Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-12-13, 10:39
  #49
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Uttrycket "sitta lugn i båten" har återigen börjat uttalas av experter(???) i media. Man undrar vem som först myntade uttrycket? Sannolikt någon med ett stort egenintesse av att småsparare (för det är de som uttrycket vänder sig till) inte skall sätta ytterligare säljtryck på marknaden så de "stora drakarna" lugnt hinner avveckla sina egna innehav.

Nåväl, enligt Sqeptisk är det direkt oförskämt att gå ut med dylika råd till en ofta helt okunnig allmänhet då syftet är att låta småspararna stå för en stor del av de värdeminskningar som sker i en ekonomisk nedgång.

OBS! Tänk på att det är aldrig så lätt att slå "index" som i en "björnmarknad".......om man har haft diciplinen att helt eller delvis gå ur marknaden i början av nedgången förståss
Det var en ex on the beach-deltagare.
Citera
2018-12-13, 18:03
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kan inte se en en enda här som påstår att de kan tajma marknaden.

Då är du ju blind?, tror du dom tajmar ut och in för att dom tror att dom är sämst och kommer förlora på det?
Citera
2018-12-13, 19:25
  #51
Medlem
riikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför skulle jag realisera en förlust?

Om det finns en bättre investering så bör du realisera din förlust.
Citera
2018-12-13, 20:47
  #52
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför skulle jag realisera en förlust?

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Byt ut du mot man.
Dom allra flesta är noviser vad gäller värdepappershandel.
Citera
2018-12-13, 22:28
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Då är du ju blind?, tror du dom tajmar ut och in för att dom tror att dom är sämst och kommer förlora på det?
Är ju bara du som hävdar att folk här försöker tajma marknaden. Du vägrar lyssna. Bara för att man säljer efter att ens värdepapper ökat konstant i 10 år och tycker att det börjar bli för dyrt betyder inte att man försöker tajma marknaden. Med ditt sätt att se på det så försöker man tajma marknaden var gång som börsen sjunkit nån procent eller för den delen när den ökat nån procent (för då vill man tajma uppgången).

Inte för att jag tror det är lönt att förklara för dig men skriver ännu en gång,,, jag sålde för att jag är NÖJD med all uppgång, inte intresserad av försöka klämma ut några futtiga procent till. Köper när börsen kraschat och VÄNT och gått UPP KONSTANT i ett halvår, om detta tar ett år eller tio år kvittar mig.

Jag sålde ALLT i mitten av oktober, kommer skriva här (på FB) den dag jag börjar köpa igen så då kan du gå in och se själv om jag gjorde rätt eller fel.
Citera
2018-12-14, 17:20
  #54
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Nåväl, enligt Sqeptisk är det direkt oförskämt att gå ut med dylika råd till en ofta helt okunnig allmänhet då syftet är att låta småspararna stå för en stor del av de värdeminskningar som sker i en ekonomisk nedgång.

Jovisst, men så har det ju alltid varit. De som uttalar sig gör det för att tjäna på något vis.
Sen är det inte mycket att göra åt att många är så ignoranta att de tror att bara för att en säger en sak på TV så är det Guds lag. Folk har trott på många konstigheter genom åren
Citera
2018-12-25, 07:40
  #55
Medlem
Sitter sedan 3 månader still i bear-båten, flyttade först 50 % av mitt småsparkande till Alfred berg bear fonden och sedan andra hälften till räntepapper pga att jag chansade på att toppen var nådd. Upp 9% sedan dess i skrivande stund men jag trodde flera gånger under denna tid att jag gjort fel.

Nu var detta en chansning som gick hem och jag får som straff nu sitta och oroa mig för uppåtrekyler...
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback