Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 14:36
  #1
Medlem
Jirens avatar
Det är något som är riktigt sjukt med mobilmarknaden när Samsung Galaxy S8 fortfarande kostar lika mycket som Galaxy S9.

Jag är på jakt efter en ny telefon och tycker att Galaxy S9 är för dyr. S9 kostar ca 5700:- hos ComputerSalg och Sweden Mobile, så jag tänkte att Galaxy S8 borde finnas tillgänglig för ca 3000:- någonstans.

Men hos Mediamarkt, Elgiganten, Dustin Home och NetOnNet kostar Samsung Galaxy S8 5890:- .. (Någon slags kartellbildning där alla fyra butikerna bestämt sig för att telefonen ska kosta exakt detta pris.)

Varför ligger S8 fortfarande i samma prisklass som S9? Hur är det ens möjligt? Vägrar butikerna att sänka priserna på gamla modeller eller vad handlar det om?
__________________
Senast redigerad av Jiren 2018-12-09 kl. 15:07.
Citera
2018-12-09, 14:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det är något som är riktigt sjukt med mobilmarknaden när Samsung Galaxy S8 fortfarande kostar lika mycket som Galaxy S9.

Jag är på jakt efter en ny telefon och tyckte att Galaxy S9 var lite för dyr. S9 kostar ca 5700:- hos ComputerSalg och Sweden Mobile, så jag tänkte att Galaxy S8 borde finnas tillgänglig för ca 3000:- någonstans.

Men hos Mediamarkt, Elgiganten, Dustin Home och NetOnNet kostar Samsung Galaxy S8 5890:- .. (Någon slags kartellbildning där alla fyra butikerna bestämt sig för att telefonen ska kosta exakt detta pris.)

Varför ligger S8 fortfarande i samma prisklass som S9? Hur är det ens möjligt? Vägrar butikerna att sänka priserna på gamla modeller eller vad handlar det om?

Varför ska de sänka priset om folk köper ändå?

Cyberphoto brukar ha bra priser med kampanjer ibland. Annars är det ju snart mellandagsrea...
Citera
2018-12-09, 15:06
  #3
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Varför ska de sänka priset om folk köper ändå?

Cyberphoto brukar ha bra priser med kampanjer ibland. Annars är det ju snart mellandagsrea...
Du undrar varför man inte ska sälja fjolårets modell för 100:- dyrare än den senaste modellen? Ja, det kan ju vara så som du antyder, d.v.s att kunderna är helt blåsta i huvudet.
Citera
2018-12-09, 15:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Du undrar varför man inte ska sälja fjolårets modell för 100:- dyrare än den senaste modellen? Ja, det kan ju vara så som du antyder, d.v.s att kunderna är helt blåsta i huvudet.

Med tanke på att en mobil har en förväntad livslängd (innan du lägger undan den och köper en ny) på max 2år så förstår jag inte varför man inte köper "prisvärda" mobiler före de bästa som jag tycker är prisade alldeles gör högt. En hyfsad mobil för 4-5K har ju oftast en sämre processor men håller man rent i mobilen så märks det ju sällan av.

Det är ju ingen som slänger sin 2år gamla dator för 10K.
Citera
2018-12-09, 17:36
  #5
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det är något som är riktigt sjukt med mobilmarknaden när Samsung Galaxy S8 fortfarande kostar lika mycket som Galaxy S9.

Jag är på jakt efter en ny telefon och tycker att Galaxy S9 är för dyr. S9 kostar ca 5700:- hos ComputerSalg och Sweden Mobile, så jag tänkte att Galaxy S8 borde finnas tillgänglig för ca 3000:- någonstans.

Men hos Mediamarkt, Elgiganten, Dustin Home och NetOnNet kostar Samsung Galaxy S8 5890:- .. (Någon slags kartellbildning där alla fyra butikerna bestämt sig för att telefonen ska kosta exakt detta pris.)

Varför ligger S8 fortfarande i samma prisklass som S9? Hur är det ens möjligt? Vägrar butikerna att sänka priserna på gamla modeller eller vad handlar det om?
Samsung S8 har ett pris på 4700-4900kr så jag vill nog säga att S8 inte ligger i samma prisklass som S9. Vill man köpa en ny mobil så är ju inte samsung s8 ett alternativ. Med en livslängd på två år så är S8 redan föråldrad när man lämnar butiken.
Mediamarkt, Elgiganten, Dustin Home och NetOnNet säljer S9 för 6989kr vilket betyder en tusenlapp upp för en något nyare mobil. Samma prisskillnad som om du handlar på computersalg och sweden mobil.
Vänta till våren då samsung släpper sin s10, då lär s8 sjunka i pris.
Citera
2018-12-09, 18:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Samsung S8 har ett pris på 4700-4900kr så jag vill nog säga att S8 inte ligger i samma prisklass som S9. Vill man köpa en ny mobil så är ju inte samsung s8 ett alternativ. Med en livslängd på två år så är S8 redan föråldrad när man lämnar butiken.
Mediamarkt, Elgiganten, Dustin Home och NetOnNet säljer S9 för 6989kr vilket betyder en tusenlapp upp för en något nyare mobil. Samma prisskillnad som om du handlar på computersalg och sweden mobil.
Vänta till våren då samsung släpper sin s10, då lär s8 sjunka i pris.

Eller köp en A8... Eller nån av de som slår sig in på marknaden med priset som vapen. (Huawei,Asus,Motorola, Xiaomi m.fl)

Eller köp det värsta till kraftigt överpris och byt operativsystem när de slutar uppdatera den efter några år.
Citera
2018-12-09, 20:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det är något som är riktigt sjukt med mobilmarknaden när Samsung Galaxy S8 fortfarande kostar lika mycket som Galaxy S9.

Jag är på jakt efter en ny telefon och tycker att Galaxy S9 är för dyr. S9 kostar ca 5700:- hos ComputerSalg och Sweden Mobile, så jag tänkte att Galaxy S8 borde finnas tillgänglig för ca 3000:- någonstans.

Men hos Mediamarkt, Elgiganten, Dustin Home och NetOnNet kostar Samsung Galaxy S8 5890:- .. (Någon slags kartellbildning där alla fyra butikerna bestämt sig för att telefonen ska kosta exakt detta pris.)

Varför ligger S8 fortfarande i samma prisklass som S9? Hur är det ens möjligt? Vägrar butikerna att sänka priserna på gamla modeller eller vad handlar det om?

Jag hittade telefonen för 4290:- i en svensk butik. Att köpa den för 3000:- kan bli svårt, möjligtvis någon gång nästa år. Samsung S7 kostar för närvarande drygt 3000 kronor.

https://www.mrpc.se/product_info.php...i3j8hrl7o1evb1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback