Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 15:15
  #1
Medlem
Hallå på er!

Jag undrar när svenska staten ökar skatterna, gör de det endast för folk som har ett vanligt jobb eller är det för både arbetare och företagare?

Särskilt med tanke på vad som hände hösten 2015.
Citera
2018-12-08, 15:22
  #2
Medlem
KlitorisKalles avatar
Vad hände 2015?
Citera
2018-12-08, 15:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Hallå på er!

Jag undrar när svenska staten ökar skatterna, gör de det endast för folk som har ett vanligt jobb eller är det för både arbetare och företagare?

Särskilt med tanke på vad som hände hösten 2015.

Hej!

Som du säkert vet vill t.ex Centern sänka skatten för företag och förbättra för företagare att kunna ta ut vinsten förmånligare skattemässigt. Vet inte hur resten av de s.k. borgerliga partierna står i skattefrågan men traditionellt vill de ha lägre skatter för alla. Sossesidan har nog inget emot att höja skatterna. Problemet med att höja skatten för företag är att de flyttar utomlands, det kan inte låginkomsttagare eller bidragstagare göra.

Sveriges framtid diskuteras av tre kloka herrar nedan, de är redan pensionerade så de kan inte längre frysas ut från näringslivet, akademin eller politiken och kan därför säga sanningen.
https://www.youtube.com/watch?v=DRlP0C-c8_s

Istället för att höja skatterna kan regeringen (och kommunerna) utan problem låna upp massor av pengar för att försörja alla som vill flytta till Sverige.
__________________
Senast redigerad av Evilius 2018-12-08 kl. 15:32.
Citera
2018-12-08, 15:29
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Hallå på er!

Jag undrar när svenska staten ökar skatterna, gör de det endast för folk som har ett vanligt jobb eller är det för både arbetare och företagare?

Särskilt med tanke på vad som hände hösten 2015.

Det finns hundratals olika skatter. Ibland höjs någon enskild skatt, ibland sänks någon enskild. Ibland höjs eller sänks flera samtidigt.
Citera
2018-12-08, 15:35
  #5
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Av den anledningen är företag inte ett fungerande sätt i vår värld. Dom bara flyttar och utnyttjar människor. Och det kommer bli värre.
Citera
2018-12-08, 15:57
  #6
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Hallå på er!

Jag undrar när svenska staten ökar skatterna, gör de det endast för folk som har ett vanligt jobb eller är det för både arbetare och företagare?

Särskilt med tanke på vad som hände hösten 2015.

Oftast ökar skatten på arbetare, för dessa finns inom landet. De har hus, vänner och familj här. De är rotade, och har ytterst svårt att flytta någon annanstans. Därför är de bra att beskatta. Samma sak med fastighetsskatt (svårt flytta ett helt hus utomlands).

Men ökar man skatten på företag, så kommer dessa lämna landet. Särskilt i dagens sk globaliserade värld, där politikerna inte ens försöker skydda jobben inom länderna där deras väljare finns. Galenskap!
__________________
Senast redigerad av FalconAlkoholfri 2018-12-08 kl. 15:59.
Citera
2018-12-08, 16:26
  #7
Medlem
antiprofeminists avatar
Du kan vara lugn. Det är våra barn som betalar av skiten ändå. Personligen hatar jag mina barn och gör allt för att de ska sluta som slavar för bankerna.

Vad är det jag gör exakt för att mina barn ska sluta som slavar? Jag jobbar, betalar skatt, konsumerar och litar blint på makthavarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback