Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 12:45
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag hatar att städa, det är det mest tråkigaste som finns. Min lägenhet har alltid sett ut som kaos. Jag sköter dock hygien, disk o mina katter. Jag har boendestöd o jag anställer städerska med RUT-avdrag.

Men så natten till torsdagen kunde jag inte sova o började plocka lite, o fortsatte hela natten, på förmiddagen fortsatte jag med att dammsuga o tvätta (kan inte göra detta på natten p.g.a. oväsen). Det blev allt mer intensivt. Fast jag inte sovit nått fortsatte det nästa natt också o jag gjorde min lägenhet som ny. Höll på i 55 timmar, nästan helt nonstop. Lite kaffepauser o för mat.

Igår kväll tänkte jag att jag måste få sova, tog rejäla doser sömnmedel o sov i 14 timmar. Nu vaknade jag för en timme sedan o hela städmanin är borta. Det är naturligtvis positivt med det här att jag har fått fint hemma.

Men jag undrar ändå om det är någon slags mani eller psykos som har triggats igång? Det kunde ha varit ett tjackrace, men jag hade absolut inte tagit några droger.

Jag har en mängd psykiatriska diagnoser (dock får jag sällan manier) o knaprar mängder med psykofarmaka. Någon som upplevt nått liknande?
Citera
2018-12-09, 12:59
  #2
Medlem
flesh-flutes avatar
Lithium?


Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag hatar att städa, det är det mest tråkigaste som finns. Min lägenhet har alltid sett ut som kaos. Jag sköter dock hygien, disk o mina katter. Jag har boendestöd o jag anställer städerska med RUT-avdrag.

Men så natten till torsdagen kunde jag inte sova o började plocka lite, o fortsatte hela natten, på förmiddagen fortsatte jag med att dammsuga o tvätta (kan inte göra detta på natten p.g.a. oväsen). Det blev allt mer intensivt. Fast jag inte sovit nått fortsatte det nästa natt också o jag gjorde min lägenhet som ny. Höll på i 55 timmar, nästan helt nonstop. Lite kaffepauser o för mat.

Igår kväll tänkte jag att jag måste få sova, tog rejäla doser sömnmedel o sov i 14 timmar. Nu vaknade jag för en timme sedan o hela städmanin är borta. Det är naturligtvis positivt med det här att jag har fått fint hemma.

Men jag undrar ändå om det är någon slags mani eller psykos som har triggats igång? Det kunde ha varit ett tjackrace, men jag hade absolut inte tagit några droger.

Jag har en mängd psykiatriska diagnoser (dock får jag sällan manier) o knaprar mängder med psykofarmaka. Någon som upplevt nått liknande?
Citera
2018-12-09, 13:00
  #3
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Det su beskriver är mer än vanligt förekommande bland folk som tar uppåtdroger, så som amfetamin, men då rör det sig ofta om större doser. Tar du några liknande mediciner, som t.ex Concerta eller Elvanse?
Citera
2018-12-09, 13:08
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkadeskjutenEkorre
Det su beskriver är mer än vanligt förekommande bland folk som tar uppåtdroger, så som amfetamin, men då rör det sig ofta om större doser. Tar du några liknande mediciner, som t.ex Concerta eller Elvanse?
Nä, jag tar inga sådana mediciner. Tvärtom, tar en massa lugnande medicin, bl.a. benzo.

Jag har missbrukat amfetamin o kokain o det hade som sagt kunnat vara ett tjackrace, men nu tar jag bara mina förskrivna mediciner.

Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Lithium?
Jag äter inte litium, o tror inte jag behöver det. Har inte bipolär.
Citera
2018-12-09, 13:37
  #5
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Kag får sådana manier ibland, eller rättare sagt, jag triggar dom medvetet när det är stökigt.
Jag avskyr att städa, och har svårt att komma igång.
Men tar jag en trasa och börjar putsa på en liten jävla fläck, och känner rengöringsmedlet i näsan, då är jag igång sen.. kan hålla på hela dan, och njuter av manin.
Citera
2018-12-09, 18:22
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har ingen psykiatrisk diagnos, jag har på det hela taget en hygglig psykisk hälsa...

...dock känner även jag av att jag vissa perioder på året är mer uppåt och ibland mer nedåt, amplituden i dessa svängningar blir högre för varje år som går.

Min farfar som jag tydligen är väldigt lik på alla sätt och vis hade nån slags höstdepressioner på äldre dagar som han åt psykofarmaka mot, jag hamnar väl där själv snart.

Hur som helst: i våras när solen började lysa gick jag in i nåt slags maniskt skov, jag sov nästan inget, skottade snö som en idiot, inte för att det var nödvändigt utan för att det var kul, genomförde en massa dåraktiga bärgningsoperationer av byggmaterial medelst snöskoter från en fastighet som svärföräldrarna skulle sälja, mm mm, etc etc, och dylikt.

Jag tycker om att aktivera mig med dylikt i vanliga fall, men i våras var drivet och energin något utöver det vanliga.

Kan det hända mig borde det väl kunna hända dig också, när du dessutom äter psykofarmaka borde det kunna tilta runt i hormonerna som styr dylika maniska episoder.

Slutligen; mitt maniska skov bar frukt som jag kan njuta av i efterhand, låt detsamma hända dig, försök behålla ordningen i lägenheten.
Citera
2018-12-09, 19:07
  #7
Medlem
Gertrud1s avatar
Lite luddigt svar, men ibland kan en inre uppstädning manifestera sig i en yttre.

Något speciellt som hänt sista tiden, något du känt eller beslutat?
Citera
2018-12-10, 23:31
  #8
Medlem
Hade du tagit Stesolid?
Citera
2018-12-11, 16:13
  #9
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Lite luddigt svar, men ibland kan en inre uppstädning manifestera sig i en yttre.

Något speciellt som hänt sista tiden, något du känt eller beslutat?
Nä, inte nått särskilt. Kan ha varit att mitt boendestöd sa att vi "måste" ta ett ryck i sovrummet som var översvämmat av gamla datorer, 10 år gamla brända skivor, m.m. som bara ligger o skräpar. Vi åkte till tippen med lite grejer för några veckor sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Edeninne
Hade du tagit Stesolid?
Inte Stesolid, men Iktorivil.
Citera
2018-12-11, 16:44
  #10
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag hatar att städa, det är det mest tråkigaste som finns. Min lägenhet har alltid sett ut som kaos. Jag sköter dock hygien, disk o mina katter. Jag har boendestöd o jag anställer städerska med RUT-avdrag.

Men så natten till torsdagen kunde jag inte sova o började plocka lite, o fortsatte hela natten, på förmiddagen fortsatte jag med att dammsuga o tvätta (kan inte göra detta på natten p.g.a. oväsen). Det blev allt mer intensivt. Fast jag inte sovit nått fortsatte det nästa natt också o jag gjorde min lägenhet som ny. Höll på i 55 timmar, nästan helt nonstop. Lite kaffepauser o för mat.

Igår kväll tänkte jag att jag måste få sova, tog rejäla doser sömnmedel o sov i 14 timmar. Nu vaknade jag för en timme sedan o hela städmanin är borta. Det är naturligtvis positivt med det här att jag har fått fint hemma.

Men jag undrar ändå om det är någon slags mani eller psykos som har triggats igång? Det kunde ha varit ett tjackrace, men jag hade absolut inte tagit några droger.

Jag har en mängd psykiatriska diagnoser (dock får jag sällan manier) o knaprar mängder med psykofarmaka. Någon som upplevt nått liknande?

Hur har du sovit sen då? Det lät ändå funktionellt för dig att få städmani då behovet verkar ha puttrat ett tag. Bara du inte fortsätter att vara vaken. Och städning låter ju sunt jämfört med ptja… t ex bygga en kärnreaktor i köket
Citera
2018-12-11, 17:13
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hur har du sovit sen då? Det lät ändå funktionellt för dig att få städmani då behovet verkar ha puttrat ett tag. Bara du inte fortsätter att vara vaken. Och städning låter ju sunt jämfört med ptja… t ex bygga en kärnreaktor i köket
Jo, jo, nu har jag tagit igen sömnen, de tre senaste nätterna har jag sovit 12-14 timmar.

Men nä, inga dumheter längre, men nu när jag städat så byggde jag en övningsgolf-bana där jag kan träna puttar på mattan från köket in i vardagsrummet!
Citera
2018-12-12, 04:25
  #12
Medlem
om du har svårigheter med exekutiva funktioner så kanske du hadde ett extremt fall av att inte kunna avsluta projektet, det brukar nog finnas vissa svårigheter med att påbörja eller avsluta saker

men det kanske inte fungerar så
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback