Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-08-09, 10:50
  #61
Medlem
Vad heter det när personnamn blir till "beteenden"?

Undrar över den linvistiska termen. Därav lagt i språk.

Menar inte när det blir etablerade ord, utan när nån känd/medial/offentlig persons namn används för att representera/symbolisera ett beteende. Tex att man använder det namnet för att visa att någon beter sig "som" den. Och alla fattar vilket beteende hos "kändisen" som åsyftas, för "kändisen" är som det beteendet personifierat. Det kan både vara politiker, dokusåpakändisar, osv men också påhittade personer i tex filmer/serier.

Kommer inte på några bra exempel, nån som fattar vad jag menar? Tex att man skulle kunna säga "Sluta vara en sån Ove Sundberg" till nån man tycker är snål osv.

Vet ni vilken lingivistk term jag letar efter?
Har ni några bra exempel på detta fenomen?
Vad krävs för ett personnamn ska kunna användas som ett "beteende"?
Citera
2019-08-09, 11:06
  #62
Medlem
Arketyp?
Citera
2019-08-09, 11:12
  #63
Medlem
lemonzhellos avatar
Eponym?

Typ Quisling?

Lista: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_eponymer
Citera
2019-08-09, 12:28
  #64
Medlem
Bongomans avatar
I engelskan finns arketypen Karen, även med en egen frisyr. Den verkar komma från Reddit men är accepterad även utanför.
Citera
2019-08-09, 20:49
  #65
Medlem
Någon nämnde Quisling, man kam ju kalla folk för en Einstein, en riktig Hitler kan exempelvis magistrar vara, tjejen är söt men eventuellt ingen Dolly Parton.

I vissa länder vet jag att man kallar en riktigt stil för en Alan Delon,
Citera
2019-08-10, 06:38
  #66
Medlem
Spontant tänker jag på "Metonymy" men det är inte riktigt samma sak. Finns det inget begrepp så skapar vi ett! Enkelt!
Citera
2019-08-10, 14:18
  #67
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Spontant tänker jag på "Metonymy" men det är inte riktigt samma sak. Finns det inget begrepp så skapar vi ett! Enkelt!

Heter metonymi på svenska, vilket är det språk vi talar eller?

Metonymi är något annat än det TS frågar efter. Det betyder att byta namn på något till något annat som ligger nära, exempelvis Stockholm för Riksdagen.

TS fråga har redan besvarats och det handlar om eponymer.
Citera
2019-08-10, 15:05
  #68
Medlem
För inte så längesedan skapade jag en tråd ämnad åt företeelsen:
(FB) Personnamnet som symbol för egenskap och beteende

Citera
2019-08-12, 23:17
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
För inte så längesedan skapade jag en tråd ämnad åt företeelsen:
(FB) Personnamnet som symbol för egenskap och beteende

Jag läste faktiskt den tråden innan jag skapade min, men dom handlar inte om samma sak vill jag hävda.

Din tråd handlar om personnamn som blivit etablerade ord, antingen slanguttryck ("svenne") eller forntida kändisar ("casanova").

Denna tråden handlar om personer i nutid som enbart används tillfälligt och fungerar som en slags karikatyr över ett visst betende. Tex det går bara att dra referens till snål-Ove så länge människor förstår att det är solsidan-Ove som menas. "Ove" är heller inget ord man kan slå upp i ett lexikon och få fram "jaha det var nån gubbe i en serie från 2000 talet som var snål". Förstår du skillnaden? Hade varit intressant att höra vad du har att säga om detta, din input här uppskattas!
Citera
2019-08-12, 23:22
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Heter metonymi på svenska, vilket är det språk vi talar eller?

Metonymi är något annat än det TS frågar efter. Det betyder att byta namn på något till något annat som ligger nära, exempelvis Stockholm för Riksdagen.

TS fråga har redan besvarats och det handlar om eponymer.
Tack men jag vet inte om det är eponym jag letar efter?

Wikipedia säger:
Citat:
En eponym (grekiska epōʹnymos 'som fått namn efter någon eller något', 'som givit sitt namn efter någon eller något')[1] är en person som av någon orsak fått ge namn åt en företeelse eller en uppfinning, och som i vissa fall har fallit i glömska medan företeelsen eller uppfinningen fortfarande finns kvar.

I det jag menar så är det alltså en förutsättning att man vet om personen som refereras till för att förstå vad som menas. Tex nån som aldrig hört om Ove Sundberg kommer ju inte fatta vad som menas om man drar upp det namnet från ingenstans. Dvs referenser som ej är etablerade ord, där ordet har en betydelse i sig. Det jag menar är att ordet enbart kan ha en betydelse om man känner till personen i fråga.
Citera
2019-08-12, 23:23
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Någon nämnde Quisling, man kam ju kalla folk för en Einstein, en riktig Hitler kan exempelvis magistrar vara, tjejen är söt men eventuellt ingen Dolly Parton.

I vissa länder vet jag att man kallar en riktigt stil för en Alan Delon,
Är de samma sak att dra en parallell till Einstein som att dra parallell till påhittad karaktär ur Solsidan?
Citera
2019-08-12, 23:37
  #72
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Tack men jag vet inte om det är eponym jag letar efter?

Wikipedia säger:

I det jag menar så är det alltså en förutsättning att man vet om personen som refereras till för att förstå vad som menas. Tex nån som aldrig hört om Ove Sundberg kommer ju inte fatta vad som menas om man drar upp det namnet från ingenstans. Dvs referenser som ej är etablerade ord, där ordet har en betydelse i sig. Det jag menar är att ordet enbart kan ha en betydelse om man känner till personen i fråga.
Eponym är den korrekta beteckningen också när det inte gäller etablerade ord. Observera i vissa fall i den citerade wikipediaartikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Är de samma sak att dra en parallell till Einstein som att dra parallell till påhittad karaktär ur Solsidan?
Ja, i båda fallen rör det ju sig om personnamn, fiktiva eller ej.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback