Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 13:39
  #13
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emilyow
Jag anser att Asperger räknas som en mycket högre grad av autism än bara drag, speciellt när jag hela livet fått höra att jag har en väldigt låg grad av autism som knappt besvärar blir det ju ännu mer orimligt för mig. Sen anser jag att många av problemen inte alls stämmer in på mig som grundar sig till Asperger. Tillexempel att de med Asperger brukar ha svårt att förstå sarkasm, tar saker bokstavligt, behöver tydlig struktur för att klara vardagssysslor, svårt att förstå ansiktsuttryck och känslor, svårt med ögonkontakt och kroppsspråk, ha rutiner som är svåra att bryta. Det tycker jag är en del som inte stämmer in på mig. Möjligtvis jobbigt med ögonkontakt när jag var barn, dock inte längre, nu söker jag mig till ögonkontakt.

Känns som att det är en enkel och slarvig slutsats både av psykiatrin men även soc som säkert ville lägga över jobbet på psykiatrin istället. Jag tycker jag blir dömd mycket på hur jag var som barn och inte den jag är idag.

Det är vad många i mitt umgänge har sagt till mig också. Dock ör det ganska vanligt att ha Asperger i kombination med någon psykiatrisk diagnos har jag hört, men jag vet faktiskt inte... tycker inte riktigt just Asperger känns rätt som sagt och det är viktigt att jag tar upp med psykologen. Det är ju också tyvärr ganska vanligt att fel diagnostisera just med Asperger verkar det som. Har läst en del om borderline och tycker själv symtomen stämmer bättre, därför skulle jag uppskatta om psykiatrin kunde utreda det o ta mig på allvar någon gång.

Men du har ju för fan inte Asperger, sjukvården har med alla säkerhet feldiagnostiserat dig. Om du inte är socialt efterbliven så har du troligtvis inte Asperger, punkt. Ta upp det med in läkare! Alla problem som du beskriver stämmer in på borderline personlighetsstörning. Jag har själv det, och tro mig, det är nog också vad du har. Och det kan du tacka Gudarna för, för det är betydligt enklare att ha det än att ha autism av olika slag.
Citera
2018-12-11, 23:05
  #14
Medlem
Misstag att vända sig till psykiatrin!
Citera
2019-01-08, 18:32
  #15
Medlem
Couplets avatar
Du kan kolla om du kan prova DBT.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback