Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 13:21
  #1
Medlem
om man blir dömd för ett brott till rättspsykiatrisk vård och skyldighet att betala skadestånd till offret och brottet preskriberas efter 5 år räcker det att betala skadeståndet då för att få brottet preskriberat om man flyr landet?
om jag förstår det rätt preskriberas även skadeståndet men efter 10 år.

alltså, om man vill komma hem till sverige igen efter 5 år och va skuld och straffri räcker det med att betala skadeståndet eller måste man betala böterna också?
Citera
2018-12-09, 13:25
  #2
Moderator
Gordon Blixts avatar
Ett överlämnande till rättspyskiatrisk vård som inte verkställts bortfaller inte på det sätt som sker med ådömt fängelse som inte börjat verkställas inom viss tid.
Citera
2018-12-09, 13:32
  #3
Medlem
hur bortfaller det då?
hade detta funkat: man erkänner allt i förhör med ånger och hoppas på strafföreläggande.. får man kallelse till personutredning hos frivården som kommer begära rättspsykiatrisk utredning flyr man landet? alltså innan man isåfall blir dömd till rättspsykiatrisk vård

sen 2 frågor till.. om det inte blir någon personutredning.. kan man få veta vad åklagaren yrkar på innan rättegången då?

kan det va avgörande att rättegången kan hållas i min frånvaro om man erkänner i förhör?

edit: läste lite..
Det krävs vidare att någon av dessa punkter är uppfyllda, tillsammans med ovanstående punkt:

1. Det inte finns anledning att döma till annan påföljd än böter, fängelse i högst sex månader, villkorlig dom eller skyddstillsyn eller sådana påföljder i förening. Det kan alltså röra sig om relativt enkla brott, men då det även kan handla om fängelse i högst sex månader kan det även röra sig om relativt allvarliga brott.

Eller

2. Den tilltalade, sedan han eller hon har delgetts stämning, har avvikit eller håller sig undan på ett sådant sätt att han eller hon inte kan hämtas till huvudförhandlingen

Eller

3. Den tilltalade lider av en allvarlig psykisk störning och hans eller hennes närvaro därför inte är nödvändig.

så första alternativet talar för att om man flyr men rättegången hålls i ens frånvaro blir det inte rättspsykiatrisk vård utan kanske skyddstillsyn med lite psykolog samtal men man får vara fri ändå..

det andra pekar på att om man går på förhör/skriver på stämning förstärker det risken att det hålls i ens frånvaro

det tredje.. om dem vill döma ut fängelse som isåfall blir rättspsykiatrisk vård gör dem en personutredning i min frånvaro och antagligen stämplar en med allvarlig psykisk störning

min sista fråga blir alltså.. är det bästa alternativet att vara så frisk som möjligt i ens läkarsamtal fram tills dess så dem inte kan anse en ha en psykisk störning och fly landet och inte gå på förhör eller skriva på någon stämning?
__________________
Senast redigerad av Roflmao00 2018-12-09 kl. 13:49.
Citera
2018-12-09, 13:54
  #4
Medlem
Det bästa är att se till att få vård om man mår psykiskt dåligt eller är psykiskt instabil. Har man dessutom benägenhet att begå brottsliga handlingar så behöver man göra det för att inte ställa till det mer för båda andra och sig själv.
Citera
2018-12-09, 13:55
  #5
Medlem
men det handlar inte om det i mitt fall jag manipulerade mig till en diagnos för att få cash av försäkringskassan osv som jag nu ångrar som fan..hade gladligen suttit på kåken istället för riskera typ 10 år på rättspsyk har läst helt sjuka artiklar om folk som blivit inspärrade så länge för "skitbrott"
Citera
2018-12-09, 14:11
  #6
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Rättspsykiatrisk vård har inga tidsbegränsningar, du får sitta tills läkarna bedömer att du frisk och ofarlig för dig själv och andra.
Citera
2018-12-09, 14:20
  #7
Medlem
läste lite nu om en snubbe som blev dömd till rättspsyk och rymde under sin första permission och fick vården avskriven efter 20 år då han haft kontakt med läkarna osv i sin frånvaro...

så ens bästa alternativ verkar då va gå på förhör och va ångerfull och hoppas på strafföreläggande..

det är inte så att om man aldrig inställer sig så gäller det andra regler och det preskriberas?
__________________
Senast redigerad av Roflmao00 2018-12-09 kl. 14:35.
Citera
2018-12-09, 14:49
  #8
Medlem
undrar även hur det är med efterlysning osv..
ta bort denna kommentaren om det är för mycket offtopic..
om man flyr till ett annat land och dem får nys om det börjar dem då söka runt i landet automatiskt eller är det enbart om dem får ett tips om en plats man kan befinna sig på

kan dem kolla flygresor/biltullar osv man passerat innan man var efterlyst?

har dem rätt att frysa ens bankkonto i sverige/andra länder?
__________________
Senast redigerad av Roflmao00 2018-12-09 kl. 15:06.
Citera
2018-12-09, 15:33
  #9
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roflmao00
hur bortfaller det då?
Genom att du bedöms inte längre ha behov av vård och kan skrivas ut från vården.
Citera
2018-12-09, 15:40
  #10
Medlem
ja ok.. får hoppas på straffföreläggande då..och om inte att jag får internet där inne som vissa har.. men det gäller även om man aldrig inställer sig med alltså?
__________________
Senast redigerad av Roflmao00 2018-12-09 kl. 16:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback