Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-04-13, 15:37
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Allt handlar om vad man prioriterar och hur ens liv ser ut.

Jag tror det handlar om att man blir lite skadad av miljön, språkbruket är helt enkelt antigen högtravande eller väldigt luddigt. Det bara är så, om man förkovrar sig i esoterisk litteratur kommer du också märka att han inte är ensam om det.

Precis, jag skulle koppla det lite mot Brooks i Nyckeln till frihet som inte klarar av livet utanför fängelset.

Mjo förvisso är det lilla jag förkovrat mig i oftast skriven av någon snarlig stilistik. Att använda ett språk vi inte längre använder får det lite att tappa trovärdighet för mig, som att man försöker för mycket. Ett gammalt språk gör liksom inte den typen av kunskap mer legitim och äkta. Kanske har det något annat syfte, typ att skrämma bort lekmän. Eller locka till sig idioter. Även om språket är överdrivet märks det dock att det inte är skrivet av någon idiot. Personen verkar veta vad han snackar om.

Har skulle du beskriva den magi de utövar och har du själv upplevt den? Vilka egenskaper är det de söker hos en eventuell ny medlem?
Citera
2019-04-13, 15:55
  #26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av focks.mulder

På vilket sätt får ett gammaldags språkbruk de utanför se klassiskt esoteriska kretsarna att förstå? Är det blott ett försök att visa att man brukar gammal kunskap?

För många som intresserat sig för västerländsk esoterism och alkemi, magi, ockultism, osv, så brukar det även finnas ett starkt historieintresse med i bilden.
Och engagemanget i tex ordenssällskapen blir då ett sätt att levandegöra historien.

Kanske i stil med "lajvare" eller historiska "reenactments."

Du vet, det finns ju många som tex intresserar sig för gamla militära slag, Napoleon och Waterloo och sånt där du vet. Slaget vid Gettysburg under amerikanska inbördeskriget, osv.

Det är ungefär samma sorts personligheter som dras till det, som dras till de gamla ordenssällskapen, och försöker återuppliva dessa - med samma gamla ceremonier och ritualer som ordenssällskapen utförde på sin tid.
Med samma sorts kläder och dräkter, magiska svärd och stavar som de snickrar till själva.

På samma sätt som militära lajvare gör alltså.
Fast ett annat intresse bara - gamla ordenssällskap.



Jag tror att man måste ha en stark "romantisk" ådra, eller personlighet, för att tycka att sådant är roligt. Men det finns trots allt såna typer, eller hur.

I vissa länder är det vanligare än i andra.
Frankrike och Italien tex har länge betraktat detta intresse för gamla ordenssällskap som något mer "finkulturellt," något som särskilt attraherat akademiker såsom tex historiker, litteraturvetare och arkivforskare ...

Dvs där har vissa av dessa ordenssällskap fortlevt under ganska så lång tid.
Det är inte som här i Sverige, eller USA, där det mesta är moderna flugor.

Men, så är det ju med kulturlivet.
Det som är populärt på ett ställe är inte lika populärt på andra ...
Citera
2019-04-13, 17:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av focks.mulder
Mjo förvisso är det lilla jag förkovrat mig i oftast skriven av någon snarlig stilistik. Att använda ett språk vi inte längre använder får det lite att tappa trovärdighet för mig, som att man försöker för mycket. Ett gammalt språk gör liksom inte den typen av kunskap mer legitim och äkta. Kanske har det något annat syfte, typ att skrämma bort lekmän. Eller locka till sig idioter. Även om språket är överdrivet märks det dock att det inte är skrivet av någon idiot. Personen verkar veta vad han snackar om.

Har skulle du beskriva den magi de utövar och har du själv upplevt den? Vilka egenskaper är det de söker hos en eventuell ny medlem?

Knappast att locka till sig idioter. Tror det helt enkelt är en bi-effekt av miljön helt enkelt. Det kommer rätt naturligt.

Personlighet och villighet att jobba hårt. Minst två kräver 3 månaders arbete inom ramen för traditionen och grundläggande studier.
Citera
2019-04-13, 17:16
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Knappast att locka till sig idioter. Tror det helt enkelt är en bi-effekt av miljön helt enkelt. Det kommer rätt naturligt.

Personlighet och villighet att jobba hårt. Minst två kräver 3 månaders arbete inom ramen för traditionen och grundläggande studier.

Så man vistas i den mijön till den grad att språket man använder tar formen av ett hos någon som levde för 150 år sedan?

Känner att jag inte riktigt förstår vad du menar med "minst två kräver 3 månaders arbete inom ramen... osv".?

Vad är det de vill lära sig och tror sig kunna åstadkomma. Vilken typ av magi hävdar de att de kan kontrollera och använda? Är det någon som kan bekräfta eller förkasta dess giltighet?

Hoppas att jag inte framstår som ifrågasättande. Vill bara förstå mekanismerna. Måste veta om det är av relevans eller inte, om det bär på någon viktig substans, är menat att avleda eller möjligtvis ett tredje alternativ. Blir såklart än mer nyfiken när ingen kan säga något konkret, bara snackar runt i cirklar. Känns nästan som att man bara vill förvirra.
Citera
2019-04-13, 18:31
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av focks.mulder
Så man vistas i den mijön till den grad att språket man använder tar formen av ett hos någon som levde för 150 år sedan?

Känner att jag inte riktigt förstår vad du menar med "minst två kräver 3 månaders arbete inom ramen... osv".?

Vad är det de vill lära sig och tror sig kunna åstadkomma. Vilken typ av magi hävdar de att de kan kontrollera och använda? Är det någon som kan bekräfta eller förkasta dess giltighet?

Hoppas att jag inte framstår som ifrågasättande. Vill bara förstå mekanismerna. Måste veta om det är av relevans eller inte, om det bär på någon viktig substans, är menat att avleda eller möjligtvis ett tredje alternativ. Blir såklart än mer nyfiken när ingen kan säga något konkret, bara snackar runt i cirklar. Känns nästan som att man bara vill förvirra.

Det har att göra med att man tar till sig det språk som används inom den litteratur som används och då har nog språket en tendens att påverka hur man uttrycker sig. Har aldrig tänkt på det innan själv så intressant att få lite ifrågasättande på ett sätt.

Övningar, läsning av rekomenderad litteratur, rituellt arbete etc. Lite grann en möjlighet för en intresserad att se hurvida han/hon passar för arbetet. Tänk dig det som en "prova på tid".

Målet varierar. Inom de flesta traditioner så handlar det i mångt och mycket om att återställa människan till ett mer ursprungligt tillstånd och återfå kontakten med något högre än människan själv.
Den magi som mest används beror på tradition och syfte men handlar dels om att dels skapa en balans men även om att invokera (åkalla) olika makter och väsen.

Jag har lite löst arbetat med vissa ritualer och olika metoder hos olika traditioner och har upplevt det som väldigt givande och har gett väldigt påtagliga resultat.

Jag tror det har med att göra att det dels är många som dels bara har ytlig kunskap och försöker imponera med det och att de som faktiskt har kunskap dels har svårt att dela med sig av kunskapen och dels är bundna av tysthetslöften gällande vissa saker.
Citera
2019-04-20, 00:50
  #30
Medlem
flaess avatar
Gastrikt land av Ulf Ivar Nilsson är mycket läsvärd samt en utmärkt guidebok för de som vill uppsöka hemsökta platser i Gävle, Gästrikland och norra Uppland:

https://www.akademibokhandeln.se/bok...9789197692205/
Citera
2019-04-20, 09:55
  #31
Medlem
prokaryotkungens avatar
Bibeln är väl en ockult bok. Massa ritualer runt godtyckliga datum, man ska lägga en gypsy curse på maten innan den äts, hota Gud att göra tjänster åt en innan man går och lägger sig osv osv...

Jesus was hungry. Seeing in the distance a fig tree in leaf, he went to find out if it had any fruit. When he reached it, he found nothing but leaves, because it was not the season for figs. Then he said to the tree, "May no one ever eat fruit from you again".


Klarar man inte att göra en ockult ritual med bara bibeln som riktlinjer så ska man nog pyssla med nåt annat. Säsongens favorit är ju att måla påskägg! <3
Citera
2019-04-22, 23:45
  #32
Medlem
TwoThousands avatar
Du har inte hört det här från mig, konungen av paranormal aktivitet!

Denna bok med titeln;

The Tibetan Art of Serenity.

Överlever man 48 timmar till, delar då med mig av en ny titel.
Citera
2019-05-03, 03:33
  #33
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pausvogel

Personligen skulle jag vara intresserad av ett slags ockult lexikon på svenska.
Poul fersling har skrivit "naturligt övernaturligt", tycker det är bra uppslagsbok.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback