Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 14:03
  #13
Medlem
Briasccas avatar
TS, lita inte på de som saknar kunskap och smaklökar, och som säger att en yoghurt- eller oljebea smakar likadant som en smör-bea. Det är helt olika smakämnen i de här olika blandningarna, så de kan helt inte smaka lika.

Det finns bara en bea och det fett man använder för den är smör. Punkt.

Sedan finns det renommésnyltare som påstår att de gör bea på olja och yoghurt, men sådana produkter funkar bara på okunniga konsumenter och matgäster som saknar matkunskap och smakerfarenheter. Jag vet inte vad dina polare som du ska bjuda har för kunskap, men riskera inte att framstå som ett fån genom att säga att du bjuder på bea när det är majonnäs eller eller yoghurtsås du bjuder på. De produkterna är inte dåliga på något sätt, men de är inte bea.
Citera
2018-12-09, 14:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
TS, lita inte på de som saknar kunskap och smaklökar, och som säger att en yoghurt- eller oljebea smakar likadant som en smör-bea. Det är helt olika smakämnen i de här olika blandningarna, så de kan helt inte smaka lika.

Det finns bara en bea och det fett man använder för den är smör. Punkt.

Sedan finns det renommésnyltare som påstår att de gör bea på olja och yoghurt, men sådana produkter funkar bara på okunniga konsumenter och matgäster som saknar matkunskap och smakerfarenheter. Jag vet inte vad dina polare som du ska bjuda har för kunskap, men riskera inte att framstå som ett fån genom att säga att du bjuder på bea när det är majonnäs eller eller yoghurtsås du bjuder på. De produkterna är inte dåliga på något sätt, men de är inte bea.

Bakåtsträvare.

Jag äter ofta på jureskogs resturanger i Sthlm och har ätit mig igenom de flesta bättre ställen i storstäderna och förstår precis vad du menar, men du är ju bara löjlig när du påstår att resten saknar smaklökar eller inte vet vad de pratar om, även om du nu skulle heta Myllymäki.

En god beasås finns i många varianter.
Det mest troliga är att DIN beasås skulle sågas vid fotknölarna av de som är bättre än dig på just såser. Betyder det att din Bea är kass?
Nä såklart inte.

Det räcker ju att titta på kockarnas kamp för att inse att smaken är som baken när de avgör vem som gör bästa såsen.
Citera
2018-12-09, 15:06
  #15
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Bakåtsträvare.

Jag äter ofta på jureskogs resturanger i Sthlm och har ätit mig igenom de flesta bättre ställen i storstäderna och förstår precis vad du menar, men du är ju bara löjlig när du påstår att resten saknar smaklökar eller inte vet vad de pratar om, även om du nu skulle heta Myllymäki.

En god beasås finns i många varianter.
Det mest troliga är att DIN beasås skulle sågas vid fotknölarna av de som är bättre än dig på just såser. Betyder det att din Bea är kass?
Nä såklart inte.

Det räcker ju att titta på kockarnas kamp för att inse att smaken är som baken när de avgör vem som gör bästa såsen.
Smaken är inte som baken. Nu var ju inte diskussionen i mitt inlägg frågan om den som gjorde bäst bea, utan att bea görs på smör och inte olja. Man kan för sin del tycka att animaliskt smör och vegetabiliskt olja smakar lika, men det innebär ju inte att det är sant.

Om man inte känner skillnad på smör och vegetabilisk olja, eller yoghurt, så har man en del övning kvar att göra med sina smaklökar. Förstår man inte heller att t.ex köttsmak lyfts med ett animaliskt fett kontra och inte med ett vegetabiliskt fett, så har man ytterligare lite övningar att göra. Att t.ex steka i de flesta vegetabiliska oljor är utmärkt eftersom de vanligen inte tillför någon smak till köttet. Men steker du ister eller ankfett sä händer det grejer med smaken.

Majonnäs är gott. Bearnaisesås är gott. Men att båda är goda innebär inte att de har samma smakbärande fett. Även om det säkert finns många som tycker att det lika gott. Jag tycker om tomatsås men den blir inte till en bea bara för att jag tycker det.

Bea är en sås som görs på smör. Punkt. Görs såsen på olja och kallas för bea så är det fejk. Punkt.
Citera
2018-12-09, 15:14
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Smaken är inte som baken. Nu var ju inte diskussionen i mitt inlägg frågan om den som gjorde bäst bea, utan att bea görs på smör och inte olja. Man kan för sin del tycka att animaliskt smör och vegetabiliskt olja smakar lika, men det innebär ju inte att det är sant.

Om man inte känner skillnad på smör och vegetabilisk olja, eller yoghurt, så har man en del övning kvar att göra med sina smaklökar. Förstår man inte heller att t.ex köttsmak lyfts med ett animaliskt fett kontra och inte med ett vegetabiliskt fett, så har man ytterligare lite övningar att göra. Att t.ex steka i de flesta vegetabiliska oljor är utmärkt eftersom de vanligen inte tillför någon smak till köttet. Men steker du ister eller ankfett sä händer det grejer med smaken.

Majonnäs är gott. Bearnaisesås är gott. Men att båda är goda innebär inte att de har samma smakbärande fett. Även om det säkert finns många som tycker att det lika gott. Jag tycker om tomatsås men den blir inte till en bea bara för att jag tycker det.

Bea är en sås som görs på smör. Punkt. Görs såsen på olja och kallas för bea så är det fejk. Punkt.

Nä. En fejkbea är en Bea för alla utom för er i beasåsens vänner.

Det som smakar som bea kan man kalla för bea eftersom det är vad man försöker göra, oavsett olja eller yoghurt i basen. Det är ju inte svårare än att gå till ICA och kolla vad de står på förpackningen.

En ganska oviktigt diskussion med tanke på att TS inte frågar om vad som ska/får kallas för bea eller ej.
Han vill ha tips för att göra en hyfsad Bea på latmannavis.
Citera
2019-01-12, 23:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Vissa ica gör egen bea som du kan köpa

Ha ha, de köper färdig i Hink som de säljer i lösvikt. Blanda inte ihop det med "hemlagad"
Citera
2019-01-12, 23:52
  #18
Medlem
[quote=badabosh|66411462]Ha ha, de köper färdig i Hink som de säljer i lösvikt. Blanda inte ihop det med "hemlagad"[/QUOTE

Knäck ett ägg eller två och lyft ut gulorna. Häll ner dessa i en skål och vispa ner en lätt uppvärmd "köpe bea". Toppa med lite finhackad persilja/inlagd dragon/körvel/gräslök eller annan färsk ört du gillar. Äggulan innehåller massa gott fett som bär smak och örterna får det att se hemtamt ut. Toppa med lite peppar eller chili och du är hemma. Funkar även med blåband.
Ljummet smakar mer än kallt, så servera INTE bea kall
Citera
2019-01-13, 18:28
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Jag ska bjuda över några polare till nästa helg och behöver hjälp med att göra en jävligt god beasås (kall).

Helst (jag är jävligt lat) skulle jag vilja ta någon färdig bea typ Lohmanders bea, tillsätta något i den så den blir precis som hemmagjord. Tips, förslag?

Hur fan gick det då??
Citera
2019-01-30, 20:17
  #20
Medlem
Sqeptisks avatar
Klarar man av att skilja äggulan från vitan och har någorlunda samma temp på det smälta smöret som ägget, så tar det typ 3 minuter att slå en bearnese! Vad är problemet???
Citera
2019-02-08, 18:45
  #21
Avstängd
Lohmanders bea sås
svin god. Som på restaurang.

Enda dugliga färdiga.
Resten smakar PUNGmajo
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback