort försökt detta flera gånger, men de fortsätter bara, tycker det är skitkul (antagligen en konsekvens av det jag beskrev ovan, de tar inte verbala tillsägningar på allvar) så det slutar ofta med att jag måste markera fysiskt på något sätt, som för det mesta är inkorporerat i "leken" men där man tar i litegrann.
Skyll dig skälv......😂 du får säga till på allvar, och inte bara jolla o smågulla, sätt stopp bara rskt av. Ryt till åt odjuren på allvar utan att låta smäll på rösten....hade du mjäkat med en 19 åring på samma sätt?
Citera
2018-12-10, 06:25
  #7
Medlem
CharlieRs avatar
Sluta markera med ord och ge absolut inte igen på något sätt. Gå därifrån bara. Avlägsna dig själv från situationen. Vill de umgås med dig så får de respektera dina fysiska gränser.
Citera
2018-12-12, 11:43
  #8
Medlem
Ruger89s avatar
Föräldrarna bör aga barnen så att de lär sig att uppföra sig.
Citera
2018-12-25, 17:09
  #9
Medlem
Trollsvanss avatar
Det är hos föräldrarna felet ligger. Du förklarar det själv i din text.
Jävla daltande.

Spyr rätt ut på sånna människor som inte kan vara konsekventa.
Våran 3åring vet bättre i och med att vi lär honom. Nog är nog!
Punkt slut.
Därför älskar till och med folk som inte vill ha barn h*n.
Barnuppfostran kallas det!
Dom är smarta dom små liven. Dom har lärt sig att ingenting händer... dom kan bete sig hur som.


Curlingföräldrar kallas det du har att göra med. Köp dom en bok. Finns säkert någon bra om barnuppfostran som får upp ögonen på dom. För alla har tydligen inte ett sunt förnuft.
Citera
2018-12-25, 22:53
  #10
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Prata med föräldrarna. Säg att ungarna blir lite jobbiga efter ett tag och att du är irriterad. Det är deras ansvar att hålla styr på dem.
Citera
2018-12-26, 11:13
  #11
Medlem
Lundellins avatar
Sluta gnäll!

Det är bra att framtidens inhemska karlar övar på att slåss. Hur ska vi annars klara oss i detta land? Vi blir rånade och misshandlade var dag.
Citera
2018-12-29, 11:26
  #12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du verkar bara ha två lägen? Antingen fullt handgemäng som går överstyr eller att totalt ignorera dem?
Sätt stopp från början efter en mycket kort "hälsningsaktivitet".
Pröva sedan att avleda. Gör något annat än att vara totalt ointresserad eller slagsmålsbenägen.
Vad gör man med barn om man inte skall slåss?
Vad finns det för alternativ de gillar?


Vart skrev jag att jag ignorerar dem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback