2018-12-09, 16:38
Bannlyst
Hej Flashback!

Jag har en kompis som går i andra året i gymnasiet som gärna vill flytta hemifrån. Han planerar att flytta när han tar studenten (om ca 1 och ett halvt år). Anledningen är att han har extremt jobbiga föräldrar som bokstavligen inte låter han gå ut förutom när han ska till skolan. Har någon här tips om hur han ska göra (söka lägenhet, jobba osv)?
Citera
2018-12-09, 16:52
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esketitbich
Hej Flashback!

Jag har en kompis som går i andra året i gymnasiet som gärna vill flytta hemifrån. Han planerar att flytta när han tar studenten (om ca 1 och ett halvt år). Anledningen är att han har extremt jobbiga föräldrar som bokstavligen inte låter han gå ut förutom när han ska till skolan. Har någon här tips om hur han ska göra (söka lägenhet, jobba osv)?
Tips. på vad? Skaffa jobb, sen skaffar han lägenhet. Sök på stad +hyresrätt så hittar ni nog en hel del. Både privata och kommunala bostäder.
Så jävla svårt kan det fan inte vara!
Citera
2018-12-09, 17:21
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Förmodligen vill han ha en central lägenhet i Stockholm, som någon annan ska betala ??? Har jag rätt i mina antaganden ?
Välkommen in i vuxenvärlden. Först måste man skaffa inkomst, sedan kan man köpa.
Annars är livet som StOckis säger.
Citera
2018-12-09, 17:23
Medlem
Dreamtimes avatar
Jag tycker han ska stanna kvar hos sina sekteristiska föräldrar. Anledningen att trådstartaren vill få honom att flytta är pga att hon är förtjust i honom.
Familjen kommer alltid först!
Citera
2018-12-09, 20:02
Citat:
Hej Flashback!

Du (eller ja, "din kompis") kan antingen köpa en bostadsrätt för någon miljon, eller ställa upp dig i en bostadskö för att få någon trång etta om några år. Om du bor i Stockholm så är det bara att ge upp såvida dina föräldrar är rika som troll.
Citera
2018-12-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Jag tycker han ska stanna kvar hos sina sekteristiska föräldrar. Anledningen att trådstartaren vill få honom att flytta är pga att hon är förtjust i honom.
Familjen kommer alltid först!

Bara för att familjen kommer först så behöver man inte stanna hemma i sitt pojkrum!
Citera
2018-12-10, 09:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har någon här tips om hur han ska göra (söka lägenhet, jobba osv)?
Beroende på vilken stad det handlar om så kan han sätta upp sig i kö till studentlägenhet redan nu och söka in till universitetsutbildning / högskola som är på heltid efter gymnasiet för det brukar vara lättare att få en sådan lägenhet om inte utbildningen ligger i en stad där det är stor bostadsbrist.

På sätt och vis kommer det lösa sig automatiskt nästa år när han fyller 18 år för då har inte föräldrarna rätt att bestämma över honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in