Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-12, 22:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Det uppmärksammas på flera håll att Sveriges kostnader för försörjningsstöd ("socialbidrag" i dagligt tal) ökar. Orsakerna kan man diskutera, men det är solklart att det finns ganska många faktorer som driver på utvecklingen (t.ex en kraftig flyktinginvandring under de senaste åren). Det sagt, så bör det vara en ganska enkel sak att räkna på hur kostnaderna kommer att se ut i framtiden. Befolkningens sammansättning är känd, och prognoser om framtida konjunktur går också att göra med hyfsad (nåja) precision. Om inte annat borde man kunna definiera ett "best case" och ett "worst case", givet det som är känt idag.

Min fråga: finns det någon offentlig utredning (motsv.) som har analyserat hur rikets kostnader för försörjningsstöd kommer att se ut under t.ex innevarande mandatperiod? (jag har letat, men vet inte riktigt vad jag ska söka på; välkommen att dumförklara mig med lmgtfy-länkar om ni vill).

För den som vill inspireras, läs gärna Malcolm Kyeyunes mer kvalitativa analys:
https://tinkzorg.wordpress.com/2017/...rom-rosengard/

beror väl också på vad hyran blir i nyproduktion?

med eller utan marknadshyror

och hur många fler vi blir framöver

"Boverket har reviderat sin prognos för behovet av nya bostäder. Den tidigare siffran 710 000 nya bostäder fram till 2025 är nu ändrad till 600 000.
Behovsprognosen för bostadsbyggande har diskuterats flitigt de senaste åren. Enligt Boverkets tidigare beräkningar krävs 710 000 nya bostäder fram till 2025 för att täcka behoven. Denna bedömning har nu ändrats.

Efter att Statistiska centralbyrån, SCB, skrivit ner befolkningsprognosen sänks nämligen även siffran för hur mycket byggande som behövs. Det nya beskedet anger 600 000 nya bostäder till 2025."

https://omvarldsbevakning.byggtjanst...-nya-bostader/
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2018-12-12 kl. 22:32.
Citera
2018-12-13, 03:07
  #14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du får väl gå en kurs i att lära dig läsa innantill. Frågan gäller försörjningsstöd.
Det är inget som MV betalar ut.

Ang frågan om arbetsmarknadspolitiks åtgärder så är det inte försörjningsstöd. Men varför redovisar du inte hur mycket det är då? Det är som vanlig bara flum och fantasier i dina inlägg.

Prova att kom med lite substans.
Exakt det jag kommer med, substans. Ditt dravel är är däremot som vanligt odugligt fantiserande eller i bästa fall en oförmåga att tyda siffror.
En inte obetydlig del av transfereringarna till asylturisterna ligger hos arbetsförmedlingen.
Citera
2018-12-13, 19:04
  #15
Medlem
En fråga som är omöjlig att svara på.

Visserligen kan du uppskatta att tex ett antal tusen anhöriginvandrare bosätter sig här och således kommer behöva bidrag och gånga det antalet med socialens dagpenning.

Ingenting säger dock att bidragsnivån kommer att vara lika hög framgent som nu.

Snarare kommer a-kassan, sjukpenning, socialbidrag ja alla skattefinansierade transfereringar att justeras neråt.

Beroende på att systemen kommer att krascha om fler ska dela på kakan. Förra året betalade Malmö ut en miljard (!!!) i försörjningsstöd. Det säger sig självt att om alla kommuner kommer ha lika många bidragstagare per capita havererar staten ekonomiskt.

Det går kanske att uppskatta antal bidragsberoende år för år men inte själva storleken på kostnaderna.
Citera
2018-12-16, 11:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Exakt det jag kommer med, substans. Ditt dravel är är däremot som vanligt odugligt fantiserande eller i bästa fall en oförmåga att tyda siffror.
En inte obetydlig del av transfereringarna till asylturisterna ligger hos arbetsförmedlingen.
Vilket data har du kommit med i den här tråden?

Redovisa inläggs nr och vilken mening i inlägget. Lyckat till.

Nej. Det är tomt som alltid.
Citera
2018-12-16, 23:10
  #17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vilket data har du kommit med i den här tråden?

Redovisa inläggs nr och vilken mening i inlägget. Lyckat till.

Nej. Det är tomt som alltid.
Du kan väl börja med att titta på vilka och på vad som AF bränner sina pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback