Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 13:13
  #1
Medlem
Hej!

Har lite olika projekt på G där jag bland annat kommer filma enduroåkning, snöskoteråkning, körande med båt i forsar och lite annat diverse.

Tanken är att köpa en Mavic Air/Pro (troligtvis en pro) som drönare, ha två go pros (har idag en hero 5 silver, tänkte köpa ytterligare en 7a eller vad det senaste är).

Men skulle även behöva ha en vettig kamera för personen som till exempel filmar från land när man kör i forsar. Har i dagsläget tillgång till en Canon 80D Systemkamera men undrar om den håller måttet?

"Duger" det med 1080p i dagsläget om man ska ladda upp lite Youtube-filmer och så eller ska man satsa på utrustning som klarar 4K (alltså något annat än 80D)?

Svar uppskattas!
__________________
Senast redigerad av KTMmarkus 2018-12-09 kl. 13:21.
Citera
2018-12-09, 13:47
  #2
Medlem
Man kanske inte ska stirra sig blind på den påstådda upplösningen utan titta på hur stabila bilder/filmer det blir.
Sist jag filmade med en gopro så blev det hackigt ibland i filmen. Dessutom så är det för mycket fisheye för min smak.
Titta även på ljusinsläppet. Vill man kunna filma i annat klimat än strålande solsken så kanske man ska fundera lite.

Duger är ett relativt begrepp.
Hur kräsna tittare har du?
Citera
2018-12-09, 13:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man kanske inte ska stirra sig blind på den påstådda upplösningen utan titta på hur stabila bilder/filmer det blir.
Sist jag filmade med en gopro så blev det hackigt ibland i filmen. Dessutom så är det för mycket fisheye för min smak.
Titta även på ljusinsläppet. Vill man kunna filma i annat klimat än strålande solsken så kanske man ska fundera lite.

Duger är ett relativt begrepp.
Hur kräsna tittare har du?

Förstår vad du menar men när man sitter i en gummibåt på väg upp för en fors, kör enduro eller snöskoter i pudersnö så är ju Go Pro (eller motsvarande av annat märke, Garmin Virb t.ex) det enda alternativet.

Är inte en Youtuber men materialet kommer publiceras på Youtube (delvis i form av "reklamfilm"), och tänker att man vill ju vara någorlunda framtidssäker...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback