Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-08, 22:50
  #1
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Jag vill veta i detalj hur dagarna kunde se ut för vanligt folk. Bönder och köpmän.
Gärna i en slags schema form. Det verkar tydligen vara svårt att hitta med ungefärliga tidsslag.

Ungefär:
Vaknade 05.00 och mjölkade kossorna till klockan 06.00

Ofta får man bara se VAD man gjorde, men jag är mer intresserad av hur lång tid saker tog osv.
Citera
2018-12-08, 23:08
  #2
Medlem
Vill du ha klockslag som tidsangivelser får du nog specificera land (åtminstone breddgrad!) och årstid.

Generellt kan man väl säga att arbetsdagen började när det blev ljust nog att se. Att mjölka boskap i en ladugård i skenet från en talgdank är liksom inte praktiskt...
Citera
2018-12-08, 23:08
  #3
Avstängd
huoranvittus avatar
Jag vet ju inte hur det såg ut i detaljerad form, men jag vet att folk överlag jobbade mycket mindre än idag och betalade mindre i skatt.
Citera
2018-12-08, 23:21
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huoranvittu
Jag vet ju inte hur det såg ut i detaljerad form, men jag vet att folk överlag jobbade mycket mindre än idag och betalade mindre i skatt.

Vad menar du med jobbade mindre? timmar sätt eller kroppsligt eller vad? Och menar du att folk generellt "jobbade" mindre eller bara vissa?
Citera
2018-12-08, 23:25
  #5
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vad menar du med jobbade mindre? timmar sätt eller kroppsligt eller vad? Och menar du att folk generellt "jobbade" mindre eller bara vissa?
Jordens befolkning vad ju inte upptagna med att tillverka billiga brödrostar och bilar med minimala uppdateringar från förra årets modell. Det borde spara tid att inte ha 100 olika par byxor att välja på.
Citera
2018-12-08, 23:58
  #6
Medlem
Poteters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det borde spara tid att inte ha 100 olika par byxor att välja på.
Klippa fåren, spinna tråden, väva tyget och sedan sy sina kläder tog nog lite tid det med även om du då kanske lägger lite mer jobb och tid på att välja ut ett par byxor.
Citera
2018-12-09, 00:04
  #7
Avstängd
huoranvittus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vad menar du med jobbade mindre? timmar sätt eller kroppsligt eller vad? Och menar du att folk generellt "jobbade" mindre eller bara vissa?

Jag menade antalet timmar per dag fordelat pa aret. Om man var bonde eller gruvarbetare sa var jobbet sakert tyngre an idag, men iaf som bonde var det sett till arbetstimmar per ar lattare. Som skomakare tillverkade man skor i en viss takt, var man nojd med sin levnadsstandard sa behovde man inte tillverka fler skor. Man kunde istallet dra till krogen och supa runt en dag. Idag maste man jobba minst 8h for typ Nike, och om du ar nepaĺes far du nog jobba 12h.
Citera
2018-12-09, 00:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huoranvittu
Jag vet ju inte hur det såg ut i detaljerad form, men jag vet att folk överlag jobbade mycket mindre än idag och betalade mindre i skatt.

Skulle säga tvärtom jag. Att de jobbade nästan hela sin vakna tid. Förutom söndagar då.
Citera
2018-12-09, 00:30
  #9
Medlem
Amazon-mannens avatar
Dessutom användes ju inte uppmätt tid på samma sätt då som nu. Klockan, timmar och minuter användes inte alls i samma utsträckning, om ens, som idag..
Citera
2018-12-09, 00:48
  #10
Avstängd
huoranvittus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Skulle säga tvärtom jag. Att de jobbade nästan hela sin vakna tid. Förutom söndagar då.

Men det stammer inte. Man kunde tillverka ett par skor, ga ut och ta en bira, ta en tupplur, fanns ingen Nike eller Adidas som kunde ge dig sparken. Som bonde var du tvungen att jobba skitmycket vissa delar av aret, men resten av tiden kunde du ta det lugnt, kanske kolla och fixa huset ibland, klappa katten, hugga ner nagra trad osv.. Men du hade ingen storre tidspress pa dig, utan kunde ta det lugnt. Kanske till o med ta ledigt en torsdag och supa lite.
Citera
2018-12-09, 00:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huoranvittu
Men det stammer inte. Man kunde tillverka ett par skor, ga ut och ta en bira, ta en tupplur, fanns ingen Nike eller Adidas som kunde ge dig sparken. Som bonde var du tvungen att jobba skitmycket vissa delar av aret, men resten av tiden kunde du ta det lugnt, kanske kolla och fixa huset ibland, klappa katten, hugga ner nagra trad osv.. Men du hade ingen storre tidspress pa dig, utan kunde ta det lugnt. Kanske till o med ta ledigt en torsdag och supa lite.
På 1500-talet? Gå och ta en bira?🍻
Citera
2018-12-09, 00:55
  #12
Medlem
Dreamtimes avatar
05-06 Mjölkning.
06-07 Bordsbön följt av gröt.
07-18 Stenhårt arbete på fälten.
18-19 Kvällsmat.
19-21 Brännvin, Hazardspel etc.
21 Kura skymning och godnatt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback