Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-08, 14:22
  #1
Medlem
En sak som jag tänkt på lite grann det senaste är det när ett personnamn kommer att peka utöver sig själv och blir symbol för någonting annat, företrädesvis en egenskap eller ett beteende. Följande exempel kommer jag på på rak arm. Ni får gärna tillägga namn och dryfta detta spörsmål i allmänhet.

Att kallas en "svenne" (som torde komma från Svensson och inte svensk?) betyder inte i det här sammanhanget att ha Svensson till efternamn, utan att vara en väldigt vanlig, etniskt svensk människa, gärna uppvuxen i ett villa- eller radhusområde med Volvo och hund osv. Ifall man läser mycket här på Flashback inser man också att för många invandringskritiska inläggsförfattare så är det att kallas en "Muhammed" att vara en bråkig och brottsbenägen ung invandrare eller barn till invandrare. Att vara en pellejöns (Pelle Jönsson) är att vara en löjlig person som ofta framkallar skratt till följd av den egna dumheten eller oförmågan att klara de enklaste föresatser. Att vara en "Einstein" betyder att vara skarp, ha högt IQ. Om en dum person kan vi säga, "han är ingen Einstein direkt". Namnet Einstein, från Albert Einstein, har kommit att stå för intelligens i största allmänhet. Kejsar Augustus rådgivare Maecenas, som på sin tid främjade författare (Vergilius till exempel) har fått sitt namn att stå för det att frikostigt bekosta konst och kultur i allmänhet, det att vara en "mecenat". En man som har stor förmåga att bringa kvinnor på fall, en klassisk kvinnotjusare, brukar vi benämna för "Casanova", "han är en riktig Casanova", från den italienske 1700-tals författaren känd för sitt kvinnotjuseri. Samma betydelse har namnet "Don Juan".

Från detta finns det avledningar, där personen som utfört en viss sak i historien kommit att få ge namn åt denna utförda sak och bli beteckningen för detta slags handlingar. Judas som förrådde Jesus har kommit att ge namn åt substantivet "Judaskyss", liktydigt med svek och förräderi. Senatorn Brutus som förrådde Caesar har fått ge namn åt samma handling, nämligen med substantivet "Brutushugg", det vill säga att hugga sin vän i ryggen. Barbara Streisand har fått ge namn åt "Streisandeffekten", det vill säga den effekt när ett försök att censurera information i stället leder till en förstärkning av informationens spridning, när hon stämde en fotograf och försökte få bort ett fotografi denne tagit på hennes hus. Om en frilandspredikande, i alla fall förment goda och moraliskt högtstående människa kan vi kalla "Jesusgestalt".

Det finns säkert hur många fler exempel som helst. Intressant sak hursomhelst. Meddela gärna fler namn som ni kommer få som får den här symboliska betydelsen och användningen. Vilka är de mest förekommande, vilka har glidit ut ur vardagsspråket? osv.
Citera
2018-12-08, 14:26
  #2
Medlem
Quisling är det namn/ord som jag kommer på så här i hastigheten.
Citera
2018-12-08, 14:44
  #3
Medlem
Slints avatar
Niccolò Machiavelli - Machiavellanism, Machiavellansk. Kortfattat att ändamålet helgar medlen när det gäller politik. Anything goes.
Citera
2018-12-08, 14:46
  #4
Medlem
DoktorNos avatar
Företeelsen att banta, i meningen att gå ner i vikt, fick sitt namn av William Banting, som på 1800-talet dokumenterade sin egen avmagringskur.

Sandwich, alltså dubbelmackevarianten av en smörgås, fick sitt namn av earlen av Sandwich. Han ska, när han spelade kort, ha bett kökspersonalen om att få en köttbit mellan två brödskivor för att undvika att bli kladdig om fingrarna.
Citera
2018-12-08, 14:54
  #5
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Att kallas en "svenne" (som torde komma från Svensson och inte svensk?)

Om du ska hålla dig till ditt eget syfte borde väl jämförelsen handla om att Svensson blir medelsvensson. Svenne kommer med säkerhet från svensk.
Citera
2018-12-08, 15:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Quisling är det namn/ord som jag kommer på så här i hastigheten.

Japp, snyggt!

Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Niccolò Machiavelli - Machiavellanism, Machiavellansk. Kortfattat att ändamålet helgar medlen när det gäller politik. Anything goes.

Japp, bra exempel. Jag funderar på om detta med mer idédrivna beteckningar, som härrör ur tänkare och författare och idéströmningar är en sidokategori precis som avledningen substantiv som härrör ur en historisk person och dennes handling. Hur ska man klassificera dessa olika slags namnsymboler? Ett exempel som liknar ditt som jag kom på nu är "platonsk kärlek", från Platon, som ju då betecknar icke-kroppslig, icke-sexuell, "andlig" kärlek.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Företeelsen att banta, i meningen att gå ner i vikt, fick sitt namn av William Banting, som på 1800-talet dokumenterade sin egen avmagringskur.

Sandwich, alltså dubbelmackevarianten av en smörgås, fick sitt namn av earlen av Sandwich. Han ska, när han spelade kort, ha bett kökspersonalen om att få en köttbit mellan två brödskivor för att undvika att bli kladdig om fingrarna.

Se där, det hade jag ingen aning om!

Ytterligare några exempel jag kommit på nu de senaste minuterna är "Kafkaartad", "Kafkastämning", "Kafkaesque", som då betecknar en kusligt obegriplig och absurd värld. Engelskans motsvarighet till "svenne" är väl "average Joe."
Citera
2018-12-08, 15:08
  #7
Medlem
Mia-Rovys avatar
Bojkott, från när folk vägrade arbeta med egendomsförvaltaren Charles Boycott.
Citera
2018-12-08, 15:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Bojkott, från när folk vägrade arbeta med egendomsförvaltaren Charles Boycott.

Se på fan, det trodde jag var ett vanligt ord i grunden.

En av mina favoritpåvar, Gregorius den store (död 604 e.Kr.) har fått ge namn åt gregorianiken, det vill säga den gregorianska sången, den romersk-katolska kyrkans officiella liturgiska sångtradition, som han sannolikt inte var upphovsman till men det troddes mycket länge att han gjorde det.
Citera
2018-12-08, 16:49
  #9
Medlem
Pyrrhusseger, en dyrköpt seger, från Pyrrhus' kostsamma seger över romarna 279 f.Kr.: "En sådan seger till och jag är förlorad."

Akilleshäl, det vill säga någons svaga punkt, från Akilles svaga punkt, dvs hans häl.
__________________
Senast redigerad av Caesare 2018-12-08 kl. 16:52.
Citera
2018-12-08, 19:28
  #10
Medlem
Jag kom på ytterligare några. Att vara en Krösus (Kroisos på grekiska) är att vara en mycket rik och snål människa, från den antike kungen med samma namn. Namnet är lustigt nog likt namnet från en av det antika Roms rikaste människor, Crassus. I antisemitiska kretsar på Flashback är namnet "Bonnier" en metonymi för den påstådda judiska maktfaktorn som styr stora delar av media osv. Underligt nog missade jag det mest vedertagna bruket av namnet Judas, vilket ju inte är "Judaskyss" (hyfsat sällan förekommande ändå), utan att helt enkelt vara en "Judas", dvs förrädare. Sedan har vi ju Caesarsnitt. (Kejsarsnitt.)
Citera
2018-12-08, 20:56
  #11
Medlem
Herostratiskt ryktbarhet, från Herostrates som brände någonting (biblioteket i Alexandria?) i syfte att bli känd. Han lyckades som bekant.

Partiledarna får gärna ge namn för sin ideologiska riktning eller sin partigren.

Marx - marxism, Lenin - Leninism, Stalin - Stalinism, Mao - Maoism.

Hitler - "hitleristerna" i vissa språk..

De svenska partisplittringarna under 20- och 30 talet kallades ofta för sina ledares namn. Både på vänsterflygeln och yttersta högerflygeln.
Furugårdarna, Berggrenarna(?) från Hinke Berggren. etc etc.

Nestor - efter en äldre småkung under trojanska kriget som kom att vara en vis rådgivare - betyder gammal, den äldste, ibland den äldste närvarande som därmed får bli ordförande.
(det finns ytterligare ett sånt begrepp med snarlik betydelse, men jag kommer inte på det; betecknar ofta den äldste medlemmen av journalist kåren, eller äldste medlemmen av diplomatkåren. - En dylik får ofta automatisk en representantfunktion, automatiskt förtroendevald)

Darwinism efter Darwin, Lamarckism efter LaMarck (Darwins föregångare)
Citera
2018-12-08, 21:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Herostratiskt ryktbarhet, från Herostrates som brände någonting (biblioteket i Alexandria?) i syfte att bli känd. Han lyckades som bekant.

Partiledarna får gärna ge namn för sin ideologiska riktning eller sin partigren.

Marx - marxism, Lenin - Leninism, Stalin - Stalinism, Mao - Maoism.

Hitler - "hitleristerna" i vissa språk..

De svenska partisplittringarna under 20- och 30 talet kallades ofta för sina ledares namn. Både på vänsterflygeln och yttersta högerflygeln.
Furugårdarna, Berggrenarna(?) från Hinke Berggren. etc etc.

Nestor - efter en äldre småkung under trojanska kriget som kom att vara en vis rådgivare - betyder gammal, den äldste, ibland den äldste närvarande som därmed får bli ordförande.
(det finns ytterligare ett sånt begrepp med snarlik betydelse, men jag kommer inte på det; betecknar ofta den äldste medlemmen av journalist kåren, eller äldste medlemmen av diplomatkåren. - En dylik får ofta automatisk en representantfunktion, automatiskt förtroendevald)

Darwinism efter Darwin, Lamarckism efter LaMarck (Darwins föregångare)

Jepp, de olika idé- och tankeströmningarna, namngivna efter sin mest kände företrädare, är otaliga. Hegelianism, kantianism med flera.

Ytterligare, som inte har med idéströmningar att göra, är ciceron, Kafkaartad, Kafkastämning. I kristna sammanhang talar man ibland om att vara en Tomas, dvs tvivlare (Tomas tvivlaren), men jag vet inte hur vedertaget det är utanför sådana sammanhang.

Det är inte ett personnamn, utan en beteckning på en av de mest framträdande judiska rörelserna under första århundradet efter Kristus, dvs fariséerna. Namnet farisé har ju kommit att nedsättande betyda lagisk, alltför bokstavstrogen, skenhelig, fromlare osv (vilket bygger på en kristen förståelse av vilka fariséerna var).

Sedan har vi ju petterniklas och viktigpetter. Man har gått hårt åt på namnet Petter. Min mormor sade och min mor säger ibland, "Göta Petter!". Ingen aning om vad det kommer ifrån.

Oidipuskomplex. Det borde finnas fler från Freuds värld, analysander från Fallstudierna som fått ge namn åt en åkomma osv.

Donquijoteri
, handlingen att vara blind för verkligheten, leva i drömmarnas land osv. Enl. SAOB belagt i svenskan sedan 1801.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback