Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-01-07, 19:26
  #85
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Finns det bevis på att det kommit från en släkting så är det absolut inga problem. Det kan banken få fram.

Om inte, kom på nåt bättre. Kanske dela upp summan, och lägga in då och då, över en längre tid?

Det blir problem ändå om man inte kan bevisa varifrån SLÄKTINGEN fick pengarna!

Det börjar bli helt hysteriskt!
Citera
2020-01-09, 15:57
  #86
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
TS, om du tvunget vill få in pengarna på ett bankkonto så är det lättaste att helt enkelt göra det utomlands. Själv sätter jag månatligen in större summor i kontanter och jag har aldrig fått någon som helst fråga. När jag däremot ville sätta in en enda löneutbetalning, utställd genom en värdeavi av en svensk välkänd arbetsgivare, till Forex i Sverige så blev det en djävla massa utfrågningar. Det problem som kan uppstå är att de flesta västländer numera är med i AEI, så svenska Skatteverket kan få reda på det hela och då måste du bevisa för dem att pengarna inte skall skattas.



Nej, det är inte enkelt. Kan man inte bevisa att pengarna är lagliga, så kommer banken att vägra ta emot dem eller frysa kontot efter att kontanterna har lämnats in. Det är väldigt naivt av dig att tro att "bara så länge man inte har något att dölja så är allt chill"....... Har man tex bara sparat pengar i madrassen under flera år så finns det inte ens chans att man kan bevisa att pengarna är lagliga.
Det måste ju vara näst intill omöjligt att bevisa var de sedlarna kommer ifrån. Jag har under flera år sparat kontanter för att köpa en bil privat på Blocket, jag trodde att det var kontanter som gällde. Nu har jag upptäckt att de flesta vill ha betalt med Swish. Så nu står jag där med mina hundratusen som ingen vill ha, och som jag inte kan sätta in på banken. Vad ska jag göra?
Citera
2020-01-10, 11:36
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det måste ju vara näst intill omöjligt att bevisa var de sedlarna kommer ifrån. Jag har under flera år sparat kontanter för att köpa en bil privat på Blocket, jag trodde att det var kontanter som gällde. Nu har jag upptäckt att de flesta vill ha betalt med Swish. Så nu står jag där med mina hundratusen som ingen vill ha, och som jag inte kan sätta in på banken. Vad ska jag göra?

Ja, det blir problem, men du kan väl sätta in tiotusen i månaden i en insättningsautomat och handla dagligvaror för pengarna, de försvinner fort.

En kompis var i en liknande situation nyligen, han hade trettiotusen cash hemma som han tagit ut för en affär som inte blev av. Garanterat vita och skattade pengar. Trots att han visade upp kvitton på uttaget fick han inte sätta in dem i banken igen. Det enda som hjälpte var ett raseriutbrott... sen gick det bra.
Citera
2020-02-28, 18:51
  #88
Medlem
Sätt in 5000 i månaden och säg att det är en gåva från en vän. 5*12 = 60k per år. Det kommer ta dig 16 år av insättande om du inte sätter in mer än 5000 per månad. Jag föreslår att du investerar resten I Bitcoin genom att betala folk i person genom att träffas via https://localbitcoins.com/ Det går inte att censurera Bitcoins vilket kan vara av nytta för dig.
Citera
2023-12-09, 20:23
  #89
Medlem
Denoms avatar
Enklast är att spara sin vita inkomst på kontot och spendera kontanterna man får in på ens löpande utgifter.
Citera
2023-12-14, 00:35
  #90
Medlem
Vart går gränsen för insättning varje månad för att hålla sig borta från radarn om penningtvätt och andra frågor?
Citera
2023-12-14, 00:54
  #91
Medlem
Enydrions avatar
Jag gjorde nåt liknande för kanske 15 år sedan, fler banker sysslade med kontanter då än idag.

Jag skaffade konton i ett flertal banker, typ Danske bank, PostNord och typ tre olika fristående sparbanker och Swedbank och några till

Ungefär varannan vecka satte jag in strax under 10 000 på varje bank. Fick hålla på så ett antal månader innan det var färdigt, minns inte summan nu längre, men det var för att slippa förmögenhetsskatt när räntan var lägre än förmögenhetsskatten.

Tror inte jag fick några frågor en enda gång .

Jag har väl totalt ca 4 millar på olika konton idag och får in över 100k i ränta varje år. Inflationen överstiger väl det, så allt blir bara dyrare och dyrare, så man kan köpa mindre för dem trots avkastningen.
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2023-12-14 kl. 00:58.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback