Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 18:08
  #1
Medlem
Man-At-Armss avatar
Under de åren jag upplevde hallucinationer under sömnparalys, började de alltid med en obehaglig känsla, därefter kom det jävliga pipandet.

Ett pipande tjut likt det man fick om man hade smällt för många smällare under nyår, eller varit för nära högtalare under konsert. Kan tänka mig att det kan liknas som tinnitus.

Därefter kom det mörka. Jag vågade aldrig öppna ögonen och vet således inte hur det såg ut. Det jag vet är att det var en man de första gångerna.

Första gången jag upplevde hallucinationerna så hörde jag syrran i hallen, men kände närvaro av något annat. Sedan kom pipet. Dörren slogs upp (dock ej på riktigt - när jag vaknade var dörren stängd) och en man sprang in i rummet, andades tungt och det kändes som hans ansikte nästintill nuddade mitt. Jag kunde inte skrika.
Det var den läskigaste hallucinationationen under dessa år det varade.

Efter flera år av pipande och monster upphörde allt successivt och jag tror det handlade om att att jag till slut blev arg istället för rädd och besegrade på något sätt mina hjärnspöken.

Någon annan som fått det där pipandet under sömnparalys? Blev ni av med det?
Citera
2018-12-13, 22:00
  #2
Medlem
någon på ett annat ställe nämnde "exploding head syndrome" som handlade om ett plötsligt ljud som kommer innan vissa somnar vilket gör att dom snabbt reser sig för att se vad som lät.
kanske kan vara lite likt, fast man reser sig nog inte så snabbt under en sömnparalys
Citera
2018-12-22, 17:38
  #3
Medlem
nonameds avatar
Surrar i öronen för mig. Pipande ljud. Inte riktigt tinnitus. Speciellt i sovrummet.
Citera
2018-12-22, 18:17
  #4
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Surrar i öronen för mig. Pipande ljud. Inte riktigt tinnitus. Speciellt i sovrummet.
Vad brukar hända sen?
Citera
2018-12-22, 18:47
  #5
Medlem
nonameds avatar
Pipet eller surret hörs som utanför fönstret och omvandlas till hörhallucinationer.
Citera
2020-01-05, 11:30
  #6
Medlem
Jag har tinnitus till min vardag likväl som jag återkommande får sömparalyser som kan vara mer eller mindre obehagliga likväl som de kan upplevas som heligt ljusa. Hur som haver så kan jag ibland få oerhört höga tjut om nätterna och olika former av hörhallucinationer men de tycks inte riktigt vara kopplade till mina sömnparalyser. Jag kan under sömnparalyser likt dig uppleva mig öppna ögonen och se eller höra något för att sen vakna upp på riktigt och se att när jag vaknade innan så var det i den sovande dimensionen eller vad är det för dimension? I do not know
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback