Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 09:32
  #1
Medlem
Jag ska bjuda över några polare till nästa helg och behöver hjälp med att göra en jävligt god beasås (kall).

Helst (jag är jävligt lat) skulle jag vilja ta någon färdig bea typ Lohmanders bea, tillsätta något i den så den blir precis som hemmagjord. Tips, förslag?
Citera
2018-12-09, 09:36
  #2
Medlem
C8H11Ns avatar
Det är väldigt enkelt att vispa ihop en egen bea och tar inte alls lång tid.
Citera
2018-12-09, 09:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Det är väldigt enkelt att vispa ihop en egen bea och tar inte alls lång tid.

Så vad är ditt tips?
Citera
2018-12-09, 09:41
  #4
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Så vad är ditt tips?


Han kanske menade att du skulle kolla här - https://www.youtube.com/watch?v=JDOO5x5dItc
Citera
2018-12-09, 10:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Jag ska bjuda över några polare till nästa helg och behöver hjälp med att göra en jävligt god beasås (kall).

Helst (jag är jävligt lat) skulle jag vilja ta någon färdig bea typ Lohmanders bea, tillsätta något i den så den blir precis som hemmagjord. Tips, förslag?
Visst är det hyfsat lätt att göra egen bea men om man rör ner finhackad dragon och lite finhackad körvel så får man en färskare känsla i såsen. Obs! Ska naturligtvis vara färska örtkryddor.
Citera
2018-12-09, 10:03
  #6
Medlem
Testa Johan Jureskos Bea, sen kan du smaksätta med mer dragon t ex
Citera
2018-12-09, 10:08
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Det är väldigt enkelt att vispa ihop en egen bea och tar inte alls lång tid.
Antagligen får du ingen bra konsistens när en riktig bea serveras kall.

Tror faktiskt det är bättre att köpa en färdig om den ska serveras så. Lite extra riktigt finhackad lök och lite dragon som fått dra i vinäger till, så ska det nog bli bra.
Citera
2018-12-09, 10:19
  #8
Medlem
Hört talas om Google, finns mängder av tips där
https://www.youtube.com/watch?v=3hEc3QEmzqg
https://www.youtube.com/watch?v=1T0Tkfluxuc
Citera
2018-12-09, 10:23
  #9
Medlem
Crashs avatar
Vissa ica gör egen bea som du kan köpa
Citera
2018-12-09, 10:32
  #10
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Antagligen får du ingen bra konsistens när en riktig bea serveras kall.

Tror faktiskt det är bättre att köpa en färdig om den ska serveras så. Lite extra riktigt finhackad lök och lite dragon som fått dra i vinäger till, så ska det nog bli bra.

Ett tips är att du använder schalottenlök - ett annat tips är att ha en knivsudd tabasco i såsen för en viss (men lagom) hetta, ett tredje tips är att du spetsar såsen med grön tabasco; den har en trevlig syra i sig (den är lite mildare och har en karaktär av grön paprika/peppar), då kan du skita i den extra vinägern. Smaklig spis.
Citera
2018-12-09, 10:57
  #11
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Jag ska bjuda över några polare till nästa helg och behöver hjälp med att göra en jävligt god beasås (kall).

Helst (jag är jävligt lat) skulle jag vilja ta någon färdig bea typ Lohmanders bea, tillsätta något i den så den blir precis som hemmagjord. Tips, förslag?

Bearnaisesås kan inte serveras kall eftersom en bea innehåller smör, och smör blir hårt när temperaturen sjunker under 20 plusgrader. Den produkt som heter "Lohmanders bea" (eller Eriks bea m.fl varumärken) och som säljs kylskåpskalla är fejkprodukter och inga bearnaisesåser. De är istället majonnäser och en sådan sås görs på vegetabilisk olja. Det är därför den kan vara krämig i kylskåpskallt tillstånd.

Många dilettanter tycker att smör eller olja spelar ingen roll, men smör är ett animaliskt fett som höjer köttetssmaken i biffar, medan en vegetabilisk olja lyfter bäst grönsakssmak som t.ex potatis, pommesfrites, tomat och sallader osv. Så beroende på om du vill lyfta köttsmaken eller grönsakssmaken har du två alternativ:

* Du vill lyfta köttsmaken - Lär dig göra en bea eftersom det är en varmljummen sås man inte kan förvara kallt. Eftersom du har en hel vecka på dig att öva till dina polare kommer, så kommer det gå fint. Efter att ha gjort 3-4 beor behärskar du processen, sedan handlar det om förfining.

* Du vill lyfta grönsakssmaken - Lär dig slå en majonnäs som du precis som med köpebeorna smaksätter med dragon. Eftersom du har en hel vecka på dig att öva till dina polare kommer, så kommer det gå jättebra. Efter att ha gjort 2-3 majonnäser behärskar du processen, sedan handlar det om förfining.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Briascca 2018-12-09 kl. 11:43.
Citera
2018-12-09, 12:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Bearnaisesås kan inte serveras kall eftersom en bea innehåller smör, och smör blir hårt när temperaturen sjunker under 20 plusgrader. Den produkt som heter "Lohmanders bea" (eller Eriks bea m.fl varumärken) och som säljs kylskåpskalla är fejkprodukter och inga bearnaisesåser. De är istället majonnäser och en sådan sås görs på vegetabilisk olja. Det är därför den kan vara krämig i kylskåpskallt tillstånd.

Många dilettanter tycker att smör eller olja spelar ingen roll, men smör är ett animaliskt fett som höjer köttetssmaken i biffar, medan en vegetabilisk olja lyfter bäst grönsakssmak som t.ex potatis, pommesfrites, tomat och sallader osv. Så beroende på om du vill lyfta köttsmaken eller grönsakssmaken har du två alternativ:

* Du vill lyfta köttsmaken - Lär dig göra en bea eftersom det är en varmljummen sås man inte kan förvara kallt. Eftersom du har en hel vecka på dig att öva till dina polare kommer, så kommer det gå fint. Efter att ha gjort 3-4 beor behärskar du processen, sedan handlar det om förfining.

* Du vill lyfta grönsakssmaken - Lär dig slå en majonnäs som du precis som med köpebeorna smaksätter med dragon. Eftersom du har en hel vecka på dig att öva till dina polare kommer, så kommer det gå jättebra. Efter att ha gjort 2-3 majonnäser behärskar du processen, sedan handlar det om förfining.

Lycka till!

Klart du kan göra en kall bea.

Det är smaken av Bea man vill ha, det betyder inte att det behöver vara en klassisk bea för det. Sen kanske man ska kalla det för nåt annat om man nu vill va petig.

Som tidigare talare sa, så kan du köpa "riktig"/hemmagjord bea på flera butiker.

Annars har Willys en billig bea (inte garant men kommer inte ihåg märket, kostar typ 12kr) med lite tamare smak än de andra vanligaste. Fördelen är att det inte är någon bismak som de flesta andra färdiga Beasåser lider av, så ALLA brukar gilla den.
Sen drar du bara i örter efter behag. Läs gärna på från ovanstående och se på tex köket.se hur några kockar gör sina egna. Du kommer snabbt hitta en variant som passar dig.
Ovanstående tips med Grön tabasco kommer jag prova själv. Låter som en mkt bra idé!

Även Bea på yoghurt är ett väl fungerande alternativ (även om det är fejkbea, men vem fan bryr sig när det är gott!!!)
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-12-09 kl. 12:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback