Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 08:24
  #13
Medlem
Vart har den gamla hederliga 9mm tagit vägen ?
2018-12-09, 08:37
  #14
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Vilken ammunition kommer vara tillgänglig om det går åt h-e? Svensk 6.5 mm är ju en en utmärkt patron men det känns som den är utdaterad i strid. Kommer inte hittas på slagfälten. Inte lika bra men .308 har också varit vanlig på stridsplatser de sista sjuttio åren. Är det verkligen .223 som gäller om man vill fylla förråden och det inte finns affärer längre?
.22LR är väl det riktigt vettiga alternativet i förberedande syfte för en total samhällskollaps. Går ju köpa på sig tiotusentals med skott till en ringa summa. Och du kan ha ihjäl så väl människor som älgar med den.

Min prepping bygger på 22an. Först och främst konserver/pasta/ris så man klarar sig ett par månader. Sedan säckvis med salt och stora mängder 22-ammo samt fiskenät. Då klarar man sig lite mer långsiktigt och kan ha mjt bly i luften om man behöver försvara sig.
2018-12-09, 12:06
  #15
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
.22LR är väl det riktigt vettiga alternativet i förberedande syfte för en total samhällskollaps. Går ju köpa på sig tiotusentals med skott till en ringa summa. Och du kan ha ihjäl så väl människor som älgar med den.

Min prepping bygger på 22an. Först och främst konserver/pasta/ris så man klarar sig ett par månader. Sedan säckvis med salt och stora mängder 22-ammo samt fiskenät. Då klarar man sig lite mer långsiktigt och kan ha mjt bly i luften om man behöver försvara sig.

.22 har mycket som talar för den, och den klarar mer än folk tror.

Problemet är att dom låga energinivåerna i kombination med omantlade kulor gör det till en väldig chansning om man faktiskt skall döda något snabbt med den.

Men men, .22 är trevlig inget snack om det.
2018-12-09, 16:13
  #16
Medlem
Om du ska envisas med att bara ha en ammo så rekommenderar jag .22 eller 9mm. Båda kalibrarna funka nämligen fint i både enhands vapen och gevär. Dessutom är det bland de vanligaste.

Att snöa in på en kaliber blir lite som en verktygslåda med endast ett verktyg. Det kanske inte är fel men det hade inte heller känts rätt för mig.
2018-12-09, 21:43
  #17
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
.22 har mycket som talar för den, och den klarar mer än folk tror.

Problemet är att dom låga energinivåerna i kombination med omantlade kulor gör det till en väldig chansning om man faktiskt skall döda något snabbt med den.

Men men, .22 är trevlig inget snack om det.

Jag har en liten invändning till ( jag har själv varit med om att 22 LR som kantantänd tappat primären och gett blindgångare ) Jag är fullkomligt övertygad om att just 22 LR är känsligare vad gäller förvaring och hantering än vad en centralantänd patron är
2018-12-09, 21:49
  #18
Medlem
jipeesss avatar
om samhället kollapsar..?

när rättare sagt,
2018-12-10, 00:45
  #19
Medlem
SneakyBeakys avatar
Kaliber 12, 9x19mm, .223, .308. Skaffar du en .223 så se till att kammaren klarar trycket så du kan nyttja militär ammunition.
Jag uppfattar det som att du skall befinna dig i strid så då tror jag jag inte får för mycket skit om jag säger att vi, med all respekt, bortser från .22lr.
2018-12-10, 03:44
  #20
Medlem
213374Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag har en liten invändning till ( jag har själv varit med om att 22 LR som kantantänd tappat primären och gett blindgångare ) Jag är fullkomligt övertygad om att just 22 LR är känsligare vad gäller förvaring och hantering än vad en centralantänd patron är


Jag vågar påstå att det hänt mig hundratals gånger under åren men ofta är det mer dålig bulkammunition (eller American Eagle) det beror på än förvaring. De senaste fem åren har jag kört med cci stinger och inte ett enda problem i något vapen. Nackdelen är dock att stinger är nästan tre gånger så dyr som det vanliga skräpet man skjuter med, men om man ska hamstra för ett shtf scenario så är det nog det man ska köpa.
2018-12-10, 04:40
  #21
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag har en liten invändning till ( jag har själv varit med om att 22 LR som kantantänd tappat primären och gett blindgångare ) Jag är fullkomligt övertygad om att just 22 LR är känsligare vad gäller förvaring och hantering än vad en centralantänd patron är

Jag håller med.
2018-12-11, 12:41
  #22
Medlem
Dejads avatar
Det finns redan en hög trådar om prepping, dessutom är ett par av dessa länkade i denna tråd.

Tråd låst.
/Moderator
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback